زمان مطالعه: 2 دقیقه

این اواخر خیلی اتفاق افتاده است که در هنگام ورود به فروشگاه و یا ساختمان متوجه می‌شوید که ماسک خود را فراموش کرده‌اید و مجبور می‌شوید که مجدد به ماشین برگشته و ماسک بردارید. این روز‌ها، بسیاری از افراد این سؤال را می‌پرسند که از چه زمانی می‌توانم ماسک نزنم؟

بیشتر کارشناسان می‌گویند: این مورد قابل پیش‌بینی نیست.

در حال حاضر می‌دانید که استفاده از ماسک از انتشار ویروس‌هایی مانند سارس کووید ۲ (عامل بیماری کووید ۱۹) در محیط، جایی‌که دیگران می‌توانند آن را استنشاق کنند، جلوگیری می‌کند. ماسک‌ها همچنین در برابر تنفس ویروس‌هایی که ممکن است افرادِ ناقل در محیط پراکنده کنند، محافظت ایجاد می‌کنند. به‌طور خلاصه، استفاده از ماسک باعث کاهش انتقال ویروس می‌شود.

در این حالت به نظر می‌رسد منطقی است که بگوییم وقتی دیگر نگران انتشار ویروس نباشیم، می‌توانیم ماسک نزنیم. بنابراین، از نظر تئوری اگر یکی از این سه مورد اتفاق بیفتد، ممکن است بتوانیم دیگر ماسک نزنیم:

  • واکسن مؤثری در دسترس بوده و به اندازهٔ کافی و به‌طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد تا تعداد موارد کووید-19 را به شدت کاهش دهد.
  • به ایمنی جمعی نسبت به کووید-19 برسیم.
  • همه به‌طور طبیعی در برابر ویروس ایمن شویم.

مشکل اینجاست که نمی‌دانیم که هر یک از این موارد و شرایط رخ می‌دهند یا خیر و یا اینکه چه‌زمانی ممکن است رخ دهند.

برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند این ویروس حداقل تا 5 سال آینده با دامنه‌های متفاوتی افراد را آلوده خواهد کرد. این نمونه‌ها نشان می‌دهند که حتی پس از واکسیناسیون نیز تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ افزایش و کاهش‌ می‌یابند. این مورد به این معناست که برای جلوگیری از آلوده شدن در آینده و افزایش تعداد مبتلایان، ادامهٔ استفاده از ماسک مهم خواهد بود.

استفاده از ماسک ممکن است آزاردهنده باشد، اما راهکاری اساسی برای جلوگیری از شیوع این ویروس است. همیشه در مکان‌های عمومی ماسک بزنید. ماسکی را تهیه کنید که مناسب، راحت و اندازهٔ صورتتان باشد و به‌راحتی روی صورت ثابت شود و هر زمان که بیرون می‌روید، آن را بزنید.

این کروناویروس جدید در حال حاضر ماندگار بوده و ممکن است ماسک صورت شما نیر این‌چنین باشد.

 


منبع:

از چه زمانی می‌توانم ماسک نزنم؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟