زمان مطالعه: 2 دقیقه

چرا پوشاندن بینی با ماسک مهم است؟ نحوه صحیح ماسک زدن چیست؟

همهٔ ما افرادی را دیده‌ایم که فقط ماسک را روی دهان خود گذاشته و بینی خود را بیرون می‌گذارند، و شاید با خود فکر کرده باشید که آیا این حالت درست است؟ خیر، این‌طور نیست. اما روش صحیح ماسک زدن چیست؟ در این مقاله به این می‌پردازیم که چرا پوشاندن بینی با ماسک مانند پوشاندن دهان مهم است.

ویروس سارس کووید ۲ (عامل بیماری کووید ۱۹) در مجاری بینی افراد زندگی می‌کند. زمانی‌که فرد آلوده نفس خود را بیرون می‌دهد، ذرات ویروسی را نیز به همراه بازدم از راه بینی خود به هوا منتقل می‌کند (توجه کنید که در اینجا در مورد بازدم ساده صحبت می‌کنیم نه سرفه و عطسه، حتی عمل سادهٔ تنفس نیز باعث انتشار ذرات آلوده می‌شود؛ در مورد سرفه و یا عطسه این‌ مورد شدیدتر است). ماسکی که با آن دهان و بینی خود را بپوشانید از انتقال ذرات عفونی از طریق هوا به دیگران جلوگیری می‌کند.

شاید افرادی که ماسک را بر روی بینی خود نمی‌گذارند، احساس سلامتی کرده و تصور می‌کنند ذرات خارج‌شده از بینیِ آن‌ها کاملاً بی‌خطر بوده و هیچ ضرری ندارد. اما همان‌طور که پیش‌تر شنیده‌اید، افراد ممکن است بدون علائم بوده اما آلوده به ویروس و ناقل باشند. بنابراین شخصی ممکن است احساس کند که چون سالم است، پس نیازی به پوشاندن بینی با ماسک نیست، اما راهی برای دانستن این مورد وجود ندارد.

استفاده از ماسک به‌طور صحیح فقط برای محافظت از دیگران نیست. تحقیقات نشان می‌دهد که ماسک باعث کاهش میزان تنفس ویروس‌ها توسط فرد شده و او را از بیمار شدن محافظت می‌کند. بنابراین اگر بینی خود را از ماسک بیرون بگذارید، ذرات بیشتری از هوای اطراف را تنفس کرده و بیشتر در معرض خطر ابتلا به کووید-19 قرار می‌گیرید.

برخی از افراد ادعا می‌کنند که به دلیل احتقان یا انحراف بینی و یا یک مسئلهٔ پزشکی از راه بینی نفس نمی‌کشند. اما این دلیلی برای نپوشاندن بینی با ماسک نیست. حتی اگر احساس ‌می‌کنید نمی‌توانید از طریق بینی نفس بکشید، هوا همچنان از طریق مجاری بینی شما در حال حرکت است؛ ممکن است از راه تنفس، ذرات ویروسی را به داخل کشیده و یا از طریق بینی بیرون دهید. بنابراین هنوز هم لازم است که بینی خود را بپوشانید.

اگر پوشاندن بینی و دهان با ماسک به شما احساس خفگی و ترس (تنگناهراسی یا کلاستروفوبیا) می‌دهد، انواع دیگر پوشش‌های صورت مانند ماسک بزرگ‌تر یا گتر چندلایه را امتحان نمایید تا موردی را پیدا کنید که بتوانید آن را به‌راحتی و به شیوهٔ مناسب روی بینی و دهان خود قرار دهید تا از شما و افراد نزدیکتان در برابر کووید-19 محافظت نماید.

 


منبع:

روش صحیح ماسک زدن چیست؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟