زمان مطالعه: 4 دقیقه

یوگا مزایایی فراتر از سوزاندن کالری دارد

اگر علی‌رغم تلاشهایتان، در کاهش وزن مشکل دارید، به این دلیل است که چاقی بیماری‌ای پیچیده با دلایلی متعدد است. سابقهٔ خانوادگیِ مشکلات وزن این احتمال را افزایش می‌دهد که شما نیز در مدیریت وزن خود با همین مشکلات مواجه شوید. رژیم غذایی سرشار از غذاهای فوق فراوری‌شده، قند و چربی و کم‌تحرکی نیز در افزایش وزن نقش دارند. استرس و مشکلات مربوط به سلامت روان، داروهایی که برای درمان بیماری‌های روانی استفاده می‌شود، کم‌خوابی و تغییرات هورمونی، همه عواملی‌اند که به افزایش وزن بیشتری منجر می‌شوند.

راه‌های زیادی برای مبارزه با اضافه‌وزن هست، اما راه حل واحدی وجود ندارد. اگر می‌خواهید وزن خود را کاهش دهید و یا حفظ کنید، ممکن است بخواهید یوگا را امتحان کنید. تحقیقات خوبی وجود دارد مبنی بر اینکه یوگا ممکن است به شما در مدیریت استرس، بهبود خلق‌وخو، مهار غذا خوردن احساسی و ایجاد یک جامعهٔ حمایتی کمک کند، که تمام این موارد به کاهش وزن و حفظ آن کمک می‌کند.

یوگا همچنین به شما در سوزاندن کالری و افزایش تودهٔ عضلانی کمک می‌کند. یوگا ممکن است درد مفاصل را کاهش دهد که به نوبهٔ خود به شما امکان می‌دهد بیشتر ورزش کنید و فعالیت‌های روزانهٔ خود را افزایش دهید. این‌ها بخشی از فواید متعدد یوگا هستند.

 

 

یوگا به شما در مدیریت استرس که ممکن است بر افزایش وزن تأثیر بگذارد، کمک می‌کند

یوگا از کلمهٔ سانسکریت yuj، به معنای متحد کردن بدن، ذهن و احساسات، گرفته شده‌است. یوگا تمرین ذهنی و بدنیِ جامعی است که بسیاری از علل افزایش وزن را کنترل می‌کند و بهبود می‌بخشد.

برخی از افراد ممکن است استرس را به‌عنوان درد فیزیکی یا کمبود خواب تجربه کنند، یا ممکن است روانی باشد و باعث احساس اضطراب و بی‌قراری شود. استرس منجر به افزایش هورمون کورتیزول می‌شود. کورتیزول چربی شکم را افزایش داده، تودهٔ عضلانی را کاهش می‌دهد، باعث افزایش میل به مصرف چربی و غذا‌های غنی از قند می‌شود و در نتیجه می‌تواند منجر به چاقی شود.

یوگا استرس، سطح کورتیزول، اضطراب و افسردگی را کاهش می‌دهد، خلق‌وخو، خواب و بیماری‌های مزمن مانند فشارخون بالا و دیابت را بهبود می‌بخشد و نیاز به دارو‌هایی را که ممکن است باعث افزایش وزن شوند کاهش می‌دهد.

یوگا راه‌حلی موقت برای اضافه‌وزن نیست، اما ممکن است در علل زمینه‌ای مؤثر باشد. مزایای آن فراتر از معادلهٔ کالری دریافتی در مقابل کالری مصرفی است.

 

یوگا ذهن‌آگاهیِ مربوط به رفتار‌‌های غذایی را بهبود می‌بخشد

بسیاری از ما که بعد از ساعت 9 شب هوس بستنی می‌کنیم و یا نمی‌توانیم از خوردن چیپس سیب‌زمینی خودداری کنیم، می‌دانیم که این رفتار‌ها شانس ما برای کاهش وزن را کاهش می‌دهند. همهٔ ما می‌دانیم که خوردن سبزیجات، غلات کامل، پروتئین بدون چربی و غیره برای سلامتی و وزن ما مفید است. در حالی که دانستن این موضوع ضروری است، به‌نظر می‌رسد برای کمک به ما در پایبندی به برنامه‌های غذایی سالم کافی نیست.

یکی از فواید یوگا این است که ذهن‌آگاهی بدن و آگاهی از احساسات بدن را بهبود می‌بخشد. به همین دلیل است که یوگا «مدیتیشن متحرک» نامیده می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که برای به دست آوردن مزایای تمرکز حواس یوگا، نیازی به انجام مدیتیشن نشستهٔ رسمی ندارید.

یوگا با بهبود ذهن‌آگاهی، غذا خوردن از روی احساسات و استرس و همچنین پرخوری را کاهش می‌دهد. این عادت‌ها، تلاش‌های ما را برای کاهش وزن بی‌اثر می‌کند و باعث ایجاد مارپیچی منفی از گناه و شرم می‌شود که اغلب منجر به تسلیم شدن می‌شود.

مطالعه‌ای که در سال 2015 منتشر شد نشان داد تمرین یوگا منجر به تغذیهٔ سالم‌تر، از جمله مصرف کمتر چربی و افزایش مصرف سبزیجات و غلات کامل می‌شود.

نتیجهٔ نهایی: بهترین برنامهٔ غذایی برنامه‌ای است که می‌توانید در درازمدت به آن پایبند باشید و با بهبود ذهن‌آگاهی، یوگا به شما در انتخاب غذا‌های سالم‌تر کمک می‌کند.

 

جامعهٔ یوگا پذیرش و حمایت را فراهم می‌آورد

رفتن به باشگاه ممکن است ترسناک باشد و برای برخی از افراد با جثهٔ بزرگ‌تر، احساس تعلق نداشتن را برانگیزد. در مقابل، فرهنگ یوگا، مظهر مهربانی، حمایت و پذیرش خود است.

مربیان یوگا و افرادی که یوگا را در سطح حرفه‌ای و پیشرفته انجام می‌دهند، می‌توانند به‌عنوان الگو عمل کنند و افراد مبتدی را برای داشتن سبک زندگی سالم‌تر تشویق نمایند. تحقیقات نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی بر رفتار‌هایی که بر وزن اثر می‌گذارد، تأثیر دارند. شبکهٔ یوگا رفتار‌های سلامتی مثبت را تشویق می‌کند و عضویت در چنین جامعه‌ای می‌تواند تفاوت معناداری برای کاهش وزن ایجاد کند. یافتن این نوع جوامع و شبکه‌ها در سایر گروه‌های ورزشی دیگر ممکن است دشوار باشد.

افرادی که یوگا انجام می‌دهند باید به دنبال محیطی امن و راحت باشند. گروه دوستانهٔ یوگا ممکن است به شما کمک کند عزت نفس و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید. باشگاهی محلی را پیدا کنید که در آن افرادی هم سطح شما به تمرین می‌پردازند، احساس آرامش می‌کنید و تمرینات خسته‌کننده نیستند. مربی می‌تواند با اصلاح حرکت‌ها به مبتدیان یا افرادی که محدودیت‌های فیزیکی دارند کمک کند. ممکن است مجبور شوید چند کلاس مختلف را امتحان کنید. بعد از اولین مشکل و یا سختی تسلیم نشوید!

اگر نمی‌توانید یک باشگاه محلی پیدا کنید، همیشه گزینه‌های آنلاین با کلاس‌هایی در سطح شما در YouTube و یا اینستاگرام وجود دارد. مربیانی وجود دارند که می‌دانند سایز بزرگ‌ بودن چگونه است و داشتن نگرش فراگیر و تأییدکنندهٔ بدن نشان می‌دهد که یوگا فقط برای افراد لاغر نیست. برخی افراد داستان‌هایی الهام‌بخش را دربارهٔ اینکه یوگا به آن‌ها کمک کرد تا بر مشکلات وزنی، افسردگی و پرخوری خود غلبه کنند، به اشتراک می‌گذارند. اگر مبتدی هستید، در چالشی کوتاه‌مدت ثبت‌نام کنید تا به این تمرین متعهد شوید.

فواید یوگا بدون توجه به شکل و اندازهٔ شما جهانی است. ایجاد یک تمرین یوگا ممکن است هفته‌ها و یا ماه‌ها طول بکشد و تمرین مکرر کلیدی برای مزایای طولانی‌مدت است.

 


منبع:

یوگا برای کاهش وزن مفید است؟ / یوگا برای کاهش وزن مفید است؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟