زمان مطالعه: 2 دقیقه

شستشوی گوش چیست؟

 

گوش انسان به صورت طبیعی جرم تولید می‌کند که علاوه بر چرب کردن و نرم نگهداشتن گوش از ورود آلودگی و رشد باکتری‌ها در این عضو بدن نیز پیشگیری می‌کند.

راه های بسیاری برای درمان گرفتگی گوش وجود دارد. بعضی از این راه ها به مصرف دارو ختم شده و بعضی دیگر نیز به راحتی با وسایلی که در خانه دارید قابل انجام هستند.

جرم گوش به‌طور طبیعی و خودبه‌خود به سمت بیرون گوش حرکت می کند و از مجرای گوش خارج می‌شود بنابراین نیازی به دستکاری برای خروج آن از گوش وجود ندارد.

در حالت طبیعی، گوش کنترل کاملی بر روند تولید این موم دارد زیرا ترشح و تولید بیش از اندازه این ماده‌ی چسبناک می‌تواند به انسداد موقتی گوش منجر شود.

همچنین، اجتماع بیش از جرم در گوش سبب گوش‌درد، کاهش شنوایی و سوت کشیدن گوش می‌شود. در چنین شرایطی بایستی بیمار جهت شستشوی گوش و اقدام‌های لازم به پزشک مراجعه کند.

 

نحوه انجام شستشوی گوش

 

پزشک قبل از انجام شستشوی گوش، درون گوش شما را بررسی می‌کند تا مطمئن شود که علائم تشخیصی، به‌دلیل تولید جرمِ اضافی یا وجود مواد خارجی ایجاد شده است و مسئله‌ی جدی‌تری وجود ندارد.

برخی دیگر از متخصصان گوش به وسیله ساکشن به شستشوی گوش می‌پردازند. به این صورت که بیمار به مدت سه تا چهار روز مرتب از قطره «گلیسیرین فنیکه» برای چرب کردن گوش استفاده می‌کند تا جرم‌ها حالتی نرم پیدا کنند و تخلیه‌شان راحت‌تر شود. سپس پزشک با دستگاه ساکشن جرم نرم‌شده را از گوش خارج می‌کند. فشار این دستگاه استاندارد است و به گوش آسیب نمی‌رساند.

اگر مشکل، تجمع جرم باشد، پزشک در مطب خود با ابزاری شبیه به سرنگ گوش‌تان را شستشو می‌دهد. این وسیله آب یا ترکیبی از آب و نمک را با فشار وارد گوش می‌کند تا جرم خارج شود. شاید از ورود آب به داخل گوش‌تان یا قرار دادن گوش در نزدیکی ظرف مخصوص احساس ناراحتی کنید.

 

هزینه شستشوی گوش چقدر می‌شود ؟

 

شما هم احتمالا در طی سیر مراحل درمان خود عمل جراحی ، مداخلات یا بستری برایتان سوال شده است که هزینه خدمات پزشکی چقدر می‌شود و چگونه محاسبه می‌شود. برای آگاهی بیشتر باید در نظر داشته باشید تجهیزات مصرفی، تعداد خدمت، آزمایشات و تست‌های مورد نیاز از نظر پزشک، خدمات پاراکلینیکی مثل تصویربرداری بسته به تشخیص پزشک برای هر فرد متفاوت از فرد دیگر است و نمی‌توان به طور قطعی قبل از مراجعه به بیمارستان قیمت دقیق را تعیین نمود. ولی می توان به طور تقریبی محدوده مبلغ پرداختی برای دریافت خدمات درمانی را برای بیشتر افراد پیش‌بینی نمود.

هزینه شستشوی یک گوش با تعرفه آزاد ۲۱۷،۰۰۰ تومان و هزینه شستشوی دو گوش ۴۳۵،۰۰۰ است. در صورتی که از بیمه پایه خود استفاده کنید ( لیست بیمه های طرف قرارداد بیمارستان محب مهر ) حدود ۱۵-۲۰٪ از این مبلغ توسط بیمه پرداخت می شود.

پیشنهاد می کنیم برای محاسبه سهم بیمه ها اینجا را بخوانید: هزینه عمل جراحی و خدمات درمانی در بیمارستان محب مهر

 

 

مقالات مشابه

نمونه‌ برداری تیروئید

هزینه نمونه‌ برداری تیروئید یا FNA

نمونه‌ برداری تیروئید

هزینه نمونه‌ برداری تیروئید یا FNA

هزینه عمل tul

هزینه تست پاپ اسمیر در سال ۹۸