زمان مطالعه: 4 دقیقه

اثرات ویتامین دی در جلوگیری از سرطان

 آیا مصرف مکمل ویتامین دی احتمال ابتلا به سرطانی را که گسترش می‌یابد و یا کشنده است کمتر می‌کند؟ مطالعه‌ای که در 18 نوامبر سال 2020 توسط JAMA Network Open به صورت آنلاین منتشر شد، شواهدی را نشان می‌دهد که ممکن است مصرف مکمل‌های ویتامین دی چنین اثری داشته باشد. اما خیلی زود است که مکمل‌های با دوز بالا را به‌طور مشخص برای این منظور توصیه و یا تجویز کرد.

در میان بیش از 25000 زن و مرد شرکت‌کننده در این مطالعه، افرادی که به‌طور تصادفی انتخاب شدند تا روزانه طی مدت 5.3 سال حدود 2000 واحد بین‌المللی ویتامین دی دریافت کنند، 20% کمتر از افرادی که دارونما دریافت کرده بودند، به سرطان پیشرفته مبتلا شدند. در اینجا به معنای سرطانی است که متاستاز کرده ( از محل تومور انتشار پیدا کرده‌است) و یا کشندگی آن ثابت شده‌ است.

دکتر جوآن مانسون، یکی از نویسندگان و دکتر داروساز در دانشکدهٔ پزشکی هاوارد، می‌گوید زمانی‌که محققان داده‌ها را با جزئیات بیشتری بررسی کردند، مشخص شد کاهش خطر ابتلا به سرطان تنها محدود به افرادی بود که وزن طبیعی داشتند تا افرادی که اضافه‌وزن داشتند. به‌طرز حیرت‌انگیزی، پزشکان هیچ مورد مثبت یا فایده‌ای را در افراد چاق و یا افرادی که اضافه‌وزن داشتند، مشاهده نکردند.

 

 

نکاتی در مورد فواید آن

قبل از این مطالعه، آزمایش ویتامین دی و امگا 3 (VITAL)، یک کارآزمایی تصادفی بزرگ که شامل 26000 شرکت‌کننده در سراسر کشور بود، نشان داده بود ویتامین دی ممکن است برخی از مزایای مرتبط با سرطان را داشته باشد. دکتر مانسون می‌گوید: «دو سال پیش، زمانی‌که نویسندگان یافته‌های اصلی VITAL را در مجلهٔ پزشکی New England منتشر نمودند، ما سیگنالی دریافت کرده بودیم که نشان می‌داد ویتامین دی می‌تواند مرگ‌ومیر ناشی از سرطان را کاهش دهد.»

او می‌گوید این مطالعهٔ جدید به عقب برگشته و داده‌های VITAL در مورد سرطان را با جزئیات بیشتری بررسی کرده‌است. آزمایش VITAL شامل مردان بالای 50 سال و زنان 55 ساله و یا بالاتر بود. تمام شرکت‌کنندگان در ابتدای آزمایش سرطان نداشتند. برخی شرکت‌کنندگان به‌طور تصادفی برای دریافت مکمل ویتامین دی و یا دریافت قرص دارونما انتخاب شدند.

در میان شرکت‌کنندگان در آزمایش، تقریبا 1600 نفر در طول دورهٔ آزمایشی دچار سرطان تهاجمی شدند. اما تنها برخی از این سرطان‌ها پیشرفت کرد. نویسندگان و محققان این مطالعه دریافتند که از لحاظ ابتلا به سرطان پیش‌رونده، تفاوت معناداری در میان افرادی که گروه ویتامین دی را دریافت نمودند و گروهی که دارونما دریافت کردند، وجود دارد. از میان 12927 نفر در گروه دریافت‌کنندهٔ ویتامین دی، 226 نفر مبتلا به سرطانی شدند که گسترش می‌یابد یا کشنده است، درحالی‌که این میزان در میان افرادی که دارونما دریافت کرده بودند، 274 نفر بوده‌است.

این تفاوت در میان افراد با وزن طبیعی (که با شاخص تودهٔ بدنی کمتر از 25 تعریف می‌شوند) بیشتر مشهود بود. در میان حدود 7800 شرکت‌کننده با وزن طبیعی، 58 نوع سرطان متاستاتیک یا کشنده در گروه ویتامین دی وجود داشت، درحالی‌که این میزان در گروه دارونما 96 مورد بوده‌است.

 

بدون وجود کاهش کلی در سرطان

اما محققان نتوانستند شواهدی یابند که نشان دهد مکمل‌های ویتامین دی به‌طور کامل از سرطان جلوگیری می‌کنند. احتمال ابتلا به سرطانِ اولیه در افرادی که از مکمل‌های ویتامین دی استفاده می‌کردند مشابه افرادی بود که دارونما مصرف می‌کردند. فقط احتمال اینکه این افراد به سرطان متاستاتیک مبتلا شوند و بمیرند، کمتر بوده‌است.

دکتر مانسون می‌گوید تحقیقات گذشته سرنخ‌هایی در مورد علت این امر ارائه کرده‌است. مطالعات حیوانی نشان داده‌است که ویتامین دی شیوهٔ رفتار تومور‌ها را تغییر می‌دهد و بر زیست‌سلول‌های آن‌ها تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود که آن‌ها کمتر تهاجمی شوند و یا احتمال انتشار آن‌ها را کاهش می‌دهد. به گفتهٔ محققان و نویسندگان این مطالعه، تحقیقات قبلی همچنین میزان بالای ویتامین دی را در زمان تشخیص سرطان با بقای طولانی‌مدت مرتبط دانسته‌است.

 

تفاوت در شاخص تودهٔ بدنی

اما اگر ویتامین دی با کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های پیشرفته مرتبط است، این سؤال مطرح می‌شود که چرا شرکت‌کنندگان چاق و دارای اضافه‌وزن نتایج مشابهی را نسبت به شرکت‌کنندگان با وزن طبیعی مشاهده نکردند؟

دکتر مانسون می‌گوید دلیل این تفاوت ممکن است مربوط به تفاوت در فعالیت بیولوژیکی ویتامین دی در افراد با وزن طبیعی نسبت به افراد با اضافه وزن باشد. بیشتر افراد چاق ممکن است به وضعیتی به نام مقاومت به انسولین مبتلا شوند، حالتی که بدن به‌طور طبیعی و معمول به انسولین پاسخ نمی‌دهد، در مورد ویتامین دی نیز چنین اتفاقی می‌افتد. دکنر مانسون می‌گوید: «در افراد مبتلا به چاقی، ممکن است بدن آن‌ها به‌طور مؤثر از ویتامین دی استفاده نکند.» به گفتهٔ وی، این تفاوت‌ها حتی زمانی‌که افراد چاق‌اند و یا اضافه‌وزن‌ دارند و دوز‌های بالاتری از ویتامین دی را مصرف می‌کنند، باقی می‌ماند.

 

منابع غذایی ویتامین دی

  • هر 85 گرم ماهی سالمون صورتی پخته، 444 واحد ویتامین دی
  • هر 85 گرم ماهی تن کنسروشده در روغن و آبکش‌شده، 229 واحد ویتامین دی
  • هر 85 گرم ماهی ساردین کنسروشده در روغن و آبکش‌شده، 165 واحد ویتامین دی
  • هر 230 گرم شیر بدون چربی و غنی‌شده، 116 واحد ویتامین دی
  • هر 230 گرم آب‌پرتقال غنی‌شده، 100 واحد ویتامین دی
  • 1 عدد تخم‌مرغ بزرگ هم‌زده، 44 واحد ویتامین دی

 

آنچه می‌توان از مطالعهٔ فوق دریافت

دکتر مانسون می‌گوید: «در‌حالی‌که یافته‌های VITAL امیدوارکننده است، تحقیقات بیشتری برای تأیید و عمیق‌تر شدن این روابط مورد نیاز است. ما به تمام افراد توصیه نمی‌کنیم که به‌طور منظم از دوز‌های بالای ویتامین دی برای پیشگیری از سرطان پیشرفته استفاده کنند.»

اما یافته‌های مطالعه نشان می‌دهد افرادی که ممکن است به دلیل سابقهٔ خانوادگی یا عوامل دیگر در معرض خطر ابتلا به سرطان باشند، و همچنین افرادی که سرطان آن‌ها قبلا تشخیص داده شده‌است، باید در مورد اجتناب از کمبود ویتامین دی آگاه و مراقب باشند. دکتر مانسون می‌گوید: «دریافت حداقل 600 تا 800 واحد ویتامین دی به‌طور روزانه توصیه شده‌است.»

برچسب‌های تغذیه بر روی مواد غذایی در حال حاضر میزان ویتامین دی موجود را در هر مادهٔ غذایی فهرست کرده‌است. بر مصرف غذا‌های غنی از ویتامین دی مانند ماهی‌های چرب، قارچ خشک‌شده در آفتاب، شیر غنی‌شده و یا سایر مواد غذایی غنی‌شده تمرکز کنید. اگر از این مواد غذایی به اندازهٔ کافی مصرف نمی‌کنید، مکمل ویتامین دی ممکن است مفید باشد.

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟