نگاه کلی

 

انزال معکوس یا پس‌گرد به وضعیتی گفته می‌شود که منی در حین ارگاسم بجای اینکه از آلت تناسلی خارج شود، وارد مثانه می‌شود. فرد مبتلا به انزال معکوس می‌تواند به ارگاسم برسد ولی ممکن است در حین انزال میزان دفع منی صفر یا بسیار کم باشد. گاهی‌اوقات به این وضعیت ارگاسم خشک می‌گویند.

انزال‌ معکوس زیان‌بخش نیست ولی می‌تواند باعث ناباروری مردان شود. بطور کلی، این مشکل را تنها برای بازگردانی توانایی باروری درمان می‌کنند.

 

علایم انزال معکوس

 

انزال معکوس توانایی شما را در نعوظ یا ارگاسم تحت تأثیر قرار نمی‌دهد؛ ولی در حین ارگاسم، مایع انزالی بجای خروج از آلت تناسلی، وارد مثانه می‌شود. نشانه‌ها و علایم انزال معکوس عبارتند از:

  • ارگاسم خشک (عدم دفع یا دفع بسیار اندک منی در حین انزال)
  • کدر بودن رنگ ادرار پس از ارگاسم به دلیل وجود منی در ادرار
  • ناتوانی در باردار کردن همسر (ناباروری مردان)

 

زمان مراجعه به پزشک

 

انزال معکوس زیان‌بخش نیست و تنها زمانی نیاز به درمان دارد که شما بخواهید پدر شوید. البته اگر دچار ارگاسم خشک هستید، خودتان را به پزشک نشان دهید تا از لحاظ سایر مشکلاتی که می‌توانند موجب این وضعیت شوند، معاینه شوید.

اگر شما و همسرتان به مدت یک سال یا بیشتر دارای روابط جنسی منظم و محافظت‌نشده (بدون استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری) بوده‌اید ولی به بارداری نرسیده‌ باشید، به پزشک مراجعه کنید. اگر در حین انزال میزان دفع منی‌تان صفر یا بسیار کم است، علت این مشکل همان انزال معکوس است.

 

علل ایجاد انزال معکوس

 

در طی ارگاسم مردان، لوله‌ای به نام وازدفران اسپرم‌ها را به پروستات منتقل می‌کند تا در آنجا با مایعات دیگر مخلوط شود و منی تولید شود. عضله‌ی موجود در دهانه‌ی مثانه (گردن مثانه) به منظور جلوگیری از ورود منی به مثانه در حین عبور آن از پروستات به میزراه، منقبض می‌شود. این عضله همان است که ادرار را تا قبل از دفع آن، در مثانه  نگه می‌دارد.

در انزال معکوس ، عضله‌ی گردن مثانه به خوبی منقبض نمی‌شود؛ در نتیجه اسپرم می‌تواند بجای خروج از آلت تناسلی وارد مثانه شود.

عوامل متعددی می‌توانند موجب ایجاد اختلال در عضله‌ی گردن مثانه شوند؛ از جمله:

  • عمل جراحی؛ مثل: جراحی گردن مثانه، برداشتن گره‌های لنفاوی خلف صفاقی در سرطان بیضه یا جراحی پروستات
  • عوارض جانبی بعضی از داروهایی که برای درمان فشار خون بالا، بزرگ‌شدگی پروستات و افسردگی بکار می‌روند
  • آسیب‌دیدگی اعصاب در نتیجه‌ی بیماری‌هایی از قبیل: دیابت، مالتیپل اسکلروزیس (MS)، بیماری پارکینسون و آسیب‌دیدگی نخاع

علامت اصلی انزال معکوس ، ارگاسم خشک است. التبه ارگاسم خشک می‌تواند ناشی از عوامل دیگری هم باشد؛ مثلاً:

  • خارج کردن پروستات (پروستاتکتومی)
  • خارج کردن مثانه (سیستکتومی)
  • پرتودرمانی برای معالجه‌ی سرطان در ناحیه‌ی لگنی

 

ریسک‌فاکتورها

 

موارد زیر موجب افزایش خطر ابتلا به انزال معکوس می‌شود:

  • مبتلا بودن به دیابت یا MS
  • داشتن سابقه‌ی جراحی پروستات یا مثانه
  • مصرف بعضی از داروها برای درمان فشار خون بالا یا اختلالات خلقی
  • داشتن سابقه‌ی آسیب‌دیدگی نخاع

 

عوارض ثانویه

 

انزال معکوس زیان‌بخش نیست؛ البته عوارضی بالقوه به دنبال دارد:

  • ناتوانی در باردار کردن همسر (ناباروری مردان)
  • کاهش لذت ناشی از ارگاسم به دلیل داشتن استرس درباره‌ی فقدان منی

 

پیشگیری

 

در صورت مصرف داروها یا ابتلا به بیماری‌هایی که خطر ابتلا به انزال معکوس را افزایش می‌دهند،از پزشک‌تان بپرسید که چه کارهایی می‌توانید برای کاهش این خطر انجام دهید.

اگر لازم است تحت عمل جراحی‌ای قرار بگیرید که ممکن است عضله‌ی گردن مثانه را تحت تأثیر قرار دهد (مثل: جراحی پروستات یا مثانه) خطر ابتلا به انزال معکوس را جویا شوید. اگر قصد دارید در آینده بچه‌دار شوید، درباره‌ی روش‌های حفظ اسپرم پیش از عمل جراحی از پزشک خود سؤال کنید.

تشخیص انزال معکوس

 

  • پزشک‌تان شرح حالی از شما می‌گیرد و راجع به سابقه‌ی بیماری‌ها، عمل‎های جراحی و سرطان‌هایتان سؤالاتی می‌پرسد؛ او همچنین نام داروهای مصرفی‌تان را جویا می‌شود.
  • او همچنین شما را معاینه می‌کند؛ که احتمالاً شامل معاینه‌ی آلت تناسلی، بیضه‌ها و راست‌روده می‌شود.
  • ادرارتان هم برای بررسی وجود اسپرم در آن پس از ارگاسم آنالیز می‌شود. این آنالیز معمولاً در مطب پزشک انجام می‌شود. پزشک از شما می‌خواهد که مثانه‌ی خود را تخلیه کنید، سپس خود را تحریک کنید تا دچار انزال شوید و پس از آن نمونه‌ای از ادرارتان را برای بررسی به آزمایشگاه بفرستید. اگر حجم زیادی از اسپرم در ادرارتان یافت شود، شما دچار انزال معکوس می‌باشید.

اگر دچار ارگاسم خشک باشید ولی پزشک‌ در مثانه‌تان مایع انزالی پیدا نکند، ممکن است مشکل شما مربوط به تولید اسپرم باشد؛ این مشکل می‌تواند در نتیجه‌ی آسیب‌دیدگی پروستات یا غده‌ی تولیدکننده‌ی منی بر اثر عمل جراحی یا پرتودرمانی در ناحیه‌ی لگنی باشد.

اگر پزشک‌‌تان مشکوک شود که علت ارگاسم خشک شما چیزی غیر از انزال پس‌رونده است، برای مشخص شدن علت، تست‌های بیشتری برایتان تجویز می‌کند یا اینکه  شما را به یک متخصص ارجاع می‌دهد.

 

درمان انزال معکوس

 

انزال معکوس معمولاً نیازی به درمان ندارد مگر اینکه فرد قصد بچه‌دار شدن داشته‌باشد؛ در اینصورت درمان این مشکل به علت ایجاد آن بستگی دارد.

 

داروها

 

داروها ممکن است در درمان انزال معکوس ناشی از آسیب‌دیدگی اعصاب مؤثر باشند. این آسیب‌دیدگی می‌تواند بر اثر دیابت، مالتیپل اسکلروزیس (MS)، بعضی از جراحی‌ها و سایر بیماری‌ها و روش‌های درمانی ایجاد شود.

گاهی‌اوقات در نتیجه‌ی بعضی از عمل‌های جراحی،‌ تغییراتی دائمی در ساختار بدن ایجاد می‌شود؛ اگر انزال معکوس در نتیجه‌ی چنین عملی به وجود آمده باشد، مصرف داروها بطور کلی تأثیری در درمان آن ندارند. از این عمل‌ها می‌توان به جراحی گردن مثانه و تراشیدن پروستات از راه میزراه (TURP) اشاره کرد.

اگر پزشک‌ گمان کند که داروهای فعلی‌ شما انزال طبیعی را تحت تأثیر قرار می‌دهند، ممکن است از شما بخواهد که مصرف آن‌ها را برای مدتی قطع کنید. داروهایی که می‌توانند موجب انزال معکوس شوند شامل: داروهای ضدافسردگی و آلفابلاکرها (داروهایی برای درمان فشار خون بالا و بعضی از مشکلات پروستات) هستند.

داروهایی که برای درمان انزال معکوس بکار می‌روند، موجب بسته نگه داشتن دهانه‌ی مثانه در حین انزال می‌شوند؛ البته این داروها ممکن است عوارض جانبی هم به دنبال داشته باشند یا با سایر داروها تداخل کنند. چنین داروهایی موجب افزایش فشار خون و ضربان قلب می‌شوند و در صورت داشتن فشار خون بالا یا ابتلا به بیماری قلبی، مصرف آن‌ها می‌تواند خطرناک باشد.

 

درمان ناباروری

 

اگر دچار انزال معکوس هستید، احتمالاً برای اینکه بتوانید همسرتان را باردار کنید، نیازمند درمان می‌باشید. باردار کردن همسر مستلزم دفع مقدارکافی منی است تا اسپرم‌ها از طریق آن وارد واژن و سپس رحم شوند.

اگر داروها مانع دفع منی شما می‌شوند احتمالاً برای باردار کردن همسرتان نیازمند فرآیندی به نام فناوری کمک‌باروری می‌باشید. در بعضی از موارد، می‌توان اسپرم را از مثانه بیرون آورد، آن را در آزمایشگاه پردازش کرد و سپس داخل رحم همسرتان قرار داد (تلقیح داخل رحمی).

بعضی اوقات به روش‌های کمک‌باروری پیشرفته‌تری نیاز است. بسیاری از مردان مبتلا به انزال معکوس پس از دریافت درمان، قادر به باردار کردن همسرشان می‌شوند.

پزشکانی که به شما کمک می کنند

همه

بر اساس بیمارستان

بر اساس تخصص