زمان مطالعه: 3 دقیقه

علائم کووید-19 (کرونا‌ویروس جدید) شامل تب، خستگی و سرفهٔ خشک است. این علائم همچنین می‌تواند در سایر شرایط از جمله برونشیت نیز اتفاق بیافتد. تشخیص بیماری تنها از روی احساسات شما دشوار است.

 

برونشیت چیست؟

برونشیت اصطلاحی عمومی برای التهاب سلول‌هایی است که لوله‌هایی را که هوا از طریق آن‌ها به داخل و خارج از ریه‌های شما منتقل می‌شود، پوشانده‌اند. علائم اصلی آن سرفهٔ عمیقی است که به سرعت خارج می‌شود. این بیماری ممکن است به‌صورت سرفه‌های خشک و دردناک شروع شود، اما اغلب اوقات خلط نیز دیده می‌شود.

سایر علائم ممکن است شامل موارد زیر شود:

  • خستگی
  • تنگی نفس
  • تب و لرز خفیف
  • ناراحتی قفسه سینه
  • علائم سرماخوردگی مانند سردرد و یا بدن‌درد خفیف

ممکن است در حالی ‎که سایر علائم در شما بهبود یافته است، برای چند هفته و یا چند ماه همچنان علائم سرفه را داشته باشید.

برای اطمینان از سلامت خود با پزشکتان مشورت نمایید تا علائم شما را مورد بررسی قرار دهد.

 

 

برونشیت حاد

برونشیت حاد به طور ناگهانی ظاهر شده و دوام چندانی ندارد. برخی از افراد آن را سرماخوردگی قفسهٔ سینه می‌نامند و معمولاً ناشی از همان ویروس‌هایی است که سرماخوردگی و آنفلوآنزا را ایجاد می‌کنند. اما این ممکن است از علائم کووید-19 نیز باشد.

کرونا‌ویروس‌ها و سایر ویروس‌هایی که بر دستگاه تنفسی تاثیر می‌گذارند، می‌توانند باعث برونشیت شوند. این ممکن است گاهی اوقات منجر به ذات‌الریه (عفونت کیسه‌های هوایی کوچک ریه) نیز شود. ذات‌الریه معمولاً باعث ایجاد سرفه‌های مرطوب، تب و مشکل در تنفس می‌شود. این علائم در صورت درمان نشدن ممکن است شدید و خطرناک شوند.

به راحتی می‌توان علائم سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا برونشیت را با کووید-19 اشتباه گرفت. این مورد به ویژه زمانی مشکل‌ساز است که علائم کووید-19 خفیف باشد. طوری‌که بدون انجام آزمایش در آزمایشگاه، نمی‌توان گفت که آیا کووید-19 عامل ایجاد علائم شما بوده است یا خیر. پزشکتان می‌تواند تشخیص دهد که آیا شما نیاز به انجام آزمایش دارید یا خیر.

 

برونشیت مزمن

در بعضی موارد، برونشیت ممکن است مزمن باشد. به این معنی که بیش از چند ماه ادامه داشته باشد و یا در فواصل زمانی مختلف تکرار شود. این مورد می‌تواند ناشی از استعمال دخانیات، آلودگی هوا، بیماری ریه و یا سیستم ایمنی ضعیف باشد.

برونشیت باعث کووید-19 نمی‌شود و یا احتمال ابتلا به آن را در شما بیشتر نمی‌کند. اما اگر برونشیت مزمن و یا سایر بیماری‌ها و مشکلات را دارید، ممکن است در صورت ابتلا به کووید-19 به نوع شدید آن مبتلا شوید.

تحقیقات نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از افرادی که مبتلا به کووید-19 هستند علائم خفیف دارند، اما هنوز هم می‌توانند ویروس را منتقل کنند. بنابراین اگر برونشیت مزمن یا سایر مشکلات ریوی مانند آسم یا بیماری ریه دارید، بیشتر مراقب باشید تا بیمار نشوید.

 

چند توصیه

  • دستان خود را به دفعات بشویید و از محلول‌های ضدعفونی‌کننده استفاده نمایید.
  • سعی کنید صورت خود را لمس نکنید.
  • از افراد بیمار، حتی آن‌هایی‌ که علائم خفیف دارند، دوری کنید.
  • از افرادی که طی دو هفته گذشته در سفر بوده‌اند دوری کنید.
  • دستورالعمل‌های منطقه خود راجع به حضور در ملأعام از جمله قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی را دنبال کنید.
  • بعد از لمس و ارتباط با حیوانات دستان خود را بشویید.
  • سطوح را به کرات تمیز و ضدعفونی نمایید.

 

اگر در معرض ویروس قرار گرفتید

اگر فکر می‌کنید احتمالا با ویروس در تماس بوده‌اید، هر روز دمای بدن خود را چک کرده و به علائمتان توجه کنید. حدود 97% از افرادی که بیمار می‌شوند ظرف مدت دو هفته بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس، علائم بیماری را نشان می‌دهند. اگر احساس بیماری می‌کنید با پزشک خود تماس گرفته و در مورد مراحل بعدی مشورت بگیرید. در صورتی ‌که احساس درد و فشار در قفسه سینه و یا مشکل در تنفس کردید، در اسرع وقت اقدام به دریافت مراقبت‌های پزشکی نمایید.

 

 

منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟