زمان مطالعه: 3 دقیقه

ضربان قلب در حالت استراحت بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربان در دقیقه است. حالا این سؤال پیش می‌آید که تاثیر خواب بر روی ضربان قلب انسان چگونه است؟ پاسخ این سؤال بسته به مرحلهٔ خواب است. با ما همراه باشید.

 

تاثیر خواب بر روی ضربان قلب انسان

حتی اگر برای ردیابی و بررسی ضربان قلب خود از ساعت هوشمند یا دست‌بند تناسب اندام استفاده نکنید، اغلب می‌توانید تغییرات نبض خود را در طول روز حس نمایید. در طول ساعت‌های بیداری، تعداد ضربان‌های قلب در هر دقیقه در زمانی‌که آرام نشسته‌اید و کاری نمی‌کنید، به عنوان ضربان قلب شما در حالت استراحت شناخته می‌شود. در بیشتر بزرگسالان، ضربان قلب در حالت استراحت بین 60 تا 100 ضربان در دقیقه است.

در حالتی که ایستاده‌اید و یا در حرکت هستید، ضربان قلب بالا می‌رود، و انجام ورزش این ضربان را بیشتر نیز می‌کند. حتی احساسات شدید مانند ترس، عصبانیت و یا تعجب می‌تواند باعث افزایش ضربان قلب شما شود. اما زمانی‌که برای خواب دراز می‌کشید چه اتفاقی می‌افتد؟ پاسخ این سؤال بسته به مرحلهٔ خواب متفاوت است: خواب سبک، خواب عمیق و یا خواب با حرکت سریع چشم (REM).

 

 

چگونه ضربان قلب شما هنگام خواب تغییر می‌کند؟

دکتر لارنس اپستین، پزشک معالج در بیمارستان زنان و بخش خواب و اختلالات شبانه‌روزی وابسته به بیمارستان بریگام، می‌گوید: “در طول خواب، تحریک سیستم عصبی شما کاهش می‌یابد و روند بیشتر فعالیت‌ها و مکانیسم‌های بدن کند می‌شود.”

حدود 5 دقیقه پس از خوابیدن، با وارد شدن به مرحلهٔ خواب سبک، ضربان قلب شما به تدریج کاهش پیدا می‌کند تا به سرعتِ در حال استراحت خود برسد. دمای بدن کاهش می‌یابد و عضلات شل می‌شوند. افراد معمولاً حدود نیمی از شب را در خواب سبک می‌گذرانند. اما در مرحلهٔ بعدی، خواب عمیق، فشار خون پایین می‌آید و ضربان قلب شما حدود 20 تا 30 درصد کمتر از ضربان قلب شما در حالت استراحت می‌شود.

زمانی‌که خواب می‌بینید، وارد مرحله‌ای می‌شوید که به رم (REM) و یا خواب رویایی معروف است. ضربان قلب شما ممکن است در طول خواب REM کمی متفاوت باشد چرا که منعکس‌کنندهٔ میزان فعالیتی است که در رویای شما اتفاق می‌افتد. اگر رویای شما ترسناک باشد و یا شامل فعالیت‌هایی مانند دویدن شود، ضربان قلب شما بالا می‌رود و ممکن است مانند ضربان قلب شما در حالت بیداری شود.

 

آیا می‌توانید ضربان قلب خود را در زمان استراحت تغییر دهید؟

اگر به‌طور مرتب می‌دوید و یا فعالیت بدنی متوسط یا شدید دارید، می‌توانید ضربان قلب خود را در حالت استراحت کاهش دهید. به این دلیل که ورزش عضلهٔ قلب را تقویت کرده، به آن این امکان را می‌دهد با هر ضربان، حجم بالاتری از خون را پمپاژ نماید. در نتیجه، اکسیژن بیشتری به ماهیچه‌ها منتقل می‌شود، بنابراین، قلب نیازی به چندین بار ضربان مانند افرادی که تناسب اندام کمتری دارد، ندارد.

با افزایش سن، ضربان قلب در حالت استراحت تقریباً یکسان باقی می‌ماند مگر اینکه از داروهایی استفاده شود که ضربان قلب را کند می‌کند، مانند مسدودکننده‌های بتا یا مسدودکننده‌های کانال کلسیم.

برای تعیین ضربان قلب در حال استراحت، سعی کنید نبض خود را چند روز در هفته و در طی چند هفته هنگامی‌که از خواب بیدار می‌شوید، بگیرید. با انگشت اشاره و میانی خود، کمی مچ دست مخالف را درست زیر پد چربی انگشت شست، فشار دهید. یا به‌آرامی کنار گردن خود را دقیقاً زیر استخوان فک فشار دهید. تعداد ضربات را در مدت 30 ثانیه بشمارید. این عدد را دو برابر نمایید تا ضربان قلب شما در دقیقه محاسبه شود (اندازه‌گیری در 15 ثانیه و ضرب این مقدار در چهار نیز دقیق است).

ضربان قلب بسیار کم (کمتر از 50 ضربان در دقیقه) یا ضربان قلب 100 و یا بیشتر در حالت استراحت، ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل باشد و باید سریع به پزشک مراجعه شود.

 


منبع:

تاثیر خواب بر روی ضربان قلب انسان / تاثیر خواب بر روی ضربان قلب انسان

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟