زمان مطالعه: 4 دقیقه

ویروس کرونا جدید (۲۰۱۹)، ویروسی است (بطور خاص ویروس کرونا نامیده می‌شود) که به عنوان عامل شیوع بیماری تنفسی که برای اولین بار در ووهان چین یافت شد، شناخته شده است. در ابتدا، بسیاری از بیماران این شیوع بیماری در ووهان چین ارتباط با بازار بزرگ غذاها و حیوانات دریایی داشته‌اند و این نشان از این دارد که این ویروس منتقله از حیوان به انسان است. با این حال، تعداد فزاینده‌ای از بیماران در معرض و در ارتباط با بازار حیوانات نبوده، که این مورد نشان‌دهنده این است که گسترش و انتقال از شخصی به شخص دیگر نیز در حال وقوع است. در این متن کلیه سوالات شایع در مورد این ویروس مورد بحث قرار گرفته است.

 

منبع عفونت کرونا چه حیوانی بوده است؟

 

محققان و پژوهشگران هنوز در تلاش هستند تا جانور اصلی منبع ویروس COVID-19 را شناسایی کنند. کورونا ویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که باعث ایجاد بیماری در انسان و بعضی جانوران دیگر دیگر می‌شوند. این ویروس در بین حیوانات از جمله شتر، گربه و خفاش‌ها گردش می‌کنند. تجزیه و تحلیل ژن این ویروس نشان می‌دهد که بیشترین شباهت ژنوم ویروس با ویروس خفاش‌ها وجود دارد، اما اینکه این ویروس به طور مستقیم از خفاش‌ها منتقل شده یا اینکه یک حیوان واسطه وجود داشته است، هنوز مشخص نیست.

 

هر فرد مبتلا چند نفر را می تواند آلوده کند؟

 

واگیری ویروس کرونا اگر چه هنوز قطعی نشده است بین ۱.۴ تا ۴ تخمین زده می‌شود. دانشمندان از پارامتر R0 (نرخ باز‌تولید) برای شناسایی قدرت ابتلا استفاده می‌کنند. در حال حاضر پیش بینی حاکی از آن است که به طور متوسط ۲.۵ نفر توسط ویروس آلوده می‌شوند.

 

آیا توصیه می‌شود همه ماسک بزنند؟

 

وزارت بهداشت آمریکا (وزارت بهداشت ایران هنوز به طور رسمی اعلام نکرده است) توصیه نمی‌کند همه افراد (حتی بدون علامت) برای محافظت از بیماری‌های تنفسی از جمله COVID-19 از ماسک محافظت کننده استفاده کنند. تنها در صورتی نیاز است ماسک بزنید که متخصصین به شما توصیه نمایند. ماسک محافظت کننده باید توسط افرادی که COVID-19 دارند یا علائم آن را نشان می‌دهند استفاده شود. این امر برای محافظت از دیگران در برابر خطر آلودگی است. استفاده از ماسک صورت برای کارکنان بخش سلامت و سایر افرادی که از مبتلایان مراقبت می‌کنند بسیار مهم است.

 

برای پیشگیری از ابتلا توصیه می‌شود دست‌ها را حداقل چند ثانیه بشویید؟

 

توصیه می‌شود به صورت متداول دست‌های خود را حداقل به مدت ۲۰ ثانیه با صابون و آب بشویید یا دستان خود را با یک ضدعفونی کننده الکلی دست که حاوی ۶۰-۹۵٪ الکل است تمیز کنید. اگر دست‌ها به وضوح کثیف هستند ترجیحا صابون یا آب باید استفاده شوند. از دست زدن به چشم، بینی و دهان خود با دست‌های شسته شده خودداری کنید.

 

آیا همه مبتلایان به کرونا نیاز به بستری در بیمارستان دارند؟

 

مراقبت از بیماران کرونا هم در منزل و هم در بیمارستان امکان پذیر است. متخصصین و پزشکان بسته به ارزیابی شان تعیین می‌کنند که آیا فرد مبتلا می‌تواند در خانه مراقبت شود یا خیر. در‌صورتی‌که این تشخیص داده شود کارکنان مراکز و خانه‌های بهداشتی شما را تحت نظر خواهند داشت.

 

اگر علایم احتمال ویروس کرونا داشتیم چگونه آزمایش دهیم؟

 

در حال حاضر آزمایش کرونا فقط آزمایشگاه مرجع کشور و با کیت‌های اختصاصی سازمان بهداشت جهانی انجام می‌شود و امکان تست در آزمایشگاه‌ها سطح شهر وجود ندارد. در صورتی که علایم احتمالی دارید و با فردی که ابتلای او به کرونا قطعی شده است تماس داشته اید به بیمارستان ‌های مشخص شده توسط وزارت بهداشت مراجعه کنید.

 

آیا آزمایش فرد مشکوک به بیماری می‌تواند منفی شود ولی فرد مبتلا باشد؟

 

در مراحل اولیه بیماری ممکن است جواب منفی تست قطعی نباشد. اما در صورتی که فرد علایم احتمالی کرونا را داشته باشد و تست منفی شود به احتمال زیاد به بیماری COVID-19 مبتلا نیست.

 

آیا فصل گرما باعث توقف شیوع بیماری می‌شود ؟

 

هنوز مشخص نیست که آیا آب و هوا و دما در گسترش COVID-19 تأثیر دارد یا خیر. برخی ویروس‌های دیگر مانند سرماخوردگی و آنفولانزا بیشتر در ماه‌های سرد سال گسترش می‌یابند اما این بدان معنا نیست که بیمار شدن با این ویروس‌ها در ماه‌های دیگر غیرممکن است. در این زمان، مشخص نیست که با گرم تر شدن هوا، انتشار COVID-19 کاهش می‌یابد یا خیر. تحقیقات بیشتری در مورد قابلیت انتقال، شدت و سایر ویژگی‌های مرتبط با COVID-19 در حال انجام است.

 

اصلی ترین راه‌های پیشگیری ویروس کرونا

 

در حال حاضر هیچ واکسنی برای جلوگیری از عفونت ویروس کرونا وجود ندارد. بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این عفونت، جلوگیری از قرار گرفتن در معرض این ویروس است. با این حال، به عنوان یادآوری، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا همیشه اقدامات پیشگیرانه روزمره را برای کمک به پیشگیری از شیوع ویروس‌های تنفسی توصیه می‌کند که شامل موارد زیر است:

 

توصیه‌های پیشگیرانه :

 

  • دستان خود را حداقل به مدت ۲۰ ثانیه با صابون و آب بشویید. اگر صابون و آب در دسترس نیست، از یک محلول ضدعفونی کننده بر پایه الکل که حداقل ۶۰ درصد ان الکل باشد، استفاده نمایید.
  • از دست زدن به چشم، بینی و دهان خود با دستان آلوده و شسته نشده خودداری کنید.
  • از تماس نزدیک با افراد بیمار خودداری کنید.
  • زمانی که بیمار هستید در خانه بمانید.
  • در زمان عطسه یا سرفه، دهان و بینی خود را با دستمال بپوشانید و سپس دستمال را درون سطل زباله بیاندازید.
  • اشیا و سطوحی را که اغلب لمس می‌کنید، ضدعفونی نمایید.

این عادات روزمره‌ای است که می‌تواند به جلوگیری از شیوع ویروس‌هایی از این نوع کمک کند.

علایم ویروس کرونا

علایم می‌تواند شامل موارد ذیل باشد:

  • تب
  • سرفه
  • تنگی نفس

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا معتقد است که علائم این ویروس ممکن است در حداقل ۲ روز تا ۱۴ روز پس از مواجهه ظاهر شود. برای خواندن مزالب بیشتر علائم ویروس کرونا و راه‌های پیشگیری از آن را مطالعه نمایید.

 


منبع:

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟