زمان مطالعه: 2 دقیقه

حقایقی شگفت انگیز در مورد چای

با نگاهی به کافی‌شاپ محل که هر روز صبح افراد زیادی به آن مراجعه می‌کنند، می‌توان متوجه شد که بسیاری از افراد برای دریافت کافئین در ابتدای روز قهوه را انتخاب می‌کنند. اما چای در سراسر دنیا نسبت به قهوه برتری دارد. در اینجا حقایقی شگفت انگیز در مورد چای که ممکن است شما را شگفت‌زده کند را بیان خواهیم کرد:

 

چای پر‌مصرف‌ترین نوشیدنی در جهان است

بعد از آب، چای محبوب‌ترین نوشیدنی برای مردم سراسر جهان است. چین، ترکیه و انگلستان برخی از بزرگ‌ترین جمعیت‌هایی را دارند که تمایل به نوشیدن چای دارند. در یک روز مشخص، نیمی از آمریکایی‌ها چای می‌نوشند، اگرچه بیشتر افراد چای سرد می‌نوشند.

 

 

چای نوشیدنی‌ای سالم برای قلب است

یک برند معروف چای با گرفتن تأییدیهٔ سازمان غذا و داروی آمریکا، این شعار سلامتی را روی بستهٔ چای سیاه و سبز خود نوشته‌است: «چای به سلامت قلب کمک می‌کند.» چای حاوی ترکیبات گیاهی طبیعی است که برای قلب مفید‌اند و مطالعات نشان داده‌است در افرادی که چای می‌نوشند، میزان ناراحتی قلبی کمتر است.

 

چای فاقد کالری است

همانند قهوه، چای ساده در هر فنجان، تنها چند کالری دارد و بدون قند است. اما آنچه به چای اضافه می‌شود، این سادگی و میزان کالری و قند آن را تغییر می‌دهد. یک فنجان چای که در حد متوسط شیرین شده‌است و یک فنجان بزرگ لاتهٔ سرد ماچا که از رستوران و یا کافی‌شاپ تهیه می‌شود، حاوی حدود 7 قاشق چای‌خوری شکر است (انجمن قلب آمریکا مصرف روزانه بیش از 6 تا 9 قاشق چای‌خوری شکر را توصیه نمی‌کند).

 

تمام چای‌ها از یک از گیاه‌اند

چای، ممکن است از لحاظ ظاهر و طعم انواع مختلفی داشته باشد، اما تمام انواع آن از گیاه Camellia sinensis به دست می‌آیند. انواع سیاه، سفید، اولانگ و سبز با پردازش متفاوت این گیاه ساخته می‌شود. برای نمونه، چای سیاه از برگ‌هایی که بیشتر از چای سبز در معرض هوا قرار می‌گیرند (به این فرایند، اکسیداسیون گفته می‌شود)، به دست می‌آید. از سوی دیگر، چای‌های گیاهی و دمنوش‌ها از این گیاه تهیه نمی‌شوند. در عوض، آن‌ها از تقطیر گیاهان دیگر به دست می‌آیند.

 

چای به اندازهٔ آب، آب‌رسان است

شاید شنیده باشید که نوشیدنی‌هایی که حاوی کافئین‌اند به نوعی آب‌رسان محسوب نمی‌شوند. اما در واقع این‌طور نیست. چای از بیش از 99 درصد آب تشکیل شده است، بنابراین ویژگی‌های آب‌رسانی چای هرگونه اثر ادرارآور (دیورتیک) را جبران می‌کند.

 

چای حاوی ترکیبات سالم همانند کلم بروکلی است

فلاونوئید‌ها ترکیبات گیاهی طبیعی‌اند که مزایای بالقوه‌ای برای سلامتی دارند و مواد غذایی مانند انگور، توت و کلم بروکلی حاوی این ترکیبات‌اند. چای منبعی غنی از این ماده است. یک فنجان چای سیاه 170 میلی‌گرم فلاونوئید دارد، درحالی‌که 1 فنجان بروکلی حاوی حدود 3 میلی‌گرم از این ماده است.

 


منبع:

حقایقی شگفت انگیز در مورد چای / حقایقی شگفت انگیز در مورد چای

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟