زمان مطالعه: 3 دقیقه

دلایل بوی بد دهان

گذراندن ساعاتی خوش

گذراندن شبی با دوستان و نوشیدن الکل می‌تواند چیزی بیشتر از خماری و مستی را برای شما داشته باشد. با اینکه الکل نوشیدنی و مایع است، اما در واقع می‌تواند دهان شما را خشک کرده و این خشکی بستری مناسب برای تکثیر باکتری‌های عامل هالیوز یا بوی بد دهان است. نوشیدنی‌های حاوی کافئین، غذا‌های پرادویه و سیگار نیز می‌تواند این حالت را ایجاد نماید. خشکی دهان در اثر ایجاد نشدن بزاق کافی در زمان خواب نیز، باعث بوی بد دهان در هنگام صبح می‌شود.

 

 

زبان

باکتری‌های موجود در زبان علت اصلی بوی بد دهان است. زبان خود را با مسواک و یا تمیزکنندهٔ مخصوص زبان، تمیز کنید. در این حالت، تمیزکننده‌های زبان انتخاب بهتری‌اند. از تمیزکننده‌های پلاستیکی شکننده و یا نوع فلزی آن که ممکن است تیز باشند، پرهیز نمایید.

 

رژیم کم‌کربوهیدرات

زمانی‌که مصرف کربوهیدرات را قطع کرده و میزان پروتئین را افزایش می‌دهید، بدن شروع به سوزاندن چربی برای ایجاد انرژی می‌کند. این فرآیند باعث ایجاد ترکیباتی به نام کتون شده که بوی بد دهان را ایجاد می‌کند. در این حالت، بهداشت بهتر دهان و دندان‌ها مشکلی را حل نمی‌کند، چرا که این عامل، دلیل اصلی بوی بد دهان در این شرایط نیست. بهترین شیوه برای رفع این مشکل، جویدن آدامس بدون قند است.

 

سرماخوردگی

عفونت‌های دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی و برونشیت نیز می‌توانند بوی بد دهان را ایجاد نمایند، به این علت که باکتری‌های ایجادکنندهٔ بوی بد دهان تمایل زیادی به تغذیه از مخاط دارند. اگر بینی شما گرفته است، به احتمال زیاد با دهان نفس می‌کشید، که این حالت می‌تواند دهان شما را خشک کند.

 

زخم

ممکن است خود زخم مشکلی نداشته باشد. بر اساس مطالعه‌ای در مجلهٔ میکروبیولوژی پزشکی، نوعی باکتری که زخم را ایجاد می‌کند، هلیوکوباکتر پیلوری، نیز می‌تواند باعث بوی بد دهان شود. با درمان باکتری‌ها ممکن است از شر بوی بد دهان خلاص شوید. پزشک می‌تواند شما را از نظر این نوع باکتری آزمایش کرده و آنتی‌بیوتیک برای درمان آن تجویز نماید.

 

داروها

بیش از 400 داروی نسخه‌ای و بدون نیاز به نسخه از جمله دارو‌های ضد‌افسردگی و آلرژی می‌توانند جریان بزاق را مختل نمایند. بزاق به شما کمک می‌کند تا غذا و باکتری‌ها از سطح دهان شسته شوند و بوی بد دهان از بین برود. تغییر دارو‌های مصرفی همیشه گزینهٔ مناسبی برای رفع این مشکل نیست. بنابراین بهترین توصیه این است که در حد امکان دهان را مرطوب نگه دارید. برای این مورد می‌توانید آدامس بدون قند بجوید. شست‌وشوی دهان با دهان‌شویهٔ مخصوص نیز می‌تواند به رفع بوی بد دهان کمک کند.

 

سنگ‌های لوزه

این خوشه‌های کوچک سفید که از باکتری‌های سفت‌شده، ذرات غذا، سلول‌های مرده و مخاط تشکیل شده‌اند، در برجستگی‌های لوزه و پشت زبان گیر می‌کنند. این خوشه‌ها به جز داشتن بو، به‌طور کلی بی‌خطر هستند. آن‌ها اغلب خودبه‌خود از جای خود خارج می‌شوند، اما گاهی اوقات می‌توانید با غرغره کردن آب‌نمک روند پاکسازی آن‌ها را سرعت بخشید. دندانپزشک ممکن است پیشنهادهای دیگری برای از بین بردن این خوشه‌ها داشته باشد.

 

میوه‌های خشک

میوه‌های خشک قند بسیار زیادی دارند و باکتری‌های ایجادکنندهٔ بو دوست دارند از مواد غذایی تغذیه کنند. یک‌چهارم فنجان کشمش حدود 21 گرم قند دارد. همان مقدار زردآلوی خشک، 17 گرم قند دارد. خوردن این مقدار میوهٔ خشک مثل خوردن 4 تا 5 قاشق چا‌یخوری شکر خالص است. همچنین میوهٔ خشک چسبناک است، بنابراین می‌تواند روی دندان‌های شما یا بین آن‌ها به دام بیفتد. بعد از میان‌وعده‌ها، حتماً از نخ دندان استفاده نموده و مسواک بزنید.

 

رفلاکس اسید یا سوزش سر دل

این‌ها دو نشانه از بیماری رفلاکس معده، اختلال گوارشی رایج‌اند. بوی بد دهان شما ممکن است ناشی از بازگشت برخی از غذا‌های هضم‌نشده باشد، یا ممکن است تحریک ناشی از اسید معده باشد. اگر اغلب دچار دل‌درد می‌شوید، با پزشک خود مشورت نمایید.

 

دندان‌های ترک‌خورده و یا پر‌شده

این نواحی در دهان می‌توانند ذرات غذا را در خورد نگه داشته و باکتری تولید کنند و در نتیجه باعث ایجاد حفره، بیماری لثه و بوی بد دهان شوند. پروتز‌های نامناسب نیز می‌توانند مشکلات این چنینی را ایجاد نمایند. معاینات منظم دندانپزشکی می‌تواند احتمال مواردی از این قبیل را کاهش دهد.

 


منبع:

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟