زمان مطالعه: 5 دقیقه

تصویر کلی

احتمالاً شنیده‌اید که باید مراقب میزان نمکی که می‌خورید، باشید، به‌ویژه اگر نگران فشارخون خود هستید. این توصیه به این دلیل است که نمک بدن را ملزم به نگه داشتن آب می‌کند و از این طریق فشار بیشتری را بر قلب و عروق خونی شما وارد می‌کند. نمک، نگرانی و عصبانیت، تنها مواردی نیستند که فشارخون را افزایش می‌دهند. اگرچه افزایش‌های موقت لزوماً مشکل و مسئله نیستند، اما اعدادی که در طول زمان بالا باقی می‌مانند، ممکن است آسیب جدی ایجاد کنند.

 

شکر افزوده

شکر افزوده ممکن است در مورد افزایش فشارخون از نمک نیز مهم‌تر باشد، به‌ویژه در مواردی که به شکل فراوری‌شده مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا باشد. افرادی که قند‎‌های افزودهٔ بیشتری در رژیم غذایی خود دارند، شاهد افزایش قابل‌توجهی در میزان اعداد فشارخون خود هستند. تنها یک نوشابهٔ 0.5 لیتری باعث افزایش حدود 15 واحد در میزان فشار سیستولیک (عدد بالا یا فشار در طول ضربان قلب) و افزایش حدود 9 واحد در دیاستولیک (عدد پایین یا فشار بین ضربان‌ها) می‌شود.

 

 

تنهایی

تنهایی به تعداد دوستانی که دارید، مربوط نمی‌شود، بلکه مربوط به احساس ارتباط است. استرس یا افسردگی این اثر را به‌طور کامل توضیح نمی‌دهد. همچنین با گذشت زمان این حالت بدتر می‌شود: طی 4 سال، فشارخون بالای تنها‌ترین افراد در یک مطالعه بیش از 14 واحد افزایش را نشان داد. محققان بر این باوراند که ترس مداوم از طرد شدن، ناامیدی و احساس هوشیاری بیشتر در مورد ایمنی و امنیت ممکن است نحوهٔ عملکرد بدن را تغییر دهد.

 

آپنهٔ خواب

افراد مبتلا به آپنهٔ خواب احتمال بیشتری برای ابتلا به فشارخون بالا و سایر مشکلات قلبی دارند. هنگامی که تنفس شما به‌طور مکرر در هنگام خواب قطع می‌شود، سیستم عصبی شما مواد شیمیایی ترشح می‌کند که فشارخون شما را افزایش می‌دهد. همچنین اکسیژن کمتری دریافت می‌کنید، که این حالت به دیواره‌های رگ‌های خونی آسیب می‌رساند و تنظیم فشارخون را برای بدن دشوار‌تر می‌کند.

 

کمبود پتاسیم 

کلیه‌های شما به تعادل سدیم و پتاسیم نیاز دارند تا میزان مناسبی از مایعات را در خون حفظ کنند. بنابراین حتی اگر رژیم غذایی کم‌نمک داشته باشید ولی میوه، سبزیجات، لوبیا، لبنیات کم‌چرب یا ماهی به اندازهٔ کافی مصرف نکنید، ممکن است فشارخون بالاتری داشته باشید. در حالی که ممکن است به موز به عنوان منبع اصلی پتاسیم فکر کنید، اما اگر نیاز است که مراقب وزن خود نیز باشید، کلم بروکلی، بلوط، اسفناج و سایر سبزیجات برگ‌دار انتخاب‌های بهتری برای دریافت پتاسیم‌اند.

 

درد

درد ناگهانی و حاد، سیستم عصبی را برمی‌انگیزد و در نتیجه فشارخون را افزایش می‌دهد. هنگامی که یک دست خود را در آب یخ قرار می‌دهید، گونه و یا ناخن خود را فشار می‌دهید و یا در حالتی که به انگشت خود شوک الکترونیکی وارد می‌کنید، می‌توانید این اثر را مشاهده کنید.

 

مکمل‌های گیاهی

آیا جینسینگ، گوارانا، افدرا، پرتقال تلخ و یا خار مریم مصرف می‌کنید؟ این مکمل‌های گیاهی و مواردی از این قبیل ممکن است فشارخون شما را افزایش دهند و یا نحوهٔ عملکرد دارو‌ها، از جمله دارو‌های کنترل فشارخون را تغییر دهند.

 

مشکلات تیروئید

وقتی این غده به اندازهٔ کافی هورمون تیروئید تولید نکند، ضربان قلب شما کند می‌شود و شریان‌های شما کشش کم‌تری پیدا می‌کنند. سطوح پایین هورمون ممکن است کلسترول بد، LDL، را افزایش دهد، چیزی که شریان‌ها را سفت می‌کند. خون در رگ‌های سخت، سریع‌تر حرکت می‌کند، به دیواره‌ها فشار می‌آورد و در نتیجه فشارخون را افزایش می‌دهد. اگرچه این مورد زیاد رایج نیست، اما هورمون تیروئید بیش‌ازحد بالا ضربان قلب شما را سخت‌تر و سریع‌تر می‌کند، که همچنین باعث افزایش تعداد ضربان می‌شود.

 

نیاز به ادرار کردن

در مطالعه‌ای بر روی زنان میانسالی که حداقل 3 ساعت به دستشویی نرفته بودند، فشار سیستولیک به‌طور متوسط حدود 4 واحد و فشار دیاستولیک 3 واحد افزایش یافت. مردان و زنان در سنین مختلف اثرات مشابهی را مشاهده کردند. با افزایش سن احتمال فشارخون بالا بیشتر می‌شود، بنابراین باید خوانش دقیقی داشته باشید و مثانهٔ خالی یکی از راه‌های کمک به اندازه‌گیری دقیق فشارخون است.

 

دارو‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی

تمام دارو‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی، NSAIDها، مانند آسپرین و ایبوپروفن، فشارخون شما را افزایش می‌دهند، چه در حالتی که سالم هستید و یا در حالتی که کلاً فشارخون بالا دارید. اگرچه میانگین این افزایش تنها چند واحد است، اما دامنهٔ وسیعی را شامل می‌شود، به این معنا که ممکن است برخی از افراد را بسیار بیشتر از دیگران تحت تأثیر قرار دهد.

 

مطب پزشک

اگر میزان فشارخون خود را زمانی که در مطب پزشک منتظر ویزیت هستید با فشارخون خود در زمانی که در منزل هستید، مقایسه کنید، تفاوتی را مشاهده خواهید کرد. این «اثر روپوش سفید» که به خاطر لباس سنتی متخصصان پزشکی نامگذاری شده‌است، افزایش فشارخون را تا 10 واحد بیشتر برای سیستولیک (عدد بالا) و 5 واحد برای دیاستولیک (عدد پایین) نشان می‌دهد که وابسته به جایی است که قرار دارید. این افزایش به احتمال زیاد عصبی و ناشی از اضطراب به خاطر حضور در مطب پزشک است.

 

داروهای ضداحتقان

موادی مانند پسودوافدرین و فنیل افرین رگ‌های خونی را باریک می‌کنند. این بدان معنا است که همان مقدار خون باید به فضای کوچک‌تری فشار بیاورد، مانند جمعیتی که از راهرو عبور می‌کنند. این دارو‌ها همچنین دارو‌های فشارخون را کم‌اثر می‌کنند. در صورت داشتن مشکلات سینوسی و یا ابتلا به سرماخوردگی در کنار فشارخون بالا، پزشک و یا داروساز به شما کمک می‌کند تا محصولاتی را انتخاب کنید که برای شما بی‌خطراند.

 

کم‌آبی بدن

هنگامی که سلول‌های بدن آب کافی ندارند، رگ‌های خونی سفت می‌شوند. این حالت به این دلیل ایجاد می‌شود که مغز سیگنالی به غدهٔ هیپوفیز می‌فرستد تا یک مادهٔ شیمیایی آزاد کند و همین باعث کوچک‌ و سفت شدن رگ‌ها می‌‎شود. کلیه‌ها ادرار کمتری درست می‌کنند تا میزان مایع باقی‌مانده را حفظ کنند که این خود باعث کوچک و فشرده شدن رگ‌های خونی در قلب و مغز می‌شود.

 

کنترل بارداری هورمونی

قرص‌ها، تزریق‌ها و سایر وسایل کنترل بارداری از هورمون‌هایی استفاده می‌کنند که رگ‌های خونی را باریک می‌کنند، بنابراین ممکن است فشارخون را افزایش دهند. احتمال اینکه این مشکل برای زنان بالای 35 سال، دارای اضافه وزن و سیگاری ایجاد شود، بیشتر است. بهتر است فشارخون خود را تحت نظر داشته باشید و هر 6 تا 12 ماه یک بار آن را بررسی کنید. دوز کمتر استروژن ممکن است فشارخون را به حالت عادی نزدیک‌تر کند.

 

صحبت کردن

چه جوان باشید چه پیر، در هنگام صحبت کردن فشارخون شما افزایش می‌یاید. هرچه فشارخون شما در حالت استراحت بالاتر باشد، هنگام شروع صحبت اعداد بالاتر می‌روند و اثر آن برای چند دقیقه می‌ماند. به‌نظر می‌رسد موضوع و محتوای احساسیِ آنچه می‌گویید مهم‌تر از این واقعیت است که تنها دهان و لب خود را تکان می‎‌دهید.

 

داروهای ضدافسردگی

دارو‌هایی که مواد شیمیایی مغز مانند دوپامین، نوراپی نفرین و سروتونین را هدف قرار می‌دهند، از جمله ونلافاکسین، مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز، دارو‌های ضدافسردگی سه‌حلقه‌ای و فلوکستین نه تنها خلق‌وخو، بلکه فشارخون را نیز تغییر می‌دهند. اگر لیتیوم یا سایر دارو‌هایی که بر سروتونین تأثیر می‌گذارند نیز مصرف می‌کنید، مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIها) ممکن است فشارخون را افزایش دهند.

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟