زمان مطالعه: 3 دقیقه

در چه صورت باید آزمایش کرونا انجام دهیم؟ آیا لازم است آزمایش آنتی بادی دهم؟

هنوز مطالب زیادی برای یادگیری در مورد کووید-19، بیماری تنفسی ناشی از کروناویروس جدید، وجود دارد. نکته‌ای که متخصصان به طور قطع می‌دانند این است که علائم این بیماری می‌تواند مانند موارد دیگر از جمله آنفلوآنزا باشد. به همین دلیل و همچنین به‌علت اینکه در ابتدای همه‌گیری آزمایش‌ها به‌طور گسترده در دسترس نبود، برخی از افراد آزمایش انجام نداده‌اند. مهمترین سوال این است که در چه صورت باید آزمایش کرونا انجام دهیم؟ اگر در مقطعی علائم کووید-19 داشتید یا علائمی طولانی‌مدت دارید که از بین نمی‌رود، با پزشک خود در مورد آزمایش آنتی‌بادی مشورت کنید. این علائم ممکن است شامل خستگی، سرفه، مشکل در تنفس، سردرد و درد مفاصل باشد.

 

آزمایش آنتی بادی چگونه است؟

این آزمایش خون وجود آنتی‌بادی‌ها یا پروتئین‌هایی را که سیستم ایمنی بدن هنگام عفونت ایجاد می‌کند، بررسی می‌کند. اما این امکان را ندارد که به شما بگوید در حال حاضر مبتلا به کووید-19 هستید یا خیر. فقط به شما می‌گوید که آیا در گذشته مبتلا شده‌اید یا نه. به خاطر داشته باشید که حتی اگر آزمایش آنتی‌بادی مثبت باشد، باز هم باید برای محافظت از خود در برابر ویروس اقداماتی انجام دهید، به این دلیل که محققان نمی‌دانند آیا ممکن است مانند سرماخوردگی و یا آنفلوآنزا دوباره به آن مبتلا شوید یا خیر.

 

نداشتن حس بویایی یا چشایی

آیا نمی‌توانید بوی عطر مورد علاقهٔ خود و یا کلوچه‌هایی را که پختید، حس کنید؟ محققان دریافته‌اند تقریباً نیمی از افراد مبتلا به کووید-19 حس بویایی یا چشایی خود را از دست می‌دهند و گاهی بازیابی این حواس مدتی طول می‌کشد. اگر حس بویایی و یا چشایی خود را از دست داده‌اید، از پزشک خود در مورد آزمایش آنتی‌بادی مشورت بگیرید.

 

 

درد قفسهٔ سینه

اگر درد قفسهٔ سینه همراه با علائم کووید-19 داشتید و یا هنوز دارید، ممکن است بخواهید آزمایش آنتی‌بادی انجام دهید. مطالعه‌ای نشان می‌دهد برخی افراد هفته‌ها پس از تشخیص، درد قفسهٔ سینه داشته‌اند.

 

خستگی شدید

اگر مدت‌ها بعد از داشتن علائمی که ممکن است نشانهٔ ابتلا به کووید-19 باشد، احساس می‌کنید که انرژی شما کم شده است، با پزشک خود دربارهٔ انجام آزمایش آنتی‌بادی صحبت کنید. مطالعه‌ای نشان می‌دهد برخی از افراد مبتلا به کووید-19 هفته‌ها پس از ابتلا و بهبودی احساس خستگی و کمبود و یا عدم وجود انرژی را دارند.

 

سرفهٔ مداوم

این مورد یکی از رایج‌ترین علائم کووید-19 است که ممکن است به مدتی طولانی باقی بماند. اگر بیش از دو ماه است که سرفه می‌کنید (برای کودکان این مدت یک ماه است) با پزشک خود مشورت نمایید.

 

نفس تنگی

نفس تنگی یا تنگی نفس، یکی دیگر از علائم رایج کووید-19 است. اگر مدتی است که تنگی نفس به همراه سایر علائم کووید-19 داشتید، با پزشک خود مشورت نمایید.

 

سردرد

سردرد یکی دیگر از علائم طولانی‌مدت ویروس کرونا است.

 

علائم شبه آنفلوآنزا

کووید-19 و آنفلوآنزا بسیار شبیه هم‌اند. هر دو به‌طور ناگهانی بروز می‌کنند و ممکن است زیاد سرفه کنید، احساس خستگی شدید، بدن‌درد و یا سردرد داشته باشید. همچنین ممکن است استفراغ کرده و یا اسهال داشته باشید. آزمایش آنتی بادی می‌تواند مشخص نماید که آیا کووید-19 باعث بروز این علائم شده است یا خیر.

 

اگر در اواخر سال 1398 بیمار بودید

آیا در اواخر سال 98 علائم کووید-19 را داشتید؟ کارشناسان می‌گویند این زمانی است که ویروس کرونا برای اولین بار در سراسر جهان پخش شد. همچنین اگر در این مدت به‌خصوص به کشور‌هایی که شیوع ویروس را داشته‌اند، سفر کرده‌اید، بیشتر در این مورد حساس باشید و توجه کنید. به خاطر داشته باشید که اگر در آن زمان مبتلا به کووید-19 بوده باشید، ممکن است تا الان آنتی‌بادی از بین رفته باشد.

 

اگر نزدیک به شخصی که مبتلا به کووید-19 بوده، هستید و یا بودید

کووید-19 به‌طور عمده در زمان عطسه، سرفه و یا صحبت از شخصی به شخص دیگر سرایت می‌کند. حتی اگر فرد آلوده علائمی نداشته باشد، ممکن است آلودگی و بیماری را انتقال دهد. این بیماری معمولاً بین افرادی که به مدت 15 دقیقه یا بیشتر در تماس نزدیک‌اند (کمتر از دو متر)، گسترش می‌یابد. اگر در ارتباط فیزیکی نزدیک با کسی که آزمایش او مثبت شده، بوده‌اید، با پزشک در مورد آزمایش آنتی‌بادی صحبت کنید.

 


منبع:

در چه صورت باید آزمایش کرونا انجام دهیم؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟