زمان مطالعه: 2 دقیقه

نمونه برداری از تیروئید چیست؟

 

گره‌ها يا نُدول‌هاي تيروئيد قسمت‌هاي برجسته گرد يا بيضوي شكل هستند كه ممكن است در تيروئيد ايجاد شوند. اين گره‌ها معمولاً خطري ايجاد نمي‌كنند ولي به ندرت ممكن است تغييرات بدخيمي در آن‌ها ايجاد شود. براي اينكه بفهميم گره تيروئيد خوش‌خيم است يا بدخيم، لازم است مقداري از بافت گره را به وسيله سوزن خارج  كنيم و از نظر آسیب‌شناسی (پاتولوژي) بررسي كنيم. اين نمونه برداری را نمونه‌ برداری تیروئید يا FNA مي‌گويند كه مي‌تواند در زير سونوگرافي و يا بدون آن انجام شود. نتيجه اين نمونه برداری ممكن است خوش خيم، بدخيم، مشكوك به بدخيمي و يا عدم نمونه كافي باشد كه براساس نتايج نمونه برداری و سونوگرافي تيروئيد، براي درمان گره تيروئيد تصميم‌گيري مي‌شود.

 

نحوه انجام نمونه برداری از تیروئید

 

برای نمونه برداری تیروئيد (FNA) فرد روی تخت سونوگرافی خوابیده، روی محل تیروئید در گردن با بتادین ضدعفونی می‌شود سپس همانطورکه رادیولوژیست در مانیتور سونوگرافی کیست را می‌بیند با استفاده از سرنگ 10 سی سی از منطقه مایع می‌کشد که این مایع معمولا حاوی محتوی کیست و تعدادی سلول از جداره کیست می‌باشد و برای بررسی به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده می‌شود. این کار کمی دردناک می‌باشد اما قابل تحمل بوده و پس از پایان کار هرچه فرد زمان بیشتری کیسه یخ روی منطقه بگذارد تورم و دردش سریعتر بهبود می‌یابد. بهتر است پس از نمونه برداری هنگام صرف غذا بجای غذای جامد و سفت غذای نرم مثل سوپ میل شود.

 

هزینه نمونه برداری از تیروئید چقدر می‌شود؟

 

شما هم احتمالا در طی سیر مراحل درمان خود عمل جراحی ، مداخلات یا بستری برایتان سوال شده است که هزینه خدمات پزشکی چقدر می‌شود و چگونه محاسبه می‌شود. برای آگاهی بیشتر باید در نظر داشته باشید تجهیزات مصرفی، تعداد خدمت، آزمایشات و تست های مورد نیاز از نظر پزشک ،خدمات پاراکلینیکی مثل تصویربرداری بسته به تشخیص پزشک برای هر فرد متفاوت از فرد دیگر است و نمی توان به طور قطعی قبل از مراجعه به بیمارستان قیمت دقیق را تعیین نمود. ولی می توان به طور تقریبی محدوده مبلغ پرداختی برای دریافت خدمات درمانی را برای بیشتر افراد پیش بینی نمود.

هزینه نمونه‌ برداری تیروئید یا FNA با تعرفه آزاد ۲۴۷،۰۰۰ تومان است. در صورتی که از بیمه پایه خود استفاده کنید ( لیست بیمه های طرف قرارداد بیمارستان محب مهر ) حدود ۱۵-۲۰٪ از این مبلغ توسط بیمه پرداخت می شود.

پیشنهاد می کنیم برای محاسبه سهم بیمه ها اینجا را بخوانید: هزینه عمل جراحی و خدمات درمانی در بیمارستان محب مهر

یورودینامیک در اورژانس و کلینیک بیمارستان محب مهر انجام می‌شود.

 

مقالات مشابه

نمونه‌ برداری تیروئید

هزینه نمونه‌ برداری تیروئید یا FNA

هزینه عمل tul

هزینه تست پاپ اسمیر در سال ۹۸

هزینه عمل tul

هزینه اسپیرومتری یا تست تنفس