زمان مطالعه: 3 دقیقه

بیماران دیابتی باید همیشه نکاتی را در ذهن داشته باشند تا بتوانند از سلامت خود محافظت کنند، برای دانستن این نکات مهم همراه ما باشید:

بدن خود را بررسی کنید

هر روز بعد از حمام بدن خود را از سر تا پا از نظر بریدگی‌، زخم، تاول و ناخن فرورفته در انگشت پا بررسی کنید. جاهایی را که ممکن است مرطوب و مکان مناسبی برای رشد میکروب‌ها باشند فراموش نکنید. زیر بازو‌ها، سینه‌ها، بین پا‌ها و انگشتان پا را چک کنید. از نزدیک به پا‌های خود خوب نگاه کنید. از آینه برای بررسی کامل بدن خود استفاده نمایید. اگر زخم و یا بریدگی دارید، سریع آن‌ها را مداوا کنید. همچنین از مرطوب کننده برای پوست خشک استفاده نمایید.

 

کفش‌های خود را کنار در قرار دهید

کفش‌ها را کنار در قرار دهید تا برای رفتن به بیرون آن‌ها را بپوشید و پا‌برهنه بیرون نروید. حتی گاهی نیاز است تا در داخل خانه هم برای محافظت از پای خود از دمپایی استفاده نمایید، بنابراین از در دسترس بودن و مناسب بودن دمپایی خود اطمینان حاصل نمایید. قبل از پوشیدن دمپایی و یا کفش خود، مطمئن شوید که چیزی مانند سنگریزه داخل آن نباشد، چرا که می‌تواند پوست شما را خش انداخته و یا زخم نماید. می‌توانید در طول روز کفش خود را عوض کنید، این کار می‌تواند باعث کاهش درد در نقاطی از پا که فشار بر روی آن است شود.

 

بسته‌های میان‌وعدهٔ اضطراری تهیه نمایید

چند قرص گلوکز یا چند عدد آب‌نبات را درون کیسه‌ای قرار دهید. همیشه این بسته را همراه داشته باشید و در صورت افت قندخون، که به آن هیپوگلیسمی نیز گفته می‌شود، از محتویات آن استفاده نمایید. وقتی قندخون کم‌تر از میزان 70 میلی‌گرم در دسی‌لیتر می‌شود، احساس سرگیجه، گرسنگی و یا لرزش به انسان دست می‌دهد. این حالت ممکن است زمانی‌ رخ دهد که شما:

  • یک وعدهٔ غذایی خود را حذف کرده و نخورید.
  • داروی دیابت خود را بیش از حد مصرف کنید.
  • ورزش سنگین و طولانی‌مدت انجام داده و میان‌وعده‌ای نخورید.

 

قند خون خود را چک کنید

پزشک بر اساس نوع درمان، بیماری‌ و موارد دیگر، به شما خواهد گفت که چند بار در روز می‌بایست قندخون خود را چک کنید. اگر نیاز است تا بررسی قندخون خود را به عنوان اولین کار در صبح انجام دهید، دستگاه اندازه‌گیری قندخون را بالای سر خود قرار دهید تا در زمان بیدار شدن، فراموش نکنید.

صبح‌ها هنگام بیدار شدن قندخون ناشتای شما باید بین 80 تا 130 میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد. یک یا دو ساعت بعد از شروع وعدهٔ غذایی صبحانه، میزان قندخون می‌بایست کمتر از 180 میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد.

 

بر روی لباس و یا کیف باشگاه برچسب بزنید

آیا پزشک به شما گفته است تا در زمان ورزش کردن میزان قندخون خود را بررسی کنید؟ سعی کنید برای خود نوعی یادآور‌کننده (مانند نرم‌افزار‌هایی که یادآوری می‌کنند یا برچسب روی کیف) قرار دهید. برای اینکه بدانید ورزش چه تأثیری بر روی سطح قندخون شما می‌گذارد، قبل و بعد از ورزش کردن آن را اندازه‌گیری نمایید. این اندازه‌گیری می‌تواند از افت قندخون ناگهانی و خطرناک جلوگیری نماید.

 

در صورت لزوم از انسولین استفاده نمایید

اگر مدام در حرکت هستید و زمان لازم برای خوردن وعده‌های غذایی منظم را ندارید، به پزشک خود اطلاع دهید. او ممکن است برای شما انسولین با تأثیر فوری و سریع را تجویز نماید. این انسولین به طور معمول طی 5 تا 15 دقیقه بر روی سطح قند خون تأثیر گذاشته و کار را آسان‌تر می‌کند. می‌توانید این انسولین را درست قبل از خوردن غذا و یا ورزش کردن تزریق نمایید.

 

رژیم غذایی خود را اصلاح نمایید

لیست 10 غذای فوق‌العاده انجمن دیابت آمریکا را چاپ کرده و از آن استفاده نمایید. این مواد غذایی از نظر شاخص قند خون در سطح پایینی قرار دارند، به این معنا که احتمال افزایش قندخون شما بعد از مصرف این مواد به نسبت نان و یا سایر مواد غذایی دیگر، کم‌تر است. این لیست را بر روی یخچال خود بچسبانید تا در زمان تهیهٔ لیست خرید مواد غذایی، یا در زمان برنامه‌ریزی وعده‌های غذایی و یا زمانی که در یخچال به دنبال چیزی برای خوردن هستید، این مواد را ببینید.

 

مایعات بنوشید

قندخون بالا باعث می‌شود بدن مایعات زیادی از دست بدهد و پوست خشک شود. مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید تا پوست شما تغذیه شده و سالم بماند.

 

روزانه در سه دورهٔ زمانی کوتاه ورزش کنید

مهم است که هر روز حداقل 30 دقیقه ورزش کنید چرا که این کار در مدیریت دیابت به شما کمک می‌کند. خیلی مشغله دارید؟ می‌توانید آن را در سه دورهٔ زمانی ده دقیقه‌ای انجام دهید. صبح ده دقیقه تمرین قدرتی انجام دهید. در طول روز به مدت ده دقیقه یک بازی حرکتی با خانواده انجام داده، و عصر حدود ده دقیقه پیاده‌روی کنید. این فعالیت‌های ترکیبی می‌تواند به بهبود کنترل قندخون شما کمک کرده و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

 

جعبهٔ کمک‌های اولیه داشته باشید

دیابت می‌تواند آسیبی جزئی را به مشکلی حاد تبدیل کند. چند دقیقه زمان برای جمع‌آوری این وسایل بگذارید:

  • پراکسید هیدروژن برای تمیز کردن زخم
  • پماد آنتی‌بیوتیک برای مالیدن بر روی زخم و بریدگی
  • گاز استریل برای پوشاندن زخم

اگر مشکل گردش خون و یا مشکلات عصبی مرتبط با دیابت (نوروپاتی محیطی) دارید، ممکن است لازم باشد به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه نمایید. شمارهٔ تلفن پزشک و یا این مراکز را در دسترس داشته باشید.

 


منبع:

نکات مهم برای بیماران دیابتی

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟