زمان مطالعه: 3 دقیقه

در دو ماه گذشته حال روحی خوبی نداشته‌اید، اشتهای خود را از دست داده‌اید و نمی‌توانید خوب بخوابید. خانوادهٔ شما نگران‌اند، چرا که شما دیگر علاقه‌ای به آشپزی، مطالعه و یا فعالیت‌هایی که پیش‌تر از آن‌ها لذت می‌بردید، ندارید. استرس ناشی از بیماری همه‌گیر کووید ۱۹، روال زندگی شما را تغییر داده‌است و شما در تلاش برای متعادل کردن کار از راه دور، وظایف مراقبت از کودک، مدیریت خانه و مراقبت از فرد بیمار در خانهٔ خود هستید. سعی کرده‌اید با درمانگری تماس بگیرید، اما پس از جست‌وجوی گستردهٔ آنلاین، اولین قرار ملاقات موجود چند ماه دیگر است. یکی از دوستان استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل درمانی را پیشنهاد کرده‌است، اما آیا این اپلیکیشن‌ها کار می‌کنند و مؤثر هستند؟ آیا اپلیکیشن موبایل به خوبی یک درمانگر است؟

 

پژوهش چه می‌گوید؟

اپلیکیشن‌های سلامت روان ادعا می‌کنند که افسردگی، اضطراب و سایر بیماری‌های روانی را بدون قرار تراپی و ویزیت در مطب، درمان می‌کنند. هیچ زمان انتظاری وجود ندارد و هر شخصی که گوشی هوشمند دارد دسترسی فوری به این خدمات را خواهد داشت. افزون‌بر راحتی، بسیاری از برنامه‌ها رایگان‌اند. اگر این خدمات، خیلی خوب به‌نظر نمی‌رسند، ممکن است حق با شما باشد.

تحقیقاتی که بر روی کارآزمایی‌های تصادفی‌ و کنترل‌شدهٔ مداخلات سلامت روانِ اپلیکیشن‌های تلفن همراه با تقریباً 50000 بیمار انجام شد، «شواهد قانع‌کننده‌ای» را پیدا نکرد که نشان دهد هر مداخله با برنامهٔ تلفن همراه به میزان زیادی نتایج مربوط به اضطراب، افسردگی، سیگار کشیدن یا مصرف نوشیدنی‌های الکلی، افکار خودکشی یا احساس خوب بودن افراد را بهبود می‌بخشد. اگرچه این امر تأسف‌آور به‌نظر می‌رسد، ممکن است به روش‌های مطالعه مرتبط باشد که در آن محققان مداخلاتی را با هم گروه‌بندی کردند که ممکن است کاملاً متفاوت باشند. بنابراین، یک کارآزمایی کوچک با تأثیر مثبت، اگر اثرات آن با مداخلات کمتر مفید ترکیب شود، می‌تواند مفید نباشد.

درمان‌ها زمانی کار می‌کنند و مؤثر هستند که به آن‌ها ایمان داشته باشیم. مطالعه‌ای نسخهٔ اصلی برنامهٔ مدیتیشن محبوب به نام Headspaceto را با یک نسخهٔ ساختگی (که شامل تنفس هدایت‌شده اما بدون جزء فعال ذهن‌آگاهی بود) مقایسه کرد. شرکت‌کنندگان در مطالعه، نتایج بهبودیافته (تفکر انتقادی و ذهن‌آگاهی) را با هر دو نسخهٔ فعال و ساختگی گزارش کردند، که نشان می‌دهد مادهٔ فعال ممکن است در خود جزء مداخله نباشد.

در مورد برنامه‌های درمان شناختی رفتاری کامپیوتری (CBT) برای افسردگی چطور؟ محققان بریتانیایی اثرات محبوب‌ترین برنامه‌های CBT (مانند Beating the Blues و MoodGYM) را مورد مطالعه قرار دادند و همچنین هیچ فایده‌ای در مقایسه با مراقبت معمول در مراقبت‌های اولیه پیدا نکردند.

 

 

از نتایج چه می‌توان استنباط کرد؟

تحقیقات در مورد اثرات سلامت روان اپلیکیشن‌های موبایل هنوز در مراحل ابتدایی است و در چند سال آینده اطلاعات بیشتری برای راهنمایی خواهیم داشت. مداخلات با تماس فیزیکی کم با دیگر افراد، مانند برنامه‌های تلفن همراه ممکن است به شما کمک کند از زمان سخت عبور کنید، یا حداقل به افزایش آگاهی علائم شما کمک کند. آیا افسردگی شما را درمان می‌کند؟ احتمالاً نه، اما اگر به آن اعتقاد داشته باشید، ممکن است سودمند باشد.

 

اپلیکیشن‌های موبایل می‌توانند مکمل درمان باشند

هنگامی که به انواع مختلف روان‌درمانی موجود نگاه می‌کنیم، جالب است که تمام آن‌ها به میزان مشابهی از بهبود علائم منجر می‌شوند. قوی‌ترین عامل در کمک به پیشرفت بیماران در واقع ارتباط با درمانگر است. داشتن مکانی امن برای صحبت در مورد عوامل استرس‌زا، دیدن نگرانی‌های خود از دید شخصی دیگر و ایجاد رابطه‌ای قابل اعتماد، همه اجزای درمان هستند. یک برنامهٔ تلفن همراه عنصر انسانیِ رابطهٔ درمانی را حذف می‌کند، که ما می‌دانیم عنصری مهم در موفقیت درمان است. با این حال، برنامه‌های تلفن همراه می‌توانند درمان را از طریق ردیابی علائم، یادآوری‌ها، تقویت مهارت‌ها و ویژگی‌های جامعه برای تعیین اهداف و به اشتراک‌گذاری پیشرفت تکمیل کنند.

 

زمانی که اپلیکیشن‌های موبایل کافی نیستند

اگرچه برنامه‌های تلفن همراه ممکن است بی‌ضرر به‌نظر برسند، چند دلیل وجود دارد که ممکن است بخواهید نسبت به برنامه‌ای خاص حساسیت بیشتری داشته باشید یا کلاً آن را متوقف کنید. اولین مورد، نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی است: بسیاری از برنامه‌ها در مورد ویژگی‌های امنیتی خود شفاف نیستند و کمتر از نیمی از برنامه‌های تلفن همراه برای افسردگی دارای خط‌مشی حفظ حریم خصوصی‌اند. دوم تأخیر در درمان است. اگرچه اپلیکیشن‌های تلفن همراه امیدوارکننده‌تر و مبتنی بر داده‌ها هستند، اما در حال حاضر نمی‌توانند جایگزین یک پزشک آموزش‌دیدهٔ بهداشت روان شوند. اگر از علائم شدید رنج می‌برید، احتمالاً به چیزی بیش از آنچه که یک اپلیکیشن موبایل می‌تواند در اختیار شما قرار دهد نیاز دارید: تشخیص صحیح، رابطهٔ انسانی و بحث فردی در مورد گزینه‌های درمانی خود.

با وجود هزاران برنامهٔ سلامت روان که به صورت آنلاین در دسترس هستند، پیدا کردن برنامه‌ای که برای شما مناسب باشد ممکن است به آزمون‌وخطا نیاز داشته باشد.

 

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟