زمان مطالعه: 3 دقیقه

ویروس کرونا که تا کنون هزاران نفر به آن آلوده شده‌اند و افراد زیادی جان خود را از دست داده‌اند، یکی از موضوعاتی است که منجر به نگرانی و تشویش خاطر افراد زیادی در جامعه شده است. سوالات زیادی در مورد این ویروس از جمله راه‌های پیشگیری از آن، راه‌های انتقال آن و … مطرح شده است. در برنامه اینستا‌کلینیک محب که در صفحه اینستاگرام محب بصورت زنده برگزار می‌شود با‌حضور خانم دکتر مهرانگیز زنگنه, متخصص بیماری‌های عفونی, راه‌های انتقال این ویروس مطرح شد و در این فیلم می‌توانید این راه‌های انتقال را ببینید.

 

نکات و توصیه هایی که در خصوص بیماری کرونا باید بخاطر داشته باشیم

علائم ویروس کرونا

 

ویروس کرونای جدید ۲۰۱۹، ویروسی است (بطور خاص ویروس کرونا نامیده می‌شود) که به عنوان عامل شیوع بیماری تنفسی که برای اولین بار در ووهان چین یافت شد، شناخته شده است. در ابتدا، بسیاری از بیماران این شیوع بیماری در ووهان چین ارتباط با بازار بزرگ غذاها و حیوانات دریایی داشته‌اند و این نشان از این دارد که این ویروس منتقله از حیوان به انسان است. با این حال، تعداد فزاینده‌ای از بیماران در معرض و در ارتباط با بازار حیوانات نبوده، که این مورد نشان‌دهنده این است که گسترش و انتقال از شخصی به شخص دیگر نیز در حال وقوع است. در حال حاضر مشخص نیست که تا چه حد آسان یا پایدار این ویروس در بین افراد در حال گسترش است. آخرین اخبار در مورد وضعیت شیوع این ویروس در ووهان چین در وب‌سایت مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا موجود است.

 

راه‌های انتقال ویروس کرونا کدامند؟

 

در هفتمین برنامه زنده اینستا کلینیک خانم دکتر مهرانگیز زنگنه راه‌های انتقال ویروس کرونا را بیان کردند.

 

راه‌های انتقال ویروس کرونا از زبان خانم دکتر مهرانگیز زنگنه:

 

” راه‌های انتقال، دو تا راه اصلی وجود دارد: یکی راه تماسی هست، یکی راه تنفسی هست. خوشبختانه ویروس کرونا، ذراتی که ایجاد می‌کند در سیستم تنفسی تقریبا یک کمی سنگین هستند. یعنی وقتی که ما صحبت می‌کنیم، سرفه می‌کنیم، عطسه داریم، ذرات وقتی که خارج می‌شوند در فاصله حدود یک تا یک و نیم متری ما رسوب می‌کنند. در نتیجه، قدرت واگیری‌شان تقریبا کمتر از 2 متر است. یعنی اگر ما بتوانیم فاصله مان را تا بیشتر از 2 متر حفظ کنیم، کمتر دچار در واقع گرفتاری از راه تنفس می‌شویم. پس، از راه تنفس با صحبت کردن، حرف زدن، عطسه کردن منتقل می‌شود.

منتها، یک راه دیگر که خیلی مهم تر است و ممکن است خیلی به آن توجه نشود، راه تماس است. ما دستمان آلوده است، دست به دهان می‌گذاریم، دست به چشممان می‌زنیم، دست به بینی می‌زنیم. این دست آلوده را روی میز می‌گذاریم، کناره صندلی می‌گذاریم، کتابمان را دستمان می‌گیریم، خودکار را دستمان می‌گیریم، غذا درست می‌کنیم، روی کناره آشپزخانه می‌گذاریم. این دست آلوده وقتی روی سطوح قرار می‌گیرد، اگر فرد به‌طور غیرمستقیم بیاید و دست بزند، می‌تواند آلوده شود. این به شکل غیر مستقیم است.

به شکل مستقیم هم هست، مثل دست دادن. ما دست می‌دهیم، مستقیم منتقل می‌کنیم با تماس. به شکل غیرمستقیم این است که ما سطوح را آلوده می‌کنیم، وسایل را آلوده می‌کنیم، یک فرد دیگر وقتی به آن وسایل آلوده دست بزند، می‌تواند اگر دستش را به بینی، دهان و یا به چشم بزند، می‌تواند ویروس را وارد بدن بکند.

این که چقدر ویروس بر روی سطوح می‌ماند، در واقع چون یک مهمان ناخوانده و جدیدی است، شاید دقیق نشود گفت. بستگی دارد به حجم آن ذراتی که در واقع از سیستم تنفسی خارج شده است، به آن محیطی که قرار می‌گیرد، محیط مرطوب است؟ محیط خشک است؟ حجم آن ذرات تنفسی چقدر است؟ می‌تواند از چند ساعت تا چند روز در واقع متغیر باشد. بعضی مقالاتی که در چین، یا کره، چون بیماری آنجا بوده، ما الان بیشتر اطلاعاتی که داریم از آن مقالاتی است که از کشور چین، کره و ژاپن گفته می‌شود، تا 9 روز هم آنها مطرح کردند. ولی بیشترین همان چند ساعت و چند روز اولیه است، اما می‌تواند تا 9 روز هم در واقع باشد.

اخیرا مقالات جدیدی که صحبت می‌کنند می‌گویند از راه مدفوع هم می‌تواند منتقل شود. پس در نتیجه اگر یک کسی بهداشت توالت را در واقع رعایت نکند، دست را خوب نشوید، می‌تواند آن دست آلوده هم باز آلوده کننده باشد، چه به شکل مستقیم، چه به شکل غیر‌مستقیم، از طریق تماس به دیگران انتقال پیدا کند. “

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟