زمان مطالعه: 3 دقیقه

چرا خر‌و‌پف می‌کنیم؟

خر‌و‌پف از خر‌و‌پف‌های ملایم گرفته تا خرناس و خرخرهای بلند را شامل می‌شود و رایج است. تخمین زده می‌شود که 45% از بزرگسالان گه‌گاه خر‌و‌پف می‌کنند، در حالی که 25% به‌طور منظم خروپف می‌کنند که اغلب باعث ایجاد اختلال در خواب آن‌ها و افرادی که اطراف آن‌ها می‌خوابند، می‌شود.

اگر اضافه‌وزن دارید، مردی میانسال یا مسن هستید یا زنی در دوران یائسگی، بیشتر احتمال خر‌و‌پف وجود دارد. به نظر می‌رسد این صدا‌های شبانه با افزایش سن بدتر می‌شوند.

چرا افراد خر‌و‌پف می‌کنند؟ خر‌و‌پف صدای انسداد تنفس است که ممکن است ناشی از برخی عوامل اساسی مانند تون عضلانی ضعیف، بافت حجیم گلو، یا بلندی قسمت نرم کام باشد. همچنین ممکن است علامت هشداری برای داشتن مشکل سلامتی‌ای باشد که نیاز به درمان دارد، مانند احتقان بینی ناشی از عفونت سینوس یا آلرژی، پولیپ بینی (توده‌های غیرسرطانی بینی) و یا انحراف سپتوم، که هنگام خواب تنفس را مختل می‌کند.

اما در برخی موارد، خر‌و‌پف ممکن است با موارد جدی‌تر، حتی تهدیدکنندهٔ زندگی، مرتبط باشد.

 

 

آپنه خواب

آلن شوارتز، متخصص خواب بیمارستان جانز هاپکینز، می‌گوید: «خر‌و‌پف، به‌ویژه خر‌و‌پف‌ با صدای بلند که با مکث در تنفس همراه است و خرخر‌های بلند یا نفس‌نفس زدن هنگام نفس کشیدن، ممکن است نشانه‌ای از آپنه انسدادی خواب باشد که عامل خطر برای بیماری‌های قلبی عروقی است و باید هرچه زودتر تشخیص داده و درمان شود.»

افراد مبتلا به آپنه خواب، در طول خواب دچار وقفه‌های مختصری در تنفس می‌شوند. این مکث‌ها ممکن است 20 تا 30 بار در هر ساعت اتفاق بیفتد. در نتیجه، سطح اکسیژن در خون کاهش می‌یابد و مغز شما را از خواب عمیق خارج می‌کند تا نفس بکشد. شوارتز توضیح می‌دهد: «در این حالت هورمون استرس آدرنالین در بدن افزایش می‌یابد. گویی کسی در طول خواب هر چند دقیقه یک بار شما را بیدار می‌کند. قلب و سیستم قلبی عروقی شما باید بیشتر کار کند و خواب عمیق و آرام را از دست می‌دهید.»

 

در نتیجه، افراد مبتلا به آپنه خواب با پیامد‌های سلامتی جدی مواجه می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • ضربان نامنظم قلب
  • فشارخون بالا
  • خطر بیشتر حملهٔ قلبی و سکتهٔ مغزی
  • خطر بیشتر در ابتلا به دیابت
  • افزایش خطر تصادفات وسایل نقلیهٔ موتوری به دلیل خواب‌آلودگی راننده در طول روز

تحقیقات جانز هاپکینز نشان داده‌است که آپنه خواب شدید در مینسالی یا پیری، خطر مرگ زودرس را تا 46% افزایش می‌دهد. خبر خوب این است که درمان با دستگاه فشار هوای همواره مثبت (CPAP) که به‌آرامی هوا را به گلو می‌برد تا راه‌های هوایی باز بماند، به معکوس کردن خطرات سلامتی کمک می‌کند.

 

محرومیت از خواب

خروپف ممکن است در کمیت و کیفیت خواب شما اختلال ایجاد کند. این اختلال فراتر از ایجاد احساس خستگی در روز بعد است. خواب بخش کلیدی سلامتی است. خواب کافی ممکن است به بهبودی بدن از بیماری و آسیب کمک کند. نداشتن خواب کافی در یک دورهٔ زمانی با مشکلات سلامتی از جمله چاقی، دیابت و بیماری قلبی مرتبط است.

فواید ذهنی خواب نیز مهم است. مشکلات خواب باعث می‌شود که در زندگی روزمره استرس بیشتر و بهره‌وری کمتری داشته باشید. برخی از افراد مبتلا به مشکلات مزمن خواب (بی‌خوابی) بیشتر در معرض مشکلات سلامت روان‌اند. مشکلات خواب با افسردگی نیز مرتبط است. در یک نظرسنجی تحقیقاتی، افرادی که در داشتن خواب کافی مشکل داشتند، در انجام وظایف مربوط به حافظه و یادگیری نیز مشکل داشتند.

نیاز به خواب از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما بیشتر بزرگسالان سالم باید حدود 7 تا 9 ساعت در شبانه‌روز بخوابند.

 

گام‌هایی برای خواب بهتر و سلامتی

اگر خروپف برای شما یا یکی از نزدیکانتان مشکل ایجاد کرده‌است، آن را با متخصص مراقبت‌های بهداشتی که می‌تواند برنامهٔ درمانی فردی ارائه دهد، مطرح کنید.

 


منبع:

چرا خر‌و‌پف می‌کنیم؟ علت خروپف چیست؟ / چرا خر‌و‌پف می‌کنیم؟ علت خروپف چیست؟ / چرا خر‌و‌پف می‌کنیم؟ علت خروپف چیست؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟