زمان مطالعه: 3 دقیقه

گاهی اوقات کمی آفتاب بهترین دارو است. پیاده‌روی در پارک و یا دوچرخه‌سواری احتمالاً حال شما را خوب می‌کند و مقدار مناسبی از آفتاب نیز برای سلامت جسمانی‌تان مفید است. هنگامی‌که بیرون از خانه هستید و اشعه جذب می‌کنید، بدن شما مشغول تولید ویتامین دی است. این خبر خوبی است، زیرا این هورمون که با قرار گرفتن در معرض نور خورشید تقویت می‌شود، نقش مهمی در سلامت زنان ایفا می‌کند.

ما از مدت‌ها پیش نقش حیاتی ویتامین دی در سلامت استخوان را می‌دانیم. آیا مادرتان به شما گفته است که برای داشتن استخوان‌ها و دندان‌های قوی، شیر غنی از ویتامین دی بنوشید؟ اخیراً بیان شده‌است که ویتامین دی نقش بالقوه‌ای در تعدادی از بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های قلبی، سرطان، التهاب و بیماری‌های نقص خود ایمنی دارد.

دکتر ارین میچوس، معاون مدیر بخش پیشگیرانهٔ قلب و عروق در مرکز جانز هاپکینز مرکز سیکارون، برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی، توضیح می‌دهد که چرا ویتامین دی برای سلامت زنان مهم است و چگونه می‌توان مطمئن شد که این ویتامین به میزان کافی دریافت می‌شود.

 

چرا ویتامین دی مهم است؟

پاسخ دکتر میچوس: تحقیقاتی که در این زمینه انجام داده‌ام، نشان می‌دهد افرادی که سطح ویتامین دی خونی پایینی دارند، در آینده بیشتر در معرض خطر حملهٔ قلبی، نارسایی قلبی، سکتهٔ مغزی، دیابت یا فشارخون بالا قرار دارند. در زنان باردار، سطوح پایین ویتامین دی با پره‌اکلامپسی، دیابت بارداری و پیامد‌های نامطلوب بارداری مرتبط است. صرف نظر از سن و یا اینکه در کدام مرحله از زندگی خود هستید، داشتن سطوح کافی ویتامین دی مهم است.

 

 

چه ارتباطی میان ویتامین دی و سلامت قلب وجود دارد؟

پاسخ دکتر میچوس: این ارتباط کاملاً روشن نیست. ما می‌دانیم که سطوح پایین ویتامین دی یکی از عوامل خطر برای بیماری قلبی است، اما نمی‌دانیم که آیا درمان کمبود ویتامین دی با مکمل‌ها از حملهٔ قلبی جلوگیری می‌کند یا خیر. در حال حاضر تعدادی آزمایش بالینی بزرگ در حال مطالعهٔ این موضوع هستند. بخشی از مشکلات در یافتن پاسخ، به این دلیل است که عوامل بسیاری در بیماری قلبی نقش دارند. برای نمونه شاید افرادی که به بیماری قلبی مبتلا می‌شوند، فعالیت بدنی کمتری در خارج از منزل داشته باشند و سطوح پایین ویتامین دی دلیل بیماری قلبی نباشد.

 

آیا افراد باید مکمل‌های ویتامین دی را درنظر داشته باشند؟

پاسخ دکتر میچوس: اگر سطح ویتامین دی در خون شما کمتر از 20 نانوگرم در میلی‌لیتر باشد، ممکن است پزشک مصرف مکمل را توصیه کند. بسیاری از زنان در حال حاضر مکمل‌های کلسیم و ویتامین دی را با هم برای سلامت استخوان مصرف می‌کنند، چرا که ویتامین دی به جذب کلسیم کمک می‌کند و زمانی که با هم مصرف می‌شوند، بهترین عملکرد را خواهند داشت. از پزشک خود بپرسید که آیا مصرف مکمل‌ها برای شما مناسب است یا خیر.

 

آیا مصرف بیش‌از حد ویتامین دی ممکن است؟

پاسخ دکتر میچوس: حد بالای قابل تحمل روزانه برای ویتامین دی حدود 4000 واحد بین‌المللی (IU) و مقدار توصیه‌شده برای مصرف زنان 14 تا 70 ساله، 600 واحد بین‌المللی در روز است. زنان 71 سال و بالاتر باید 800 واحد بین‌المللی در روز مصرف کنند.

 

چگونه زنان می‌توانند سطوح ویتامین دی را به‌طور طبیعی حفظ کنند؟

پاسخ دکتر میچوس: من زنان را تشویق می‌کنم که فعالیت بدنی منظمی در داخل و خارج از منزل داشته باشند تا به وزن سالم برسند و آن را حفظ کنند، چرا که چاقی با سطح کم ویتامین دی مرتبط است. قرار گرفتن در معرض نور خورشید 10 تا 15 دقیقه در تابستان و داشتن رژیم غذایی سالم، از جمله مصرف غذا‌های غنی از ویتامین دی مانند ماهی‌های چرب (سالمون) و مقادیر متوسط از لبنیات غنی‌شده و کم‌چرب، مفید خواهد بود.

 

آیا برخی افراد به‌طور طبیعی سطح ویتامین دی کمتری نسبت به دیگران دارند؟

پاسخ دکتر میچوس: افرادی که رنگدانه‌های پوست تیره‌تری دارند، از ضدآفتاب استفاده می‌کنند، زمان زیادی را خارج از منزل نمی‌گذرانند، یا افرادی که اضافه‌وزن دارند و یا چاق هستند، سطح ویتامین دی پایین‌تری دارند. این مورد به این دلیل است که ویتامین دی محلول در چربی است، بنابراین در بافت چربی به دام می‌افتد و بدن نمی‌تواند آن‌طور که باید از آن استفاده کند. جراحی دستگاه گوارش، مانند بای پس معده، جذب ویتامین دی را دشوار می‌سازد. با افزایش سن نیز، ویتامین دی را به‌خوبی جذب نمی‌کنیم و این ویتامین کمتر تولید می‌شود.

 


منبع:

تأثیر ویتامین دی بر سلامت زنان / تأثیر ویتامین دی بر سلامت زنان

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟