زمان مطالعه: 5 دقیقه

پوست نوزادان بسیار حساس است، بنابراین باید به شدت مراقب باشیم. جلوگیری از مشکلات پوستی در نوزادان با رعایت ساده‌ٔ بعضی از نکات امکان‌پذیر است.

 

انتظار برآمدگی، لکه و راش را داشته باشید

هیچ‌چیزی شبیه پوست لطیف نوزاد و هیچ‌چیزی مانند نوزاد بدخلقی که به خاطر بثورات پوشک و یا سایر مشکلات پوستی ناراحت است، نیست. بسیاری از نوزادان در چند ماه اول مستعد ابتلا به تحریکات پوستی‌اند. در ادامه در مورد آنچه می‌توانید در این مواقع انجام دهید، مطالبی را مطالعه خواهید نمود.

 

نوزادان تازه‌متولدشده در معرض ابتلا به راش پوستی هستند

بیشتر جوش‌های کودک هیچ آسیبی به او نمی‌زنند و خودبه‌خود از بین می‌روند. اگرچه مراقبت از پوست کودکتان پیچیده به‌نظر می‌رسد، اما توجه به سه نکتهٔ ساده در این زمینه مهم است:

  • کدام موارد را می‌توانید در خانه درمان کنید؟
  • کدام مورد نیاز به درمان پزشکی دارد؟
  • چگونه می‌توانید از بروز مشکلات پوستی جلوگیری نمایید؟

 

از بثورات ناشی از پوشک جلوگیری نمایید

اگر کودک شما اطراف ناحیهٔ پوشک، پوستی قرمز دارد، با بثورات ناشی از پوشک روبه‌رو هستید. بیشتر این موارد به دلیل تحریک پوست ناشی از موارد زیر ایجاد می‌شود:

  • پوشک خیلی سفت
  • پوشکی که برای مدت طولانی مرطوب بوده و تعویض نشده است
  • حساسیت به مارک خاصی از مواد شوینده، پوشک و یا دستمال مرطوب

 

در صورت انجام موارد زیر می‌توانید از ایجاد راش پوستی ناشی از پوشک اجتناب نمایید:

  • ناحیهٔ پوشک‌شده را تا حد امکان در معرض هوا قرار دهید
  • پوشک کودک را به محض خیس شدن، تعویض نمایید

اگر برآمدگی و یا راش در ناحیهٔ کشالهٔ ران و زیر پوشک مشاهده نمودید، آن را با یک پارچهٔ مرطوب گرم بشویید و روی آن کرم زینک‌اکسید بزنید.

 

با جوش‌ها چه باید کرد

آکنهٔ نوزاد مانند آکنهٔ نوجوانان نیست. تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است آکنهٔ نوزادان مربوط به مخمر باشد، نه چربی. جوش‌های روی بینی و گونهٔ نوزادان معمولاً طی چند هفته خودبه‌خود برطرف می‌شوند، بنابراین نیازی به درمان آکنهٔ نوزاد یا استفاده از لوسیون نیست.

 

لک‌های پوست مادرزادی

بسیاری از نوزادان، حدود یک نوزاد از هر 10 نوزاد، به این موارد مبتلا هستند. لک‌های مادرزادی و بی‌رنگی برخی از نواحی پوست ارثی نیستند. ممکن است هنگام تولد ایجاد شده و یا چند ماه بعد از تولد ظاهر شوند. به‌طور کلی، لک‌های مادرزادی جای نگرانی ندارند و نیازی به درمان نیست. اما اگر این لک‌ها شما را نگران کرده است، با پزشک متخصص اطفال مشورت نمایید.

 

اگزما

این‌ها بثورات خارش‌دار و قرمزی‌اند که ممکن است در اثر واکنش به محرکی ایجاد شده باشند. این بیماری در کودکانی که سابقهٔ خانوادگی آسم، آلرژی و یا درماتیت آتوپیک دارند، شایع است. اگزما ممکن است به صورت بثورات مرطوب در صورت کودک ظاهر شوند. با گذشت زمان، ضخیم، خشک و پوسته‌پوسته شوند. همچنین ممکن است این بثورات را در ناحیهٔ آرنج، سینه، بازو و یا پشت زانوها مشاهده کنید. برای درمان آن، عوامل محرک را شناسایی کرده، از آن‌ها دوری نمایید. از صابون‌ها و شوینده‌های ملایم و مقدار مناسبی مرطوب‌کننده استفاده نمایید. اگزمای شدیدتر باید با داروهای تجویزشده توسط پزشک درمان شود.

 

پوست خشک

اگر پوست نوزاد تازه‌متولدشدهٔ شما، خشک و پوست‌پوست شده است، نگران نباشید، چرا که این حالت اغلب در صورتی اتفاق می‌افتد که کودک شما کمی دیر به دنیا بیاید. پوست زیرین کاملاً سالم، نرم و مرطوب است. اگر خشکی پوست نوزاد شما از بین نرفت، با پزشک متخصص اطفال مشورت نمایید.

 

خروج چربی اضافی از منافذ پوستی

خروج چربی ممکن است در ماه اول یا دوم تولد نوزاد ظاهر شود. معمولاً در همان سال اول نیز از بین می‌رود. این حالت که درماتیت سبورئیک نام دارد، تا حدی ناشی از روغن و یا چربی زیاد است و به شکل بثورات پوسته‌ای، مومی، لکه‌های قرمز روی پوست سر، ابروها، پلک‌ها، کناره‌های بینی یا پشت گوش ظاهر می‌شود. متخصصان اطفال بهترین روش درمانی را برای کودک شما توصیه می‌کنند که ممکن است شامل استفاده از شامپوی مخصوص، روغن کودک یا برخی از کرم‌ها و لوسیون‌ها شود.

 

عرق‌سوز شدن باعث تحریک پوست می‌شود

عرق‌سوز شدن معمولاً به‌صورت برجستگی‌های کوچک قرمز مایل به صورتی در قسمت‌هایی از بدن کودک ایجاد می‌شود که مستعد تعریق است. این نواحی شامل موارد زیر است:

  • گردن
  • ناحیهٔ پوشک‌شده
  • زیر بغل
  • نواحی از پوست که چین می‌خورد

محیطی خشک و خنک با لباس‌های گشاد برای درمان مناسب است. به خاطر داشته باشید که عرق‌سوز شدن حتی در زمستان زمانی‌که کودک شما بیش‌ازحد با لباس و یا پتو پیچیده شده باشد نیز، می‌تواند ایجاد شود. سعی کنید چند لباس نسبتاً نازک تن کودک نمایید تا در صورت گرم شدن بتوانید آن‌ها را کم کنید.

 

پوست نوزادان نیازی به پودر ندارد

نوزادان ممکن است دانه‌های بسیار ریز تالک و یا ذرات بزرگ‌تر نشاستهٔ ذرت را که در پودرهای بچه است، استنشاق نمایند و این مورد باعث مشکلات ریوی شود. بنابراین بهتر است از استفادهٔ آن‌ها روی پوست نوزاد خودداری نمایید.

 

برجستگی‌های سفید (میلیا)

نیمی از نوزادان دچار برجستگی‌های کوچک سفید به نام میلیا می‌شوند. به‌طور معمول این برجستگی‌ها در نواحی بینی و صورت ظاهر شده و در نتیجهٔ غدد چربیِ مسدودشده ایجاد می‌شوند. میلیا را گاهی اوقات “آکنهٔ کودک” می‌نامند، اما آکنهٔ کودک مربوط به مخمر است. مراقبت از پوست در زمان بیماری میلیا آسان است، با باز شدن غدد کودک طی چند روز و یا چند هفته، برجستگی‌ها معمولاً از بین می‌روند و نیازی به درمان ندارند.

 

عفونت‌های مخمر کودک

این موارد اغلب پس از مصرف آنتی‌بیوتیک در کودک ظاهر می‌شود. بسته به جایی که این موارد روی پوست کودک شما ظاهر می‌شوند، متفاوت‌اند. برفک در زبان و دهان ظاهر می‌شود و مانند شیر خشک به نظر می‌رسد. بثورات پوشکِ مخمری به رنگ قرمز روشن و اغلب دارای جوش‌های قرمز ریز در لبه‌ها یا بثورات پوستی است. دراین‌باره با پزشک متخصص اطفال مشورت نمایید. برفک با داروی مایع ضدمخمر درمان می‌شود. برای بثورات پوشک مخمری کرم ضدقارچ استفاده می‌شود.

 

نکاتی جهت شست‌وشو

اجتناب از بثورات پوستی کودک شما را خندان و شاد نگه می‌دارد. از مواد شویندهٔ ملایم برای شستن تمام مواردی که با پوست نوزاد در ارتباط است، از ملحفه و پتو گرفته تا حوله و حتی لباس‌های خود استفاده نمایید. رعایت این مورد، احتمال خارش یا تحریک را کاهش می‌دهد.

 

پوست زرد می‌تواند به معنای زردی باشد

زردی به حالتی اطلاق می‌شود که رنگ پوست و چشم نوزاد، زرد است، که معمولاً 2 یا 3 روز پس از تولد خود را نشان داده و این حالت بیشتر در نوزادان نارس دیده می‌شود. این حالت به دلیل مادهٔ بیلی‌روبین بیش‌ازحد (ناشی از تجزیهٔ سلول‌های قرمز خون) ایجاد می‌شود. این وضعیت معمولاً در یک یا دو هفتگی نوزاد از بین می‌رود. درمان آن ممکن است شامل تغذیهٔ مکرر و بیشتر یا در موارد شدیدتر، نوردرمانی (فتوتراپی) باشد. اگر کودک شما زرد به نظر می‌رسد، با پزشک مشورت نمایید.

 

مراقب آفتاب‌سوختگی نوزاد خود باشید

ممکن است آفتاب احساس خوبی ایجاد نماید، اما می‌تواند پوست کودک شما را در معرض خطر آفتاب‌سوختگی قرار دهد. در هر سنی می‌توانید از ضدآفتاب کودک برای نوزادان استفاده نمایید، در عین حال داشتن چتر هم ایدهٔ خوبی است. اما برای داشتن بهترین محافظت در برابر آفتاب‌سوختگی، کودک خود را در طول 6 ماه اول زندگی، از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید. برای درمان آفتاب‌سوختگی خفیف نوزادان، چند بار در روز پارچهٔ مرطوب خنکی را به پوست او بمالید. در آفتاب‌سوختگی‌های شدید، با پزشک متخصص اطفال مشورت نمایید.

 

ضدآفتاب کودک و موارد دیگر

قسمت‌هایی از پوست کودک که با لباس پوشیده نمی‌شود، ضدآفتاب بزنید. همچنین می‌توانید روی بینی، گوش و لب‌های کودک خود زینک‌اکسید بمالید. باقی پوست را با لباس و کلاه لبه‌پهن بپوشانید. عینک آفتابی از چشم کودکان در برابر اشعه‌های مضر محافظت می‌نماید.

 

محصولات مراقبت از پوست کودکان

خرید محصولات مراقبت از پوست کودک؟ هر چه کمتر بهتر. به دنبال اقلام بدون رنگ، عطر، فتالات و پارابن باشید، چرا که تمام این موارد ممکن است تحریک پوستی ایجاد نماید. در صورت تردید، با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید تا ببینید آیا محصول انتخابی مناسب است یا خیر.

 

جلوگیری از مشکلات پوستی در زمان استحمام

به یاد داشته باشید، پوست نوزاد تازه‌متولدشده، نرم و حساس است. با استحمام در آب گرم تنها به مدت 3 تا 5 دقیقه پوست کودک را مرطوب نگه دارید. از گذاشتن کودک برای نشستن و یا بازی یا خیساندن طولانی‌مدت در آب و صابون خودداری نمایید. بلافاصله بعد از استحمام در حالی‌که پوست کودک مرطوب است از لوسیون و یا مرطوب‌کنندهٔ مخصوص کودکان استفاده نمایید و به جای مالش حوله بر روی پوست برای خشک کردن، از شیوهٔ گذاشتن حوله بر روی پوست و برداشتن آن استفاده نمایید. اگر نوزاد تازه‌متولدشدهٔ خود را حمام می‌کنید و بند ناف او هنوز نیفتاده است، از لیف اسفنجی استفاده نمایید.

 

ماساژ کودک

اگر بثورات یا سایر بیماری‌های پوستی، کودک شما را تحریک‌پذیر نموده است، ماساژ را امتحان نمایید. نوازش و ماساژ آرام پوست کودک، نه‌تنها می‌تواند به تقویت آرامش او کمک نماید، بلکه ممکن است منجر به خواب بهتر و توقف گریهٔ نوزاد نیز شود.

 


منبع:

جلوگیری از مشکلات پوستی در نوزادان / جلوگیری از مشکلات پوستی در نوزادان / جلوگیری از مشکلات پوستی در نوزادان

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟