زمان مطالعه: 4 دقیقه

بچه‌دار شدن یک اتفاق هیجان‌انگیز و تغییردهندهٔ زندگی است. با این حال، مراقبت از نوزادان به زمان و انرژی زیادی نیاز دارد، به‌ویژه اگر هم خانه‌دار و هم شاغل هستید. بنابراین حتی شادترین و باافتخارترین والدین نیز ممکن است دوست داشته باشند پیش از خوش‌آمدگویی به فرزندی جدید مدتی صبر کنند.

شاید شنیده باشید که اگر شیر خود را به فرزندتان می‌دهید، باردار نمی‌شوید. با این حال، این همهٔ داستان نیست. اینکه چگونه تغذیه با شیر مادر به عنوان نوعی پیشگیری از بارداری عمل می‌کند به عوامل مختلفی بستگی دارد.

 

اگر شیردهی را برای پیشگیری از بارداری انتخاب می‌کنید، چه نکاتی را باید درنظر بگیرید

کارشناسان توصیه می‌کنند که بین بارداری‌ها 18 ماه یا بیشتر صبر کنید. این به رحم اجازه می‌دهد تا زمانی برای بهبودی پیدا کند و برای زایمان مادر و نوزاد ایمن‌تر است.

گزینه‌های زیادی برای کنترل بارداری وجود دارد. برخی چرخه‌های هورمونی را تغییر می‌دهند که دوره‌های قاعدگی و بارداری‌ها را کنترل می‌کنند. گزینه‌های غیرهورمونی اغلب اسپرم را مسدود یا کند می‌کنند، یا از برخورد اسپرم و تخمک جلوگیری می‌کنند.

شیردهی با شیر مادر گزینه‌ای طبیعی جهت پیشگیری از بارداری است که برای بسیاری از افراد جذاب است. تحقیقات نشان می‌دهد که این مورد می‌تواند روشی مؤثر در ماه‌هایی باشد که زن به‌طور مکرر شیر می‌دهد و نوزاد فقط شیر مادر را به عنوان غذا دریافت می‌کند، بدون شیر خشک، غذای کمکی کودک و یا سایر غذاها.

اصطلاح پزشکی این روش روش آمنوره شیردهی یا lactational amenorrhea method یا به‌طور مخفف LAM است. lactational به شیردهی اشاره دارد و آمنوره به معنای نداشتن پریود یا عادت ماهانهٔ منظم است.

 

 

این روش چگونه کار می‌کند؟

شیر دادن منظم به نوزاد به جلوگیری از تخمک‌گذاری که آزاد شدن تخمک از تخمدان است کمک می‌کند. برای باردار شدن باید تخمک‌گذاری انجام شود.

برای جلوگیری موفقت‌آمیز از بارداری، تمام این دستورالعمل‌ها باید رعایت شود:

  • کودک شما کمتر از 6 ماه داشته باشد و تنها با شیر مادر تغذیه شود (بدون شیر خشک یا غذا).
  • حداقل هر چهار ساعت در طول روز و هر شش ساعت یک بار در طول شب شیر دهید.
  • در حال حاضر پریود نمی‌شوید (آمنوره).

 

LAM تا چه اندازه مؤثر است؟

مطالعات نشان می‌دهد که در صورت رعایت صحیح دستورالعمل‌ها، همان‌طور که در بالا توضیح داده شد، LAM می‌تواند به‌اندازهٔ روش‌های هورمونی مانند قرص‌های ضدبارداری مؤثر باشد. در شش ماه اول پس از تولد نوزاد 98 درصد مؤثر است. این بدان معنا است که در صورت رعایت صحیح دستورالعمل‌ها، از هر 100 نفر تنها دو نفر در حین استفاده از این روش باردار می‌شوند. در غیر این صورت، احتمال بارداری بسیار بیشتر است. تیم پزشکی‌تان می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا در حال حاضر این روش کنترل بارداری برای شما خوب است یا خیر و گزینه‌های دیگر را در مورد شما بررسی کنند.

 

مزایای این روش چیست؟

این نوع پیشگیری از بارداری کاملاً طبیعی است و هیچ خطر یا عوارض جانبی بالقوه‌ای برای سلامتی ندارد. همچنین رایگان است و نیازی به قرار ملاقات یا روش پزشکی ندارد.

 

معایب این روش کدام است؟

  • برای تمام افراد عملی و ممکن نیست.
  • شما باید بتوانید و مایل باشید که به نوزاد خود به‌طور انحصاری شیر بدهید. دادن هر مقدار شیر خشک یا غذای دیگر به کودک، اثربخشی این روش پیشگیری از بارداری را کاهش می‌دهد. همچنین مشخص نیست که آیا دوشیدن شیر مادر تأثیری مشابه شیردهی از سینه را در جلوگیری از تخمک‌گذاری دارد یا خیر.
  • موقتی است. متخصصان اطفال توصیه می‌کنند که نوزادان را از حدود 6 ماهگی با غذاهای جامد آشنا کنید و کم‌کم به آن‌ها غذا بدهید. همچنین نوزادان برای مدت طولانی‌تری در شب می‌خوابند.
  • اگر در حین استفاده از این روش پریود می‌شوید، به احتمال زیاد دوباره تخمک‌گذاری می‌کنید. این بدان معنا است که شما در برابر بارداری به‌خوبی محافظت نمی‌شوید و ممکن است باردار شوید، مگر اینکه شروع به استفاده از روش‌های دیگری برای کنترل بارداری کنید.

اگر تصمیم به استفاده از LAM دارید، آماده باشید وقتی‌که کودکتان به 6 ماهگی می‌رسد، یا پیش از آن، اگر آن را غیرعملی می‌دانید، به روش دیگری برای کنترل بارداری روی بیاورید.

 

آیا این روش برای شما مناسب است؟

در صورت تمایل و توانایی انجام موارد زیر، این روش می‌تواند به‌طور موقت انتخاب خوبی باشد:

  • در شش ماه اول پس از تولد، نوزاد تنها با شیر مادر تغذیه کند، بدون استفاده از شیر خشک یا سایر غذاها.
  • در طول روز حداقل هر چهار ساعت یک بار و در طول شب هر شش ساعت یک بار شیر بدهید.

این روش در برابر عفونت‌های مقاربتی (STIs) مانند کلامیدیا یا HIV محافظت نمی‌کند. برای افرادی که مایل به استفاده از ترکیب شیر مادر و شیر خشک هستند، یا افرادی که مشکل سلامتی دارند یا از دارو‌هایی استفاده می‌کنند که در صورت سرایت یا عبور از شیر مادر ممکن است به نوزاد آسیب برساند، انتخاب خوبی نیست.

 

انتخاب روش کنترل بارداری مناسب برای شما

کنترل بارداری باید با سبک زندگی شما مطابقت داشته باشد و نیازهای سلامتی شما را برآورده کند. برخی از افراد تمایل دارند از روش‌هایی که به عنوان مثال حاوی هرگونه هورمون است، دوری کنند. کسانی که سابقهٔ لخته شدن خون یا فشارخون بالا دارند باید از روش‌های حاوی استروژن پرهیز کنند. افراد پرمشغله ممکن است یک روش طولانی‌مدت کنترل بارداری را انتخاب نمایند، مانند IUD، یا اینکه ایمپلنت انجام دهند. و هر فردی که خواهان محافظت در برابر بیماری‌های مقاربتی است، باید در مورد استفاده از کاندوم به همراه هر روش کنترل بارداری‌ای که انتخاب می‌کند، فکر کند.

ترجیحات و نیازهای خود را با ماما، پزشک یا سایر اعضای تیم پزشکی خود در میان بگذارید. آن‌ها می‌توانند گزینه‌های مختلف را بررسی نموده، توضیح دهند و به شما کمک کنند تا تصمیمی بگیرید که برایتان مفید باشد.

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟