زمان مطالعه: 4 دقیقه

ویروس کرونا که تاکنون هزاران نفر به آن آلوده شده‌اند و افراد زیادی جان خود را از دست داده‌اند، یکی از موضوعاتی است که منجر به نگرانی و تشویش خاطر افراد زیادی در جامعه شده است. سوالات زیادی در مورد این ویروس از جمله راه‌های پیشگیری از آن، راه‌های انتقال آن و … مطرح شده است. در برنامه اینستا‌کلینیک محب که در صفحه اینستاگرام محب به‌صورت زنده برگزار می‌شود با‌ حضور آقای دکتر محمد حسین مدرسی, استاد تمام ژنتیک پزشکی دانشگاه تهران و عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا، این سوال مطرح شد که ویروس کرونا چه زمانی تمام می‌شود؟ پاسخ آقای دکتر مدرسی را در این ویدیو می‌‌توانید ببینید.

ویروس کرونا چه زمانی تمام می‌شود؟

در  برنامه زنده اینستا کلینیک این سوال مطرح شد که ” ویروس کرونا چه زمانی تمام می‌شود؟ ”

پاسخ آقای دکتر مدرسی به این سوال را ببینید:

”  خیلی‌ها سوال می‌کنند ته خط این ویروس چیست؟ ته خط ویروس آخرش چه می‌شود؟ در جامعه ما این ویروس به کجا می‌کشد؟ خیلی ها سوال می‌کنند بالاخره چه کار کنیم؟ کی تمام می‌شود؟ این سوالی است که همه می‌پرسند: آقا کی تمام می‌شود؟ این سوال را هر روز از ما می‌پرسند.

خوب، عزیزان به شما می‌گویم. نگاه کنید این نمودار‌ها رفرنس دارد از CDC آمریکا که در سایت‌ها گذاشته است. اسلاید‌های دیگر را هم که من نشان می‌دهم نتایج چین است. اسلاید دیگر باز از Lancet یکی از مجلات بسیار معتبر دنیا است. این اسلاید هم باز از همان مجله بسیار معتبر است.

 

از بین رفتن بیماری کرونا

 

آمار را نشان می‌دهم. نگاه کنید. خیلی خیلی ساده می‌گویم. خیلی ساده. اگر ویروس را ول کنیم، همه ویروس را بگیریم و همه ماسک‌ها را دور بریزیم و دست‌ها را از فردا نشوییم، ماچ و بوسه هم هر کسی را رسیدیم بکنیم، تمام. این می‌شود نتیجه آن، یعنی Uncontrolled، یعنی ویروس را کنترل نکنیم. هیچ کس کنترل نکند.

اتفاقا شاید بعضی‌ها بگویند آقا این روش بهتر است. بله. ولی چه اتفاقی می‌افتد؟ این خطی که این‌جا خط‌چین می‌بینید، این خط‌چین قدرت و توانایی سیستم بهداشتی-درمانی یک مملکت است. فرق نمی‌کند برای ایران، آمریکا، اروپا، آفریقا و یا هر جایی، این خط می‌تواند پایین‌تر باشد برای مثلا کشور آفریقا، این خط می‌تواند بالاتر باشد برای یک کشور خیلی پیشرفته.

 

حالا فرض کنید اینجا، این خط، یعنی چند تا بیمارستان داریم، چند تا ICU داریم، چند تا پزشک داریم و الان دارند با تمام قوا کار می‌کنند، این می‌شود این خط. حالا اگر آن را کنترل نکنید، این اندازه، این زمان کمتر می‌شود. یعنی چه؟ یعنی این زمان وقتی کمتر شد، یعنی زودتر از دست آن خلاص می‌شویم، اما، این تکه بالای این خط، یعنی مرگ و میر، یعنی همه می‌میریم، یعنی دیگر وزارت بهداشت نمی‌تواند کنترل کند، یعنی مریض‌ها باید در خیابان بخوابند، یعنی از دست سیستم بهداشتی-درمانی کشور خارج می‌شود، یعنی دیگر نمی‌تواند. چه اتفاقی می‌افتد؟ مرگ و میر بسیار بسیار بالا می‌شود.

 

از بین رفتن بیماری کرونا

 

اما اگر مردم کنترل کنند، سیستم بهداشتی-درمانی هم با تمام قوا یعنی این خط را تا آنجا که می‌تواند بالا بکشد، بیاورد بالا، مردم هم کنترل کنند، زمان اینکه از دست ویروس خلاص شویم (اینها دلایل ژنتیک دارد، دلایل کاملا اثبات‌شده دارد، من بعدا دلایل آن را توضیح خواهم داد)، زمان اینکه از دست ویروس خلاص شویم طولانی‌تر می‌شود، من اعداد سه ماه چهار ماه را گفته‌ام، و هنوز هم می‌گویم و بعدا هم اثبات می‌کنم، اما این اعداد، نگاه کنید، این عدد بزرگ‌تر می‌شود، این زمان، زمانی‌که از اولین مورد (فرقی نمی‌کند اولین مورد در ایران یا چین، خیلی فرق نمی‌کند، چون نمی‌دانیم کدام اولین مورد است. فرض کنیم مثلا ایران. حالا هر چیز ایران بود، دو هفته قبلتر از آن، سه هفته قبلتر ‌از آن. اینطور بگوییم)

اگر ما می‌خواهیم که کشته ندهیم در این جنگ، جنگ بین ویروس و میزبان، اگر بخواهیم کشته ندهیم، باید کنترل شده باشد، یعنی بهداشت را رعایت کنیم، همه چیز را رعایت کنیم، ولی زمان آن طولانی‌تر می‌شود. صبر. صبر. دیدم در رادیو امروز خیلی راجع به صبر می‌گفت، خلاصه واقعیت هم همین است. صبرمان باید بیشتر باشد.

اگر حاضریم بزنیم به دل ویروس، ویروس هم می‌کشد. اگر صبر ندارید، ویروس می‌کشد. دیگر چطور این را بگویم؟ بلد نیستم طور دیگری به‌عنوان پزشک بگویم. می‌کشد و این نمودار می‌شود. از این راحت‌تر نمی‌توانستم توضیح بدهم.

 

ویروس کرونا چه زمانی تمام می‌شود؟

 

همه این‌ها هم رفرنس دارد. ببینید. اینجا هم همین است. حالا اینجا همه را دقیقا توضیح داده است. می‌تواند اینطور باشد، ولی اگر کنترل‌شده باشد، طولانی‌تر می‌شود. این دقیقا همین است. شاید بعضی وقت‌ها می‌گویند تازه اگر صبر کنید، یک پیک بعدی هم خواهد داشت. اما بالاخره زیر حد کشت و کشتار است، کمتر کشته می‌دهیم در این جنگ بین ویروس و میزبان. میزبان یعنی خودمان.ویروس کرونا چه زمانی تمام می‌شود؟

بنابراین، شاید بعدا یکی دیگر هم برود بالا. این‌ها رسما دارد بحث می‌شود. اما منظور من این است که بالاخره این خط برای دولت است، که سعی کند این خط را بالا‌تر ببرد، این تکه‌ها برای ملت است، که باید رعایت کنند. خلاصه مفید آن این‌طور است که می‌توانستم توضیح بدهم.

این هم نتیجه آن است. ببینید، چین این کار را کرد و این نتایج چین است. نگاه کنید، همانجا در چین این شروع کرده آمدن به سمت پایین. این‌جا نشان می‌دهد، یعنی عملی هم در دنیا این نشان داده شده است.

مال ما الان اگر حدود بخواهید یک چیزی ما‌بین این دو است. اما امیدوارم ما برویم به این قسمت آبی و بتوانیم واقعا بیشتر کنترل کنیم، فقط مهم این است که مردم هم کمک کنند. “

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟