زمان مطالعه: 2 دقیقه

ویروس کرونا که تاکنون میلیون‌ها نفر به آن آلوده شده‌اند و افراد زیادی جان خود را از دست داده‌اند، یکی از موضوعاتی است که منجر به نگرانی و تشویش خاطر افراد زیادی در جامعه شده است. سوالات زیادی در مورد این ویروس از جمله اینکه چقدر آمار‌های کرونا واقعی است؟ و … مطرح شده است.

در برنامه اینستا‌کلینیک محب که در صفحه اینستاگرام محب به‌صورت زنده برگزار می‌شود با‌حضور آقای دکتر سید محمد حسین مدرسی, متخصص ژنتیک پزشکی دانشگاه تهران و عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا, این سوال مطرح شد که چقدر آمار‌های کرونا واقعی است؟ پاسخ آقای دکتر مدرسی را در این ویدیو می‌‌توانید ببینید.

 

چقدر آمار‌های کرونا واقعی است؟

علائم ویروس کرونا

ویروس کرونای جدید ۲۰۱۹، ویروسی است (بطور خاص ویروس کرونا نامیده می‌شود) که به عنوان عامل شیوع بیماری تنفسی که برای اولین بار در ووهان چین یافت شد، شناخته شده است.

در ابتدا، بسیاری از بیماران این شیوع بیماری در ووهان چین ارتباط با بازار بزرگ غذاها و حیوانات دریایی داشته‌اند و این نشان از این دارد که این ویروس منتقله از حیوان به انسان است.

با این حال، تعداد فزاینده‌ای از بیماران در معرض و در ارتباط با بازار حیوانات نبوده، که این مورد نشان‌دهنده این است که گسترش و انتقال از شخصی به شخص دیگر نیز در حال وقوع است.

چقدر آمار‌های کرونا واقعی است؟

در  برنامه زنده اینستا کلینیک این سوال مطرح شد که ” چقدر آمار‌های کرونا واقعی است؟”

پاسخ آقای دکتر سید محمد حسین مدرسی به این سوال را ببینید:

” نگاه کنید. آماری که معمولا گذاشته می‌شود و در کشور‌ها می‌گویند، سه تا آمار است، آمار مواردی که جدید می‌گیرند، آمار Death، بیمارانی که می‌میرند، فوت می‌کنند، خدا رحمت کند همه رفتگان را، و نهایتا Recovery، یا کسانی‌که درمان می‌شوند. تا اینجا روشن است.

آمارهای کرونا درست است؟
آمار مبتلایان و میزان مرگ و میر در کشورهای مختلف

خوب، نگاه کنید این نکته خیلی جالب است که نشان بدهم، این آمار، یعنی آمار موارد تازه، از من متخصص بپرسید می‌گویم خیلی قابل اعتماد نیست. خیلی ساده می‌توانم دلیل آن را بگویم.

به دلیل زمان‌های متفاوتی که نتوانستند تشخیص دهند، یعنی اشکالات تشخیصی بوده است. خیلی‌ها تشخیص داده نمی‌شوند. بنابراین، شما می‌توانید در این ایجاد اشکال نمایید. در همه دنیا تقریبا، کم یا زیاد دارد. ولی این نکته‌ای که الان است، این آماری که تو موارد ابتلای تازه است در تمام دنیا یک اشکالاتی دارد. یکی کمتر، یکی بیشتر. یکی دقیقتر. اصلا بعضی‌ها الکی آمارشان را می‌گویند.

اما در افرادی که فوت می‌شوند خیلی سخت است که آدم بیاید روی آن تغییر ایجاد نماید. یک ده درصدی می‌توانید شک بکنید، بگویید ده درصد اشکال دارد. 15 درصد اشکال دارد. اما به هر حال هر فوتی یک صاحب فوت دارد. هر فوتی یک جایی ثبت می‌شود. این را نمی‌توانید بگویید این فوت نشده است. کتمان مورد فوتی خیلی سخت است.

پس اجازه بدهید آن آماری که ما بیشتر می‌توانیم روی آن بحث کنیم را بگذاریم روی فوتی‌ها، این خیلی راحت‌تر است.

دیگر از این بهتر نمی‌توانستم بگویم. “

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟