زمان مطالعه: 3 دقیقه

گرمازدگی در افراد مسن

گرمای بالا خطری برای سلامتی

موسسهٔ ملی بهداشت آمریکا (NIH) توصیه‌هایی را در مورد گرمازدگی در افراد مسن ارائه داده است.

هوای گرم تابستان می‌تواند خطراتی را برای سلامت افراد مسن به همراه داشته باشد. موسسهٔ ملی کهنسالی (NIA)، که بخشی از مؤسسات ملی بهداشت آمریکا است، توصیه‌هایی را برای کمک به افراد مسن برای جلوگیری از بیماری‌های ناشی از گرما، معروف به هایپرترمی، دارد.

 

هایپرترمی به چه معنا است؟

هایپرترمی درجهٔ حرارت بالا و غیرطبیعی بدن است که در اثر عدم عملکرد مکانیسم‌های تنظیم گرمای بدن در مقابله با گرمای ناشی از محیط ایجاد می‌شود. خستگی گرمایی، سنکوپ گرمایی (سرگیجهٔ ناگهانی پس از قرار گرفتنِ طولانی‌مدت در معرض گرما) و گرمازدگی از جمله موارد شناخته‌شدهٔ هایپرترمی هستند. خطر این شرایط می‌تواند با ترکیب شدن با درجهٔ حرارت بیرونی، سلامت عمومی بدن و سبک زندگی فرد افزایش یابد.

 

سبک زندگی فرد

عوامل مربوط به سبک زندگی می‌تواند شامل عدم نوشیدن مایعات کافی، زندگی در مکانی که تهویهٔ مطبوع ندارد، عدم تحرک و دسترسی به حمل و نقل، پوشیدن لباس‌های زیاد، قرارگرفتن در مکان‌های شلوغ و پرازدحام، و عدم توانایی در انطباق با شرایط آب و هوایی باشد.

افراد مسن، به ویژه آن‌هایی که شرایط پزشکی مزمن دارند، باید در روز‌های گرم و مرطوب، به خصوص هنگامی‌ که هشدار آلودگی هوا نیز وجود دارد، در خانه بمانند. افرادی که در خانه سیستم تهویهٔ مطبوع ندارند، باید به مکان‌هایی که دارای این‌گونه سیستم‌ها هستند، مانند مراکز خرید، سالن‌های سینما و کتابخانه، مراجعه نمایند.

 

سلامت فرد

عوامل مرتبط با سلامت، به ویژه عوامل رایج در میان افراد مسن، که احتمالاً خطر ابتلا به هایپرترمی و گرمازدگی را افزایش می‌دهد، شامل موارد زیر است:

  • کمبود آب بدن
  • تغییرات وابسته به سن در پوست بدن مانند اختلال در گردش خون و غدد تعرق ناکارآمد
  • بیماری‌های قلبی، ریوی و کلیوی و همچنین هرگونه بیماری‌ای که باعث ضعف عمومی و یا تب شود.
  • فشار خون بالا یا سایر شرایطی که نیاز به تغییر رژیم دارد. برای مثال افرادی که رژیم‌های محدودکنندهٔ نمک دارند ممکن است در معرض خطر بیشتری قرار گیرند. با این وجود قرص‌های نمک نباید بدون مشورت با پزشک استفاده شود.
  • کاهش تعرق ناشی از دارو‌‌هایی مانند ادرارآور‌ها، دارو‌های آرام‌بخش و دارو‌های خاصِ فشارخون و قلبی
  • مصرف چندین دارو به دلیل بیمار‌های مختلف. با این وجود مهم است که مصرف دارو‌های تجویزشده را ادامه داده و در مورد مشکلات و عوارض احتمالی با پزشک مشورت کنید.
  • کم‌وزنی و یا اضافه وزن قابل توجه
  • نوشیدن مشروبات الکلی

 

گرمازدگی

گرمازدگی نوعی هایپرترمی خطرناک است. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که بدن دچار گرمای بیش از حد شده و قادر به کنترل دمای خود نیست. گرمازدگی زمانی اتفاق می‌افتد که دمای بدن فرد به میزان قابل توجهی افزایش می‌باید ( عموماً بالای 104 درجهٔ فارنهایت) و علائمی از قبیل تغییر وضعیت روانی (مانند سردرگمی یا درگیری)، ضربانِ نبضِ سریع و باشدت، عدم تعریق، پوست خشک قرمز، ضعف، لرزش یا اغما را نشان می‌دهد.

برای فرد مبتلا به هر یک از این علائم، به ویژه در افراد مسن، از طریق تماس با 115 درخواست مراقبت‌های پزشکیِ فوری نمایید.

 

توصیه‌هایی در مورد گرمازدگی

  • فرد را از محیط گرم خارج نموده و در مکانی سایه‌دار با هوای مطبوع یا خنک قرار دهید و از او بخواهید که دراز بکشد.
  • اگر احتمال گرمازدگی را می‌دهید، با شمارهٔ 115 تماس بگیرید.
  • فرد را تشویق کنید که با آب خنک حمام کرده و یا اسفنج آغشته به آب خنک را به بدن خود بمالد.
  • دستمال مرطوب و خنکی را به نواحی مچ دست، گردن، زیربغل و یا کشالهٔ ران بمالید. این قسمت‌ها مکان‌هایی هستند که خون به سطح پوست نزدیک می‌شود و پارچه‌ٔ سرد و یا مرطوب می‌تواند به خنک شدن خون کمک کند.
  • اگر فرد می‌تواند به راحتی و بدون خطر چیزی را ببلعد، مایعاتی مانند آب، آب‌ِ میوه و سبزیجات را به او بدهید و از دادن الکل و کافئین به او خودداری نمایید.

 


 

منبع:

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟