زمان مطالعه: 2 دقیقه

برای کاهش نفخ علاوه بر استفاده از دارو می‌توان رژیم غذایی را اصلاح کرد. سوال این است که برای کاهش نفخ چی بخوریم؟ برای آشنایی با این رژیم غذایی با ما همراه باشید.

 

آووکادو

این میوهٔ گلابی‌شکل مملو از پتاسیم است. بدن شما برای مدیریت سطح سدیم خود به پتاسیم نیاز دارد، که به نوبهٔ خود میزان آبی را که برای آن نیاز دارد کنترل می‌کند. هرچه این سیستم بهتر کار کند، نفخ کمتری خواهید داشت.

 

موز

موز سرشار از پتاسیم است. مطالعه‌ای نشان داده‌است زنانی که پیش از هر وعدهٔ غذایی یک موز می‌خورند، نسبت به زنانی که این کار را نمی‌کنند، نفخ کمتری داشتند. کارشناسان بر این باوراند که این حالت به این دلیل است که باکتری‌های رودهٔ خاصی را منتقل می‌کنند که به آرام کردن تولید گاز در شکم کمک می‌کند.

 

کرفس

برای تقویت آبرسانی به بدن مقداری کرفس بخورید تا هضم بهتر شود. کرفس همچنین فلاونوئید‌های خاصی (مولکول‌های گیاهی کوچک) را نیز فراهم می‌کند که التهاب را در بدن از جمله در روده‌ها کاهش می‌دهد.

 

 

 

زردچوبه

این ادویه که به کاری، رنگ زرد می‌دهد، حاوی مقدار زیادی ترکیب کورکومین است. مطالعات نشان می‌دهد که کورکومین علائم IBS را تسکین و ناراحتی و نفخ را کاهش می‌دهد و سیستم گوارشی را تنظیم می‌کند.

 

نعنای تند

مطالعات نشان می‌دهد کپسول‌های نعنا فلفلی به آرامش ماهیچه‌های دستگاه گوارش و در نهایت به فشار آوردن به گاز برای خروج و تسکین نفخ معده کمک می‌کند. چای نعنا فلفلی نیز همان اثر آرام‌بخشی را دارد.

 

زنجبیل

زنجبیل با طعم تند، آب روده را روان می‌کند. این وضعیت به هضم و تخلیهٔ سریع معده کمک می‌کند و در نتیجه از نفخ جلوگیری می‌شود.

 

مارچوبه

مارچوبه که به دلیل بدبو کردن ادرار شناخته شده‌است، منبع خوبی از اینولین می‌باشد. اینولین، فیبر نامحلولی است که باکتری‌های خوب روده را تغذیه می‌کند و به شما کمک می‌کند تا هضم خوبی داشته باشید.

 

رازیانه

ریشه و دانه‌های این سبزی ترکیبی دارند که اسپاسم‌های دستگاه گوارش را آرام می‌کند. با اسپاسم کمتر، گاز می‌تواند راحت‌تر از روده عبور کند تا نفخ ایجاد نشود.

 

گوجه‌فرنگی

رژیم غذایی حاوی گوجه‌فرنگی، لیکوپن، آنتی‌اکسیدانی که به‌عنوان ضدالتهاب در سراسر بدن عمل می‌کند، را افزایش می‌دهد. گوجه‌فرنگی همچنین مملو از پتاسیم است که سطح سدیم نفاخ را در بدن کاهش می‌دهد.

 

کفیر

برخی مطالعات نشان می‌دهد نوشیدن کفیر، نوشیدنی تخمیرشده شبیه ماست، گاز معده را تا 70 درصد از بین می‌برد. کفیر به تجزیهٔ قند موجود در شیر که منجر به نفخ و درد می‌شود، کمک می‌کند.

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟