زمان مطالعه: 6 دقیقه

اگر به بیماری سرطان سینه مبتلا هستید بهتر است بدانید در هنگام استراحت در منزل چه کارهایی باید انجام دهید، مراقبت از بیماران مبتلا به سرطان سینه در خانه راه‌هایی دارد که در زیر برای شما توضیح داده‌ایم. با ما همراه باشید:

 

از خود مراقبت کنید

زمانی‌که مبتلا به سرطان پستان مرحلهٔ سوم یا چهارم‌اید، مراقبت از خودتان مهم‌تر از درمان و ملاقات پزشک است. کارهای کوچکی که می‌توانید در خانه انجام دهید، به شما کمک می‌کند که احساس بهتری داشته باشید. برای راحت‌تر و ساده‌تر شدن زندگی روزمره، از این روش‌ها استفاده کنید.

 

اتاق خود را خنک کنید

برخی از زنان به عنوان عارضهٔ جانبی درمان‌های سرطان پستان، که سطح استروژن را پایین می‌آورند، دچار گرگرفتگی می­‌شوند. اگر این اتفاق برای شما بیفتد، لازم است یک پنکه در اتاق داشته باشید و همچنین چند ملافه روی خود بکشید تا در صورت نیاز آن‌ها را بردارید. همچنین اگر خیلی عرق می‌کنید، ممکن است لازم باشد یک حوله در نزدیکی تخت‌خواب خود بگذارید.

دهان‌شویهٔ خود را تغییر دهید

آیا در دهانشویهٔ شما الکل هست؟ اگر این‌طور است، ممکن است لازم باشد آن را به نوع بدون الکل تغییر دهید. شیمی‌درمانی و تشعشعات گاهی اوقات باعث ایجاد زخم‌های دهانی می‌شوند و الکل آن نقاط را تحریک می‌کند. آب‌نبات سفت (نه شیرینی و تارت) و چیپس یخ ساخته‌شده از آب شیر و یا آب‌میوهٔ یخ‌زده برای تسکین چنین زخم‌هایی خوب است.

 

حین شیمی‌درمانی برای خود راحتی و آرامش فراهم کنید

اگر برای شیمی‌درمانی به بیمارستان یا درمانگاه بروید، هر دفعه حداقل دو ساعت در آنجا خواهید بود. احتمالاً آنجا سرد باشد، پس پتوی مورد علاقهٔ خود، جوراب‌ها، تنقلات، و ترمیم‌کنندهٔ لب (در صورتی‌که شیمی‌درمانی لب‌های شما را خشک می‌کند) و آب با خود ببرید. کتاب‌ و موسیقی برای گذراندن زمان هنگام شیمی‌درمانی به شما کمک خواهند کرد.

 

مکان مورد علاقهٔ خود را ایجاد نمایید

زمان استراحت کردن، جهتی را برای صندلی خود ایجاد کنید که در آن موقعیت بتوانید از خورشید و یا از اتاق مرکزی خانهٔ خود استفاده کنید تا احساس نزدیکی به خانواده‌تان داشته باشید. به دنبال مکانی استراتژیک بگردید که نزدیک به سرویس بهداشتی باشد و در صورتی‌که حرکت کردن برایتان دشوار است، پله‌های زیادی نداشته باشد. برای داشتن احساس آرامش، عکس‌های مورد علاقه را در آن حوالی نگه دارید و یک صندلی برای افرادی که به ملاقات شما می‌آیند آماده کنید.

 

یخچال خود را پر کنید

رژیم غذایی شما می‌تواند به شما کمک کند تا قدرت خود را حفظ نموده و هرگونه عوارض جانبی درمان را کاهش دهید. از غذاهایی مانند سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل و پروتئین استفاده کنید. به عنوان تنقلات از مغزها، کشمش و سایر مواد مغذی بهره‌مند شوید. مواقعی که احساس خوبی دارید، غذاهای سالم بیشتری پخته و آن‌ها را فریز نمایید. این کار غذا خوردن را در روزهایی که وقت یا انرژی برای پختن غذا ندارید، آسان می‌کند.

 

از موسیقی استفاده کنید

موسیقی می‌تواند به ایجاد احساس آرامش و یا بالا بردن انرژی در شما کمک کند. شما می‌توانید به آلبومی که دوست دارید گوش دهید، ابزار آلات موسیقی‌ای که در خانه دارید، اجرا کنید و به صدا درآورید، به همراه رادیو آواز بخوانید یا یک کنسرت آنلاین تماشا کنید. حتی صحبت کردن با دوستان در مورد ترانهٔ مورد علاقه‌تان و اینکه آن‌ها چه معنایی برای شما دارند نیز ممکن است به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید.

 

گروه حمایتی پیدا کنید

آیا مکانی را می‌خواهید که در آن بتوانید در مورد احساسات خود صحبت کنید، نگرانی‌های خود را به اشتراک بگذارید، و از افرادی‌که تجربه‌ای مشابه شما دارند، مشاوره بگیرید؟ می‌توانید یک گروه حمایتی پیدا کنید. برخی در مراکز پزشکی یا کلیساها برنامهٔ ملاقات دارند و برخی به صورت آنلاین‌اند که بتوانید به‌راحتی از خانهٔ خود به آن‌ها بپیوندید.

 

یادآور تنظیم کنید تا بگویید بله

دوستان و خانواده احتمالاً می‌پرسند: «آیا می‌توانم کمک کنم؟» عادت ندارید که از آن‌ها کمک بگیرید؟ الان زمان مناسبی است که این عادت را عوض کنید. روی گوشی هوشمند خود یاد‌آور گذاشته و یا یادداشتی را جلوی چشمتان بگذارید که در آن نوشته‌اید: «بله، متشکرم». پذیرفتن کمک دیگران می‌تواند زندگی را آسان‌تر کند و زمان بیشتری را به شما بدهد. به وظایف و کارهایی که دوستان و همسایه‌ها می‌توانند انجام دهند فکر کنید: غذا درست کردن، چمن‌زنی، مراقبت از کودکان شما وقتی به بیمارستان می‌روید، یا گوش کردن به حرف‌هایتان.

 

اگر می‌توانید، حرکت کنید

احتمالاً انرژی شما نسبت به قبل کمتر شده باشد. اما فعال بودن به اندازه‌ای که در توان دارید، به شما انرژی بیشتری ‌می‌دهد. افزون بر این استرس را از بین برده و احساس خوبی به شما می‌دهد. دربارهٔ انواع فعالیت‌هایی که انجام دادن آن‌ها برای شما مناسب است با پزشک خود مشورت کنید. همچنین ممکن است بخواهید یک مربی خصوصی معتبر پیدا کنید که با افرادی که سرطان پستان دارند کار می‌کند.

 

برنامه‌های طنز ببینید و بخندید

عصرهنگام در مبل یا تخت نشسته و به خودتان این فرصت را بدهید تا کمدی مورد علاقه‌تان را تماشا کنید، کتابی خنده‌دار بخوانید، یا بازی‌های تخته‌ای انجام دهید. خندیدن باعث آرامش بدن شما می‌شود، به شما کمک می‌کند با استرس مقابله کنید، و همچنین ممکن است درد را تسکین دهد، درد معده را آرام و ماهیچه‌های سفت را شل کند.

 

به استراحت خود اهمیت دهید

خواب به بدن شما فرصت التیام یافتن و تجدید قوا می‌دهد. اگر خوابیدن برایتان سخت است، سعی کنید هر روز در یک زمان مشخص به رختخواب بروید و بیدار شوید. از خوردن غذاهای سنگین در اواخر شب اجتناب کنید و 30 دقیقه قبل از خوابیدن تمام صفحه‌های نمایش مثل گوشی، تبلت و رایانه را خاموش کنید. سعی کنید زمانی را در نور طبیعی سپری کنید، چه بیرون بروید و یا در اتاقی آفتابی بنشینید. این کار ساعت بدن شما را تنظیم می‌کند تا راحت‌تر بتوانید استراحت کنید. اگر با انجام این کارها هنوز هم مشکل خواب دارید، با پزشکتان در میان بگذارید.

 

کارهای خانه را برای خودتان ساده کنید

آیا می‌توانید محصولات و خواربار خود را به صورت آنلاین سفارش دهید و آن‌ها را به خانه‌تان ارسال کنند؟ یا لباس­‌هایتان را برای شست‌وشو بیرون بفرستید؟ آیا می‌توانید برخی کارها را انجام ندهید؟ برخی از گروه‌های مربوط به سرطان نیز غذاهای خانگی ارائه می‌دهند و یا به رایگان در کارهای خانه کمک می‌کنند.

 

در خانه به خودتان اهمیت دهید

توجه به ظاهرتان می‌تواند روحیهٔ شما را تقویت کند. این یک درمان کوچک برای خودتان است، نه استانداردی که باید طبق آن زندگی کنید. برخی از زنان استفاده از کلاه گیس، توربان، روسری یا کلاه را انتخاب می‌کنند. یا ممکن است تصمیم بگیرید طاسی موقت را با آغوش باز بپذیرید. اگر ابرو‌ها و مژه‌هایتان را از دست داده‌اید و دوست دارید آرایش کنید، سایه و خط چشم می‌توانند باعث برجسته شدن ویژگی‌های ظاهری‌تان شوند. همچنین می‌توانید از مژه‌های کاذب استفاده کنید. اگر معمولاً به سالن زیبایی ناخن می‌روید، سعی کنید که مانیکور و پدیکور ناخن را در خانه نیز انجام دهید.

 

معاشرت کنید و اجتماعی باشید

احتمالاً شنیده‌اید که وقتی با سرطان سر و کار دارید، باید مثبت فکر کنید. اما هیچ‌کس انتظار ندارد که شما همیشه شاد باشید. درست این است که تمام احساسات از جمله عصبانیت، ترس و … را تجربه کنید و مکانی امن برای صحبت در مورد آن‌ها با خانواده، دوستان، گروه پشتیبانی و احتمالاً یک مشاور داشته باشید. انجام این کار می‌تواند به شما کمک کند از این احساسات رها شوید. اگر مضطرب‌ یا افسرده‌اید، به پزشک یا مشاور خود بگویید تا بتوانید آرامش خود را به دست آورید.

 

استراحت کنید

مراجعه به پزشک، درمان و آزمایش‌ها باعث خستگی شما می‌شوند. هنگام رسیدن به خانه چگونه استراحت کنید؟ می‌توانید مدیتیشن یا یوگا انجام دهید، دعا کنید، از سرگرمی مورد علاقه‌تان لذت ببرید یا وقایع روزانهٔ خود را یادداشت نمایید. همچنین ممکن است بخواهید کمی برای خودتان وقت بگذارید: برای داشتن آرامش، هر روز به مدت حتی چند دقیقه، تلفن همراه و سایر صفحه‌های نمایش را خاموش کنید.

 

با همسر خود ارتباط برقرار کنید

ممکن است در حال حاضر رابطهٔ جنسی آخرین چیز در ذهن شما باشد و این اشکالی ندارد. با شریک خود در مورد اینکه چه چیزی برای شما خوب است صحبت کنید، همچنین زمانی که احساس خستگی می‌کنید یا می‌خواهید با خودتان خلوت کنید نیز با او در میان بگذارید. به خاطر داشته باشید که راه‌های زیادی برای ایجاد صمیمیت بدون داشتن رابطهٔ جنسی وجود دارد. بوسیدن و لمس یکدیگر و ماساژ می‌تواند به شما و شریک زندگی‌تان کمک کند تا بیشتر احساس نزدیکی و صمیمیت کنید.

 

با دوستان خود معاشرت کنید

دوستان به روش‌های مختلفی به سرطان شما واکنش نشان خواهند داد. برخی قدرت، سرگرمی و پشتیبانی را ارائه خواهند داد. تا آنجا که می‌توانید با آن‌ها وقت بگذرانید. برخی دیگر ممکن است احساس ترس داشته باشند و ندانند چه باید انجام دهند یا وقتی به آن‌ها نیاز دارید ناپدید شوند. اگر غیبت آن‌ها به احساسات شما لطمه می‌زند، به آن‌ها بگویید و دربارهٔ آنچه که احساس بهتری به شما می‌دهد با آن‌ها صحبت کنید.

 

پرونده‌های خود را در جایی مناسب نگهداری کنید

هر تشخیص سرطانی با انبوهی از تشریفات و کاغذبازی‌ انجام می‌شود. این شامل نتایج آزمایش‌ها، جزئیات درمان، صورت‌حساب‌های پزشکی و فهرستی از داروهایی است که مصرف می‌کنید. ایدهٔ خوبی است که تمام این کاغذها را در یک مکان نگه دارید. ممکن است در آینده به آن‌ها نیاز داشته باشید. آن‌ها را در قفسه یا پوشه قرار دهید، اسکن کرده و در رایانه ذخیره کنید یا در یک جعبه بگذارید. همسر یا پرستار شما نیز باید جای این برگه‌ها را بداند.

 

 

منبع:

مراقبت از بیماران مبتلا به سرطان سینه در خانه / مراقبت از بیماران مبتلا به سرطان سینه در خانه / مراقبت از بیماران مبتلا به سرطان سینه در خانه

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟