زمان مطالعه: 4 دقیقه

هر کسی می‌تواند آن را انجام دهد

برای تمرین یوگا لازم نیست انعطاف‌پذیر بوده، یا تناسب اندام داشته باشید. لازم نیست جوان، ثروتمند یا توانمند باشید. شما حتی به زمان آزاد زیادی نیاز ندارید. می‌توانید یوگا را روی ویلچر، در خانه با لباس خواب یا در مدت زمان کوتاه 5 دقیقه‌ای انجام دهید. می‌توانید حرکات بسیار چالش‌برانگیز یوگا یا حرکات راحت‌تر را انجام دهید. به دنبال کلاس‌های یوگا که متناسب با نیازهای شماست باشید یا با ویدیوهای آنلاین ورزش کنید.

 

 

شما می‌توانید یوگا را در هر مکانی انجام دهید

برای تمرین یوگا نیازی به تجهیزات یا کفش خاصی ندارید و برای رفتن به کلاس‌ها نیازی به حضور در باشگاه یوگا یا صرف هزینه‌های زیاد ندارید. می‌توانید یوگا را در خانه، محل کار، بیرون از خانه یا در تعطیلات انجام دهید. تنها چیزی که نیاز دارید کمی فضای مسطح است.

 

بدن قوی‌تر

برای تقویت ماهیچه‌های خود مجبور نیستید وزنه‌برداری کنید. برای انجام یک تمرین قدرتی مؤثر، می‌توانید از مت یوگا استفاده نمایید. توالی حرکت سلام به خورشید (sun salutation) یک تمرین قدرتی ایده‌آل است، زیرا تقریباً از هر قسمت بدن شما استفاده می‌کند. حتی حرکات ساده مانند حالت پلانک و صندلی، مغز شما را تقویت می‌کند. هر حالتی که شامل لانژ باشد، عضلات پای شما را می‌سازد و ژست‌های ایستا که در آن وزن خود را حفظ می‌کنید، عضله را لاغر می‌کند. یوگا حتی ممکن است به شما در ساختن استخوان‌های قوی‌تر کمک کند.

 

گزینه‌های انتخابی زیاد

انواع مختلفی از یوگا وجود دارد. هاتا فرم کندتری از یوگا است که مبتدیان و یوگی‌های باتجربه هر دو آن را دوست دارند. وینیاسا (Vinyasa) به سرعت از حالتی به حالت دیگر جریان می‌یابد. آینگار بر روی هم‌ترازی مناسب تمرکز می‌کند و از وسایل برای نگه داشتن حالت‌ها برای مدت طولانی استفاده می‌کند. بیکرام یکی از انواع یوگای «گرم» است که در اتاقی بسیار گرم انجام می‌شود. انواع دیگری نیز وجود دارد، از جمله یوگا که برای زنان باردار، تازه مادران، افراد مسن‌تر، افراد دارای معلولیت، افرادی که نسبت به وزن خود احساس نگرانی می‌کنند و کسانی که به دنبال تمرین معنوی‌تری هستند طراحی شده‌است.

 

انعطاف‌پذیری بیشتر

انجام تمرینات یوگا در میان بزرگسالان در حال افزایش است و دلیل خوبی دارد. این تمرین باستانیِ ذهن و بدن فواید زیادی دارد. در افراد مبتدی انعطاف‌پذیری را بهبود می‌بخشد. مطالعات نشان می‌دهد که یوگا به بسیاری از افراد کمک می‌کند تا انعطاف‌پذیرتر شوند. بنابراین اگر اکنون کشش و انعطاف‌پذیری مناسبی ندارید مهم نیست. هنوز هم می‌توانید با تمرین های ملایم شروع کنید.

 

تعادل بهتر

تعادل ممکن است چیزی نباشد که شما زیاد به آن فکر کنید، اما نقش مهمی در توانایی شما برای انجام هر کاری از نشستن تا حرکت به هر شکلی دارد. تعادل خوب همچنین ممکن است به شما در جلوگیری از سقوط کمک کند. بسیاری از حرکات یوگا بر تعادل در موقعیت‌های مختلف تمرکز می‌کند. بنابراین جای تعجب نیست که مطالعات نشان می‌دهد که یوگا می‌تواند تعادل شما را بهبود بخشد.

 

ورزشی ایمن

یوگا برای بیشتر افراد ورزشی بی‌خطر است. اگر مجروح شده‌اید یا نمی‌توانید ورزش‌های سخت و شدید مانند دویدن یا پریدن را انجام دهید، همچنان می‌توانید یوگا را امتحان کنید. یوگا پریدن یا دویدن ندارد و به راحتی می‌توان آن را با توجه به شرایط تغییر داد. حتی اگر مشکلات مفصلی دارید می‌توانید یوگا انجام دهید. اگر مشکلات جسمی و یا سلامتی دارید آن را با مربی یوگای خود در میان بگذارید.

 

استرس کمتر

یوگا بدن و ذهن را در کنار هم قرار می‌دهد و بسیاری از اشکال آن مراقبه و آرامش‌بخش هستند. کلاس‌های یوگا اغلب با حالتی که دراز بکشید و افکار خود را آرام کنید به پایان می‌رسد. در یک مطالعه 86 درصد از بزرگسالان آمریکایی که یوگا انجام می‌دهند، اظهار داشتند که یوگا استرس آن‌ها را کاهش داده و تحقیقات نشان می‌دهد که یوگا می‌تواند به کاهش استرس کمک کند.

 

بهبود تغذیه 

یوگا ذهن‌آگاهی را آموزش می‌دهد، که می‌تواند به انتخاب غذایی سالم‌تر نیز منجر شود. نظرسنجی‌ای روی بیش از 1800 جوان نشان داده‌است افرادی که یوگا انجام می‌دهند، عادات غذایی بهتری دارند. بسیاری می‌گویند یوگا به آن‌ها کمک می‌کند تا غذا خوردن آگاهانه را تمرین کنند، به این معنا که متوجه می‌شوید ذهن و بدن شما در حین غذا خوردن چه احساسی دارد. عضویت در یک گروه یوگای مثبت و سالم نیز می‌تواند تأثیر خوبی در بهبود عادات غذایی داشته باشد.

 

خواب بهتر

تقریباً همه دوست دارند خواب شبانهٔ بهتری داشته باشند. یوگا ممکن است در این مورد نیز کمک کند. تمرین منظم یوگا باعث می‌شود بدن شما ملاتونین بیشتری بسازد، هورمونی که به کنترل چرخهٔ خواب شما کمک می‎‌کند. مطالعات روی افراد مسن، افراد مبتلا به سرطان و زنان باردار نشان داده‌است که یوگا به خواب بهتر آن‌ها کمک می‌کند.

 

تنفس بهتر

یک نفس عمیق بکشید. حالا آن را رها کنید. تمام تنفس‌های آگاهانه‌ای که در کلاس یوگا انجام می‌دهید در واقع می‌توانند ظرفیت ریهٔ شما را بهبود بخشند. اگر آسم دارید، تمرینات تنفسی یوگا می‌تواند به عملکرد بهتر ریه‌های شما کمک کند.

 

برای کودکان نیز مناسب است

تمام اعضای خانواده می‌توانند با هم یوگا انجام دهند. روزبه‌روز تعداد بیشتری از کودکان و نوجوانان به سمت یوگا می‌روند و حتی مدارس نیز از آن استفاده می‌کنند. تحقیقات به مزایایی مانند بهبود خلق‌وخو، کاهش وزن و اعتماد به نفس بهتر برای کودکانی که در مدرسه یوگا انجام می‌دهند اشاره می‌کند.

 


منبع:

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟