زمان مطالعه: 3 دقیقه

شاید سؤالی ساده به‌نظر برسد: اما یبوست چیست؟ این اصطلاح می‌تواند انواع مختلفی از مشکلات مربوط به حرکت روده را توصیف کند. یبوست ممکن است به معنای مدفوع سفت و گلوله‌مانند یا با حجم کم باشد. همچنین ممکن است زور زدن بیش‌ازحد، عدم اجابت مزاج روزانه یا احساس اینکه نمی‌توانید تمام مدفوع را خارج کنید، را توصیف کند. تمام این موارد توصیفی از یبوست است، اما علائم آن متفاوت است.

 

یبوست مزمن چیست؟

یبوست زمانی مزمن می‌شود که هفته‌ها و ماه‌ها طول بکشد. علائم مختلف یبوست ممکن است به معنای مسائل مختلفی باشد، و بنابراین نیاز به درمان‌های متفاوتی دارد، پس باید هنگام توصیف مسائل منحصربه‌فرد خود برای پزشک شفاف باشید.

برای رفع تصور غلط رایج در بین افرادی که عادت به اجابت مزاج روزانه دارند: این کاملاً طبیعی است که هر روز اجابت مزاج نداشته باشید. در حالی که اجابت مزاج بسیار کم (به‌طور کلی به عنوان دو بار یا کمتر در هفته) می‌تواند باعث ناراحتی شود، اما هیچ نیاز فیزیکی‌ای برای دفع روزانهٔ مدفوع وجود ندارد.

دو نوع عمدهٔ یبوست وجود دارد. اولین مورد، حرکت کند محتویات در سراسر دستگاه گوارش (GI) است. شکل دوم یبوست نزدیک به خروجی رخ می‌دهد و به دلیل مشکلاتی در عضلات لگن، محتویات روده به‌سختی خارج می‌شود. برای اولین شکل یبوست، درمان می‌تواند شامل افزایش مصرف فیبر از طریق مکمل‌ها یا میوه و سبزیجات باشد. شکل دوم ممکن است از طریق آزمایش‌‌ها یا روش‌های تصویربرداری نیاز به ارزیابی بیشتر داشته باشد.

 

 

چرا یبوست ایجاد می‌شود؟

دلایل زیادی وجود دارد که شما ممکن است یبوست داشته باشید، و ابتدا مهم است که علت آن را تشخیص دهید. برخی از علل برگشت‌پذیر یبوست وجود دارد که ممکن است حرکات روده را بهبود بخشد. اگر یبوست مشکلی جدید است، پیش از افزودن فیبر به رژیم غذایی خود باید علائم را با پزشک مراقبت‌های اولیه بررسی کنید تا مطمئن شوید که نیازی به تست‌های تشخیصی مانند اشعهٔ ایکس شکم یا آزمایش‌های آزمایشگاهی ندارید. اگر داروی جدیدی مصرف می‌کنید، یا خونریزی مقعدی، درد شکم، کاهش وزن یا حالت تهوع و استفراغ دارید، با پزشک خود مشورت کنید، زیرا هر یک از این علائم ممکن است به این معنی باشد که شما نیاز به ارزیابی سایر شرایط پزشکی جدی‌تر دارید.

 

غیر از مصرف دارو، چه اقدام دیگری می‌توان برای درمان یبوست انجام داد؟

این یکی از رایج‌ترین سؤالاتی است که بیماران می‌پرسند و این مطالعاتِ مربوط به افزودن فیبر به رژیم غذایی با مصرف میوه‌ها و سبزیجات را محبوب می‌کند. آنچه توصیهٔ برنامه‌های درمانی خاص را دشوار می‌‌کند این است که داده‌ها و اطلاعات خوبی برای کمک به پزشکان جهت پیشنهاد استفاده از رژیم گیاهی یا فیبر خاصی وجود ندارد.

مطالعه‌ای جدید و جذاب با عنوان «کارآزمایی اثربخشی مقایسه‌ای اکتشافی کیوی سبز، پسیلیوم یا آلو خشک در بیماران آمریکایی مبتلا به یبوست مزمن» در مجلهٔ آمریکایی گوارش به دنبال مقایسهٔ مستقیم روش‌های مختلف و کاملاً طبیعی برای درمان یبوست مزمن است. آلو خشک (به عنوان شکلی از فیبر غذایی گیاهی) و پسیلیوم راه‌هایی برای درمان یبوست مزمن‌اند. جای تعجب نیست که تمام شرکت‌کنندگان توانستند به هدف اصلی افزایش حرکات روده دست یابند. به‌نظر می‌رسد که کیوی با عوارض جانبی کمتری به این مزیت دست یافته‌است.

محدودیت‌های مهمی برای این تحقیق وجود دارد. اکثریت قریب به اتفاق بیماران زن و میانگین سنی آن‌ها 43 سال بود که نمونه‌ای معمول از بیماران مبتلا به یبوست مزمن است. بیماران از آنچه به عنوان مداخله‌ و درمان (کیوی، آلو خشک، یا پسیلیوم) برای آن‌ها تجویز شده بود، مطلع بودند. مطالعه نسبتاً کوچک بود و فقط حدود 80 بیمار داشت. و باید دید که آیا درمان یبوست با کیوی پس از چهار هفته (که طول مدت انجام مطالعه بود) ادامه دارد یا خیر. با این حال، برای افرادی که به دنبال درمان‌های طبیعی برای رسیدگی به بیماری‌ای مزمن هستند، درمان بالقوهٔ دیگری را به رژیم غذایی اضافه می‌کند. تحقیقات جدید به اندازه‌ای خوب است که می‌توانیم کیوی را به بیمارانی که به دنبال رفع یبوست هستند توصیه کنیم.

 

درمان‌های طبیعی مؤثر نیست، چه کنیم؟

مانند هر چیزی که خودتان امتحان می‌کنید، اگر مشکل یبوستی دارید که جدید است و چیزهایی که در خانه امتحان می‌کنید مؤثر نیستند، با پزشک خود مشورت کنید و ببینید آیا نیاز به ارزیابی آنچه ممکن است باعث مشکلات شما شده باشد، دارید یا خیر. اعتراف به اینکه دریافت فیبر کافی (در هر وعدهٔ غذایی 5 گرم) با رژیم مدرن غربی گاهی اوقات سخت است، شرم‌آور نیست. دلایل خوبی افزون‌بر یبوست (مانند سلامت رودهٔ بزرگ و باکتری‌های سالم روده) وجود دارد که سعی کنید تا حد امکان فیبر مصرف کنید. اگر قادر به مصرف فیبر کافی (یا کیوی کافی!) برای بهبود یبوست خود نیستید، تعداد زیادی ملین بدون نسخه و با نسخهٔ قوی وجود دارد که تأثیر بسیار خوبی برای درمان این بیماری دارند. هنگامی که درمان‌های ایمن و مؤثر در دسترس‌اند، نیازی به رنج بردن نیست.

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟