زمان مطالعه: 4 دقیقه

آیا منتظر انگیزه برای تغییر شرایط هستید؟ سعی کنید در این مورد تجدید نظر کنید

همهٔ ما می‌دانیم که انگیزه عنصری کلیدی برای دستیابی به اهداف در زندگی شخصی و حرفه‌ای است. اما اگر منتظر باشید تا انگیزه‌ مانند طوفان به همراه رعد و برق ناگهانی رخ دهد، احتمال اینکه یک قدم به سمت هر هدفی بردارید، بسیار کمتر است. حتی اگر هدف بسیار مطلوبی در ذهن دارید، به‌راحتی می‌توانید انگیزهٔ خود را از طریق به تعویق انداختن کار یا بی‌صبری کاهش دهید. مراحل زیر به شما کمک می‌کند تا انگیزهٔ خود را برای دستیابی به اهدافی که برایتان مهم است، افزایش دهید.

 

معنای هدف شما

پیش از تعیین هدف، مهم است که معنای آن را به‌وضوح شناسایی کنید، یعنی چرا رسیدن موفقیت‌آمیز به این هدف برای شما مهم است؟ این دستاورد برای شما چه معنایی خواهد داشت؟ برای نمونه، اینکه به خودتان بگویید «من می‌خواهم 4 کیلوگرم از وزن خود را کم کنم تا انرژی بیشتری برای بازی با نوه‌‌هایم داشته باشم» معنای بسیار بیشتری نسبت به «من می‌خواهم وزن کم کنم» را منتقل می‌کند. یا شاید هدف شما رنگ‌آمیزی اتاق به رنگ دیگری باشد، چرا که احساس می‌کنید آن رنگ شادی بیشتری را به زندگی شما وارد می‌کند. این عبارت با تعیین هدف «رنگ کردن اتاق» بسیار متفاوت است.

اگر هدفی را تعیین کردید و متوجه شدید که در حال تعلل یا عدم دستیابی به آن هستید، معنای هدفی را که تعیین کرده‌اید دوباره بررسی کنید. آیا این هدفی است که همچنان برای شما مهم است؟ اگر چنین است، معنای نهفته در اهمالکاری و مشکلاتی را که ممکن است در اثر آن تجربه کنید درنظر بگیرید.

 

 

هدف خود را عملیاتی کنید

برای رسیدن به هدف، برنامه‌ای دقیق بنویسید. برای درک بهتر این مورد از مخفف SMART استفاده کنید:

  • خاص: دقیقاً می‌خواهید چه کاری انجام دهید؟ (Specific)
  • قابل‌اندازه‌گیری: چگونه متوجه خواهید شد که چه زمانی موفق شده‌اید؟ (Measurable)
  • قابل‌دستیابی: آیا هدفی که تعیین کرده‌اید ممکن است؟ (Achievable)
  • واقع‌بینانه: آیا در حال حاضر تعیین این هدف برای شما منطقی است؟ (Realistic)
  • محدود به زمان: بازهٔ زمانی خاص برای دستیابی به این هدف چیست؟ (Time-bound)

برای نمونه هدف «بیشتر ورزش کردن» خیلی مبهم است و شما را برای موفقیت آماده نمی‌کند. در عوض، هدف خود را پیاده‌روی 50 قدم در یک ساعت آینده یا پیاده‌روی 15 دقیقه‌ای صبح چهارشنبه درنظر بگیرید. این هدف مشخص، قابل‌اندازه‌گیری، قابل‌دستیابی، واقع‌بینانه و محدود به زمان است.

 

فهرست کارهایی را که نیاز است انجام دهید تنظیم کنید و در صورت انجام کنار آن تیک بزنید

هنگامی که هدف خاصی را شناسایی کردید، فهرستی از کارهایی را که برای دستیابی به آن مورد نیاز است تهیه کنید:

  • به چه منابعی نیاز دارید؟
  • گام‌هایی که برای رسیدن به هدف خود باید بردارید کدام هستند؟ وظایف و گام‌های بزرگ را به موارد کوچک‌تری که قابلیت مدیریت و اجرا دارند تقسیم کنید و هر کدام را یادداشت کنید.
  • برای هر کار مهلت زمانی تعیین کنید. برای انجام این وظایف، برنامه‌ریزی کنید و حتما بازهٔ زمانی برای استراحت‌های منظم و زمان واقعی کار را درنظر بگیرید.
  • با تکمیل هر یک از کارهای کوچک، کنار آن تیک بزنید. گام‌به‌گام، خواهید دید که در حال پیشرفت به سمت اهداف خود هستید.

اگر در تقسیم هدف خود به کارهای کوچک‌تر مشکل دارید، کافی است برای رسیدن به آن، کار را شروع کنید. برای نمونه، اگر هدف خود را افزایش تعداد قدم‌هایی که هر روز پیاده‌روی می‌کنید تعیین کرده‌اید اما در تشخیص تعداد ایده‌آل قدم‌ها به عنوان هدف مشکل دارید، فقط راه رفتن را شروع کنید. بعداً می‌توانید آن عدد ایده‌آل را پیدا و تعیین کنید.

 

دیگران را در برنامهٔ خود درنظر بگیرید

از یک تیم دعوت کنید تا در رسیدن به هدفتان به شما کمک کند. می‌توانید به یک انجمن دویدن بپیوندید یا از خانواده و دوستان بخواهید پیشرفت شما در دستیابی به وظایف و کارهای مرتبط با هدف کلی‌تان را بررسی کنند. شاید دوستان شما بتوانند با فرستادن پیام و یا ایمیل یادآور به شما کمک کنند تا هدف خود را فراموش نکنید و به آن پایبند باشید. در نهایت، اطراف خود را با افرادی احاطه کنید که فعالانه روی اهداف خود کار می‌کنند. تلاش آن‌ها ممکن است برای شما نیز الهام‌بخش باشد.

 

موفقیت را تجسم کنید

تصویری از خود را در حال رسیدن به این هدف ایجاد کنید. این تصویر می‌تواند در ذهن شما باشد، یا شاید بتوانید تصویری از خود در حال رسیدن به هدف بکشید. تصور کنید رسیدن به این هدف چه معنایی برای شما خواهد داشت. چگونه موفقیت را تجربه خواهید کرد؟ چه حسی برای شما خواهد داشت؟ این احساسات مثبت را در حالی که در حال تکمیل وظایف و کارهای مورد نیاز هستید، به یاد بیاورید تا به شما انگیزه بدهد.

 

از مواردی که حواس شما را پرت می‌کند، دوری کنید

سعی کنید فضایی را انتخاب کنید که سازماندهی‌شده، عاری از هرج‌ومرج و با حداقل مزاحمت باشد. در یک زمان، روی یک کار و نه چند کار متمرکز شوید. ایمیل خود را ببندید و گوشی همراه خود را در حالت بی‌صدا قرار دهید. از سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی‌ای که دستیابی به اهداف را بسیار آسان جلوه می‌دهند، خودداری کنید.

 

میزان پیشرفت و زمان صرف‌شده برای دستیابی به آن را پیگیری کنید

تصمیم بگیرید که هر چند وقت یک بار می‌خواهید میزان پیشرفت به سمت هدف کلی خود را از طریق فهرست کارهایتان پیگیری کنید. آیا برطبق جدول زمانی‌ای که در ابتدا تعیین کرده بودید، پیش رفته‌اید؟ اگر نه، موانع را شناسایی کنید. اهمیت و معنای این هدف و نحوهٔ تعیین اولیهٔ مدل SMART خود را دوباره بررسی کنید. در صورت لزوم، در جنبه‌های چالش‌برانگیز هدف خود تجدید نظر و تغییراتی در برنامهٔ خود ایجاد کنید.

خلاقانه در مورد چگونگی افزایش زمان در دسترس برای کار بر روی هدف خود فکر کنید. آیا می‌توانید کارهای خاصی را در زندگی خود روتین‌تر کنید؟ آیا می‌توانید وظایف غیرلذت‌بخش را با فعالیت‌های لذت‌بخش‌تر پیوند دهید؟ برای نمونه اگر از هدف خود برای برداشتن 100 قدم اضافی در روز می‌ترسید، آیا می‌توانید در حین انجام این مراحل به موسیقی یا پادکستی که از آن لذت می‌برید گوش دهید؟

 

همدلی داشته باشید

هنگام پیگیری پیشرفت در جهت دستیابی به هدف، با خودتان مهربان باشید. در مواقعی که کوتاهی می‌کنید، شفقت به خود را تمرین کنید. جوایز کوچکی را در این فرایند تدارک ببینید و این مطلب را درنظر بگیرید که چگونه دستیابی به تمام دستاوردهای خود را جشن بگیرید.

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟