زمان مطالعه: 2 دقیقه

اسپیرومتری چیست؟

 

اسپیرومتری یا تست تنفس روشی رایج برای اندازه‌گیری و ثبت ظرفیت تنفسی شش‌ها است. از دم‌سنجی برای اندازه‌گیری برخی از حجم‌ها و ظرفیت‌های ریوی در بیماران ریوی مانند آسم، بیماری‌های ریوی انسدادی مزمن و بیماری‌های تحدیدی ریوی جهت تشخیص و ارزیابی شدت بیماری استفاده می‌شود. اسپیرومتری همچنین به صورت دوره‌ای جهت بررسی عملکرد ریه افراد دچار بیماری مزمن و کارگران در معرض بیماریهای ریوی انجام می‌شود.

 

نحوه انجام اسپیرومتری

 

اسپیرومتر دستگاهی است که توسط آن حجم ها و ظرفیت های ریوی اندازه گیری می‌شود عمل انجام شده توسط اسپیرومتر را اسپیرومری می‌نامند و به برگه ای که دستگاه شاخص را روی آن ثبت می کند اسپیروگرام می‌گویند.

بعضی از حجم های ریوی که به حجم استاتیک معروفند با اسپیرومتری ساده قابل اندازه گیری می‌باشند این حجم‌ها ، حجم‌هایی هستند که بیمار قادر است آن‌ها را به ریه خود داخل و یا از ریه خارج نماید. حجم باقیمانده که بعد از حداکثر فشار بازدمی همچنان در ریه باقی می‌ماند و نیز وابسته های آن مثل ظرفیت کل ریه و ظرفیت عملی باقیمانده با اسپیرومتری ساده قابل اندازه‌گیری نیستند و برای اندازه گیری آن‌ها باید از سایر آزمون‌های عملکرد ریه نظیر روش ترقیق گاز هلیم استفاده کرد.

 

هزینه اسپیرومتری چقدر می‌شود ؟

 

شما هم احتمالا در طی سیر مراحل درمان خود عمل جراحی ، مداخلات یا بستری برایتان سوال شده است که هزینه خدمات پزشکی چقدر می‌شود و چگونه محاسبه می‌شود. برای آگاهی بیشتر باید در نظر داشته باشید تجهیزات مصرفی، تعداد خدمت، آزمایشات و تست‌های مورد نیاز از نظر پزشک، خدمات پاراکلینیکی مثل تصویربرداری بسته به تشخیص پزشک برای هر فرد متفاوت از فرد دیگر است و نمی‌توان به طور قطعی قبل از مراجعه به بیمارستان قیمت دقیق را تعیین نمود. ولی می توان به طور تقریبی محدوده مبلغ پرداختی برای دریافت خدمات درمانی را برای بیشتر افراد پیش‌بینی نمود.

هزینه اسپیرومتری با تعرفه آزاد ۹۷،۰۰۰ تومان و هزینه اسپیرومتری دهانی ۲۶،۰۰۰ تومان است. در صورتی که از بیمه پایه خود استفاده کنید ( لیست بیمه های طرف قرارداد بیمارستان محب مهر ) حدود ۱۵-۲۰٪ از این مبلغ توسط بیمه پرداخت می شود.

پیشنهاد می کنیم برای محاسبه سهم بیمه ها اینجا را بخوانید: هزینه عمل جراحی و خدمات درمانی در بیمارستان محب مهر

 

 

مقالات مشابه

نمونه‌ برداری تیروئید

هزینه نمونه‌ برداری تیروئید یا FNA

نمونه‌ برداری تیروئید

هزینه نمونه‌ برداری تیروئید یا FNA

هزینه عمل tul

هزینه تست پاپ اسمیر در سال ۹۸