زمان مطالعه: 2 دقیقه

التهاب مثانه (سیستیت)

التهاب مثانه چیست؟ التهاب مثانه یا سیستیت، بیشتر اوقات بر اثر عفونت‌های باکتریایی به وجود می‌آید و به آن عفونت مجرای ادراری (UTI) می‌گویند. عفونت مثانه می‌تواند دردناک و آزاردهنده باشد و در صورتی که به کلیه‌ها سرایت کند قادر است به مشکلی جدی تبدیل شود.

گاهی اوقات سیستیت در نتیجه‌ٔ واکنش به داروها، پرتودرمانی یا محرک‌های بالقوه مثل: اسپری‌های بهداشتی زنانه، ژل‌های اسپرم‌کش یا استفاده‌ٔ طولانی‌مدت از سوندها ایجاد می‌شود. سیستیت همچنین ممکن است به عنوان عارضه‌ٔ ثانویه‌ٔ بیماری‌هایی دیگر نیز بروز کند.

درمان معمول سیستیت باکتریایی، آنتی‌بیوتیک‌ها هستند. درمان سایر انواع سیستیت هم به عامل ایجادکننده‌ٔ آن‌ها بستگی دارد.

 

علائم

نشانه‌ها و علائم سیستیت ( مثانه ملتهب ) اغلب شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تعجیل در ادرار کردن به محض احساس دفع
  • سوزش ادرار
  • دفع ادرار به صورت مکرر و به مقدار اندک
  • وجود خون در ادرار (هماچوری)
  • کدر شدن رنگ ادرار و زننده‌شدن بوی آن
  • احساس ناراحتی در ناحیه‌ٔ لگن
  • احساس فشار در ناحیه‌ٔ تحتانی شکم
  • تب خفیف

 

اگر دفعاتی که یک خردسال در طول روز تصادفاً خودش را خیس می‌کند افزایش پیدا کند، باید آن را به عنوان نشانه‌ای احتمالی برای ابتلا به عفونت مجرای ادراری در نظر گرفت. شب‌ادراری به خودی خود جزو علائم مرتبط با عفونت مجرای ادراری نیست.

دستگاه ادراری شامل کلیه‌ها، میزنای‌ها، مثانه و میزراه می‌شود و تمام این‌ها در دفع مواد زاید از بدن شما نقش دارند. کلیه‌ها – یک جفت ارگان لوبیایی‌شکل که در خلف ناحیه‌ٔ فوقانی شکم قرار گرفته‌اند – مواد زاید را از خون برمی‌دارند و غلظت مواد متعددی را تنظیم می‌کنند. لوله‌هایی که میزنای نام دارند، ادرار را از کلیه‌ها به مثانه انتقال می‌دهند؛ در آنجا ادرار ذخیره می‌شود و سپس از طریق میزراه از بدن خارج می‌گردد.

احتمال ابتلا به عفونت مثانه یا بازگشت عفونت‌های مجرای ادراری در بعضی افراد بیشتر است؛ زنان جزو این افراد هستند. یک دلیل اصلی برای این موضوع، آناتومی فیزیکی آن‌هاست؛ زنان دارای میزراه کوتاه‌تری هستند، در نتیجه مسیری که باکتری‌ها برای رفتن از میزراه به مثانه باید طی کنند، در آنان کوتاه‌تر است.

 

برای آشنایی با سایر بیماری‌ها می‌توانید در سایت محب به قسمت بیماری‌ها مراجعه کنید.

التهاب مثانه چیست؟

مقالات مشابه

چگونه ترک پوستی را درمان کنیم؟

چگونه ترک پوستی را درمان کنیم؟

یکی از علل شایع زوال عقل

یکی از علل شایع زوال عقل

برنامه‌ای برای انجام حرکات کششی آسان

برنامه‌ای برای انجام حرکات کششی آسان