زمان مطالعه: 2 دقیقه

لغت واریس به معنی پیچ‌خورده می‌باشد و به گشاد شدن ورید (تورم ورید) یا همان سیاهرگ گفته می‌شود که شایع‌ترین بیماری عروقِ خونی در انسان می‌باشد. امروزه شیوع واریس به دلیل طولانی ایستادن‌های مکرر در حال افزایش است. . یکی از موضوعات قابل بحث در این زمینه انواع مختلف واریس است. برنامهٔ اینستا‌کلینیک محب در گفت‌وگویی با آقای دکتر شروین نجفی زاده، فوق تخصص جراحی عروق، در مورد انواع واریس سؤالاتی را مطرح نموده است و ایشان به شکل مفصل توضیحاتی بیان کردند که در این ویدئو می‌توانید آن راملاحظه نمائید.

انواع مختلف واریس

در بخش‌های گذشته به طور مفصل به توضیح علل ایجاد واریس پرداختیم و همانطور که گفتیم واریس شایع‌ترین بیماریِ عروقِ خونی در انسان می‌باشد. در این قسمت می‌خواهیم بدانیم انواع آن، چگونه است و در هر مرحله چه تغییراتی در پا‌ها ایجاد می‌شود؟

دکتر شروین نجفی زاده، فوق تخصص جراحی عروق، در گفتگوی زنده با اینستاکلینیک محب که به موضوع واریس اختصاص داشت، در توضیح این سؤال که “واریس به چند دسته تقسیم می‌شود؟” گفتند:

انواع مختلفی از واریس وجود دارد. آغازِ واریس، از شروع تغییرات مویرگی که در پا‌ها دیده می‌شوند و کم‌کم به رگ‌های انتهایی می‌رسند که باعث تغییر رنگ پوست نیز خواهند شد، می‌باشد و می‌تواند به اَشکالِ شدید‌تر نیز دیده شود.

این تغییرات مویرگی، به خصوص در حوالی مچ و ساق پا که حداکثرِ فشارِ ستونِ خون در آنجا وجود دارد، دیده می‌شوند و علت آن نیز، نارسایی دریچه‌های وریدیِ پا، یا دریچه‌های لانه کبوتری که در کتاب‌های زیست شناسی دبیرستان هم به آن‌ها اشاره شده است، می‌باشد. این دریچه‌ها قرار است یک طرفه عمل کنند، یعنی فقط اجازه دهند سیستم وریدی تخلیه شود. زمانی که این دریچه‌ها نارسا شوند و خون فرصت کند که به سمت پایین رفته و آنجا بایستد، این اتفاق در طولانی مدت باعث می‌شود، پوست ناحیه‌ی ساق پا، تیره رنگ شود و چون این خون، عاری از مواد مغذی و اکسیژنِ کافی برای پوست است، در مراحل انتهاییِ واریس، پوستِ این ناحیه، زخم می‌شود که به شکل اگزما و التهاب در ناحیه‌ی ساق پا مشاهده شده و در حقیقت، یک حالت واریکوز اولسِر یا زخم واریسی داریم که مربوط به مراحل انتهایی واریس می‌باشد.

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟