زمان مطالعه: 4 دقیقه

چرا انتخاب میان‌وعده برای دیابت نوع 2 اهمیت دارد؟

این حالت احتمالاً برای شما نیز اتفاق افتاده است: می‌خواهید از منزل خارج شوید، اما از طرفی می‌دانید که باید برای میان‌وعده چیزی همراه خود ببرید، چرا که نمی‌دانید چه زمانی به منزل باز می‌گردید و اینکه از گزینه‌های غذایی موجود در مقصد مطمئن نیستید. در هر شرایطی، داشتن میان‌وعدهٔ سالم و میان‌وعده‌ای که میزان شیرینی و شکر آن زیاد نباشد و به نوعی دوست‌دار قند خون شما باشد، تصمیمی عاقلانه است تا اطمینان حاصل کنید که می‌توانید قند خون خود را در طول یک روز پرمشغله و شلوغ، ثابت نگه دارید. اگر مبتلا به دیابت باشید متوجه خواهید بود که چرا انتخاب میان‌وعده برای دیابت نوع 2 اهمیت دارد.

آیا مطمئن نیستید که چه چیزی بگیرید؟ دفعهٔ دیگر که به مغازه می‌روید، هر کدام از میان‌وعده‌های قابل‌حمل و دوست‌دار دیابت را که در این مقاله به آن اشاره می‌شود، همراه داشته باشید و دیگر هرگز نگران گرسنگی غیرمنتظره و یا کاهش قند خون خود نباشید.

 

 

آجیل

آجیل‌ها و دانه‌های خوراکی سرشار از پروتئین، فیبر و چربی‌های سالم‌اند و از این رو به‌عنوان گزینه‌هایی عالی برای مصرف به عنوان میان‌وعده‌های غذایی تبدیل شده‌اند. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که خوردن منظم آجیل، مانند بادام، سطح انسولین را کاهش داده، به مدیریت قند خون و کاهش سطح کلسترول کمک می‌کند. هنگام خرید، به دنبال انواع خام یا بوداده‌ای باشید که کم‌نمک و یا حتی بی‌نمک باشد. یک مشت آجیل غنی از مواد مغذی میان‌وعده‌ای سالم با مقدار مناسب است.

 

میوه و پنیر تازه

پنیر و میوه به‌عنوان جفتی عالی برای میان‌وعده‌ای سریع محسوب می‌شوند. اگرچه میوه‌های تازه حاوی کربوهیدرات‌اند، اما فیبر نیز دارند که از این رو به کند شدن ترشح گلوکز در جریان خون کمک می‌کنند. از طرف دیگر، پنیر نسبتاً فاقد کربوهیدرات و سرشار از پروتئین و چربی است. این مشخصات آن را برای همراهی با مواد غذایی مانند میوه‌ها مناسب و مطابق کرده است، زیرا پنیر به کاهش اثر قندخون کمک می‌کند. این ترکیب گزینه‌ای مناسب برای پیک‌نیک در یک روز آفتابی است.

در صورت امکان، میوه‌هایی را انتخاب کنید که مانند انواع توت‌های تازه، میوه‌های هسته‌دار (شلیل، آلو و هلو)، انگور، سیب و یا گیلاس، شاخص قند خون آن‌ها پایین‌تر است. اگرچه پنیر‌های نرم، مانند موزارلا و پنیر بز، کالری کمتری دارند، اما به احتمال زیاد سریع خراب می‌شوند و در صورت گرم بودن هوا برای حمل‌و‌نقل آن به یک بستهٔ خنک‌کنندهٔ کوچک و یا یخچال کوچک نیاز است. پنیر‌های سخت، مانند چدار، ممکن است در دما‌های گرم‌تر قابلیت تحمل بیشتری داشته باشند، اما کالری بیشتری نیز دارند، بنابراین هنگام خرید، در نظر گرفتن این موارد و میزان اندازه‌ای که در هر وعده استفاده می‌کنید، مهم و قابل‌توجه است.

 

سبزیجات و حمص

سبزیجات ترد مانند کرفس، تکه‌های هویج، تربچه و کلم بروکلی، زمانی‌که به حمص آغشته شوند، بسیار خوشمزه می‌شوند. حتی بهتر از این، حمص از نخود تهیه می‌شود که حاوی فیبر و پروتئین است. این ترکیب مملو از مواد مغذی است و بین وعده‌های غذایی، شما را سیر نگه می‌دارد.

 

ذرت بوداده

حمل ذرت بوداده آسان است و این قابلیت را دارد که در هر آب و هوایی تازه بماند. این مادهٔ غذایی غلات کامل است و با وجود کالری کمی که دارد، کاملاً سیرکننده است.

ذرت بوداده بخرید و یا در خانه درست کنید. می‌توانید طعم‌های مختلفی از آن را درست کنید و یا از ادویه‌جات استفاده نمایید و از آن لذت ببرید.

 

سالاد ماهی تن به همراه ترد غلات کامل

ماهی تن سرشار از اسید‌های چرب امگا 3 است که به کاهش التهاب و بهبود قندخون کمک می‌کند. این مادهٔ غذایی همچنین سرشار از پروتئین است که در صورت نیاز به کمی افزایش قندخون، با ترد سبوس‌دار ترکیب خوبی خواهد بود.

مواد اولیهٔ سالاد ماهی تن، مانند سس مایونز، کرفس خردشده، گزینه‌های خوبی‌اند. یا می‌توانید با مخلوط کردن مقداری ماست یونانی و یا پنیر، سطح پروتئین آن را حتی بیشتر نیز افزایش دهید.

 

بار‌های پروتئینی

زمانی‌که به دنبال میان‌وعده‌ای هستید که نیاز به ظرف و ظروف و نگهداری در یخچال ندارد، مثلاً هنگام پیاده‌روی، بار‌های پروتئینی گزینه‌ای عالی‌اند. بسیاری از بار‌های پروتئینی که به صورت تجاری در سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رسند، میزان زیادی مواد فر‌اوری‌شده دارند و یا ممکن است قند بالایی داشته باشند، بنابراین بهتر است این بار‌ها را در خانه تهیه کنید.

به دنبال دستورالعمل‌هایی باشید که حاوی مواد غذایی مانند کرهٔ انواع آجیل‌ها، پودر پروتئین با حداقل فراوری، جو دوسر کامل یا آرد جودوسر، آجیل خردشده و یا دانه‌های خوراکی باشید. همیشه می‌توانید میزان شیرین‌کننده‌هایی را که در دستور تهیهٔ غذا گفته شده‌است، کاهش دهید. بسته به میزان تحمل گلوکز، می‌توانید مواد پرقند مانند چیپس شکلات را کنار بگذارید و یا کاهش دهید.

اگر ترجیح می‌دهید محصولی را از فروشگاه تهیه کنید، به دنبال محصولاتی باشید که تا حد ممکن از ترکیبات کمتری استفاده کرده باشند و شیرین‌کنندهٔ مورد استفاده، در اول فهرست مواد غذایی نباشد و یا حداقل میزان را دارا باشد. همچنین به منابع شیرین‌کننده‌ها با نام‌های پیچیده مانند عسل، شربت برنج قهوه‌ای، شربت مالت، شهد آگاو و غیره توجه داشته باشید. بارهای درست‌شده با میوه و آجیل و مقدار شکر کم یا بدون شکر افزوده بهترین گزینه‌اند.

 


منبع:

انتخاب میان‌وعده برای دیابت نوع 2 / انتخاب میان‌وعده برای دیابت نوع 2

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟