زمان مطالعه: 5 دقیقه

حقایقی از بیماری کووید 19 برای عموم

در این مقاله به شایعات و واقعیات کووید-19 در بین افراد جامعه می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم کدام نظر درست و کدام نادرست است.

توانایی نگه داشتن ۱۰ ثانیه یا بیشتر تنفس بدون سرفه و احساس ناراحتی نمی تواند بگوید که شما به کووید ۱۹ یا دیگر بیماری های ریوی مبتلا نیستید!

شایع ترین علائم کووید ۱۹ سرفه خشک احساس خستگی یا تب است. بعضی ممکن است علائم جدی تری نظیر اختلالات تنفسی و پنومونی پیدا کنند. بهترین راه قطعی کردن ابتلا به ویروس کرونا از طریق تست آزمایشگاهی است. نمی توان از طریق تست تنفسی آن را تایید یا رد نمود. اگرچه ممکن است این تست برای بعضی افراد خطر زا باشد.

ویروس کووید 19 در مناطقی با آب و هوای گرم و مرطوب قابل انتقال است.

یکی دیگر از باورهای نادرست در مورد کرونا ویروس این است که این ویروس در هوای گرم از بین می‌رود اما بر‌اساس شواهدی که تا کنون داریم، ویروس کووید 19 می‌تواند در همه مناطق از جمله مناطقی با آب و هوای گرم و مرطوب منتقل شود.

صرف نظر از شرایط آب و هوایی، در صورتی که ساکن منطقه‌ای هستید که ابتلا به کووید 19 در آن گزارش شده و یا می‌خواهید به آنجا بروید، اقدامات محافظتی را انجام دهید.

بهترین راه برای محافظت از خود در برابر این ویروس، تمیز کزدن مکرر دست‌ها است. با این کار، شما ویروس‌هایی را که ممکن است بر روی دستان‌تان باشد را از بین می‌برید و از این طریق احتمال آلوده شدن از طریق لمس چشم‌ها، دهان و بینی را با دست‌های آلوده از بین می‌برید.

هوای سرد و برف نمی‌تواند کرونا ویروس جدید را از بین ببرد.

هیچ دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم هوای سرد می‌تواند کرونا ویروس جدید یا بیماری‌های دیگر را از بین ببرد. دمای طبیعی بدن انسان بدون در نظر گرفتن دمای خارجی و یا آب و هوای اطراف، در حدود 36.5 درجه سانتیگراد تا 37 درجه است. موثرترین راه برای محافظت از خود در برابر کروناویروس جدید این است که مرتبا دستان خود را با محلول‌های حاوی الکل تمیز کنید و یا آن‌ها را با آب و صابون بشوئید.

استحمام با آب گرم مانع از بروز بیماری کووید 19 نمی‌شود.

حمام آب گرم مانع از ابتلا به بیماری کووید 19 نمی‌شود. دمای طبیعی بدن، بدون در نظر گرفتن دمای حمام و یا آب، در حدود 26.5 تا 37 درجه سانتی گراد باقی می‌ماند. در واقع، استحمام با آب بسیار داغ می‌تواند مضر باشد، چرا که می‌تواند شما را بسوزاند. بهترین راه برای محافظت از خود در برابر کووید 19 تمیز کردن مکرر دست‌ها است. با انجام این کار، ویروس‌های موجود در دستان خود را از بین می‌برید و انتقال آلودگی از طریق لمس چشم، دهان و بینی با دستان آلوده را نیز از بین می‌برید.

کروناویروس جدید از طریق نیش و یا گزش پشه منتقل نمی‌شود.

تا به امروز، هیچ اطلاعات و مدرکی مبنی بر انتقال کروناویروس جدید از طریق پشه‌ها وجود ندارد. کروناویروس جدید یک ویروس تنفسی است که در درجه اول از طریق قطرات ایجاد شده هنگام عطسه یا سرفه فرد آلوده، و یا از طریق قطرات بزاق یا ترشحات بینی، انتقال می‌یابد. برای محافظت از خود، مرتبا دست‌های خود را با محلول‌های حاوی الکل تمیز کنید و یا آن‌ها را با آب و صابون بشوئید. همچنین از تماس نزدیک با افرادی که سرفه و یا عطسه می‌کنند،  خودداری کنید.

آیا دستگاه‌های دست‌خشک‌کن در از بین بردن کرونا‌ویروس جدید موثر است؟

خیر. دستگاه‌های دست‌خشک‌کن در از بین بردن کروناویروس جدید موثر نیستند. برای محافظت از خود در برابر کروناویروس جدید، باید مرتبا دستان خود را با محلول حاوی الکل تمیز کنید و یا آنها را با آب و صابون بشوئید. زمانی که دستان خود را تمیز کردید، باید آن‌ها را با استفاده از حوله‌های کاغذی و یا دستگاه‌های دست‌خشک‌کن با هوای گرم خشک کنید.

آیا لامپ‎های ضدعفونی‌کننده با استفاده از اشعه ماوراء بنفش می‌تواند کرونا‌ویروس جدید را از بین ببرد؟

لامپ‌های UV نباید برای استریل کردن دست‌ها یا مناطق دیگر پوست استفاده شود، زیرا اشعه ماوراء بنفش می‌تواند باعث سوزش پوست شود.

تا چه اندازه اسکنر‌های حرارتی در تشخیص افراد آلوده به کرونا‌ویروس جدید موثر هستند؟

اسکنرهای حرارتی در تشخیص افرادی که بعلت ابتلا به کرونا‌ویروس جدید دچار تب شده‌اند (یعنی دارای درجه حرارتی بالاتر از حد طبیعی بدن هستند) موثر است. هرچند، آن‌ها نمی‌توانند افرادی را که آلوده هستند و هنوز به تب مبتلا نشده‌اند را تشخیص دهند. این امر به این دلیل است که بین 2 تا 10 روز طول می‌کشد تا افرادی که آلوده می‌شوند بیمار شوند و دچار تب شوند.

آیا اسپری کردن الکل یا کلر بر روی بدن شما میتواند کرونا‌ویروس جدید را از بین ببرد؟

یکی دیگر از باورهای نادرست در مورد کرونا ویروس این است که الکل ویروسی را که وارد بدن شده را نابود کند، ما متاسفانه پاسخ این سوال خیر است.

اسپری کردن بدن با الکل یا کلر نمی‌تواند ویروسی را که وارد بدن شما شده است را از بین ببرد. اسپری کردن چنین موادی میتواند برای لباس یا غشاهای مخاطی (مانند چشم، دهان) مضر باشد. توجه داشته باشید که الکل و کلر هر دو برای ضدعفونی سطوح می‌توانند مفید باشند، اما لازم است طبق توصیه‌های مناسب از آنها استفاده شود.

آیا واکسن‌های ذات‌الریه شما را در برابر کرونا‌ویروس جدید محافظت می‌کند؟

خیر. واکسن‌های ذات‌الریه مانند واکسن پنوموکوکی و واکسن هموفیلیای آنفلوآنزای نوع B، در برابر کروناویروس جدید ایمنی ایجاد نمی‌کنند.

ویروس تا حدی جدید و متفاوت است که واکسن خاص خود را نیاز دارد. محققان در تلاش هستند تا واکسن کووید 19 را تهیه کنند و سازمان بهداشت جهانی از تلاش‌های آن‌ها حمایت می‌کند.

اگر چه واکسیناسیون بیماری‌های تنفسی در برابر کووید 19 موثر نیستند، اما برای محافظت از سلامتی شما بسیار توصیه می‌شود.

آیا شستشوی مرتب بینی با سرم شستشوی نمکی می‌تواند از بروز عفونت با کروناویروس جدید جلوگیری کند؟

خیر. هیچ مدرکی مبنی بر اینکه شستشوی منظم بینی با سرم شستشوی نمکی می‌تواند از افراد در برابر ابتلا به کروناویروس جدید محافظت نماید، وجود ندارد.

شواد محدودی مبنی بر اینکه شستشوی مرتب بینی با سرم نمکی می‌تواند به افراد در بهبودی سریع‌تر از سرماخوردگی کمک کند، وجود دارد. اما، شواهدی دال بر اینکه شستشوی منظم بینی از عفونت‌های تنفسی جلوگیری می‌کند، وجود ندارد.

آیا خوردن سیر می‌تواند از ابتلا به کووید 19 جلوگیری کند؟

سیر یک ماده غذائی سالم است که ممکن است خواص ضد‌میکروبی داشته باشد. با این حال، هیچ شواهدی مبنی بر اینکه مصرف سیر می‌تواند از ابتلای فرد به کرونا‌ویروس جدید جلوگیری نماید، در دست نیست.

آیا کرونا‌ویروس جدید تنها روی افراد مسن تاثیرگذار است یا افراد جوان نیز مستعد ابتلا هستند؟

افراد در هر سنی می‌توانند به کروناویروس جدید مبتلا شوند. افراد مسن و افراد دارای بیماری‌های خاص و پیش‌زمینه‌ای مانند آسم، دیابت، بیماری‌های قلبی، بنظر می‌رسد که در ابتلا به این ویروس آسیب‌پذیرتر باشند.

سازمان بهداشت جهانی به افراد در هر رده سنی توصیه می‌کند تا برای محافظت از خود در برابر این ویروس، به عنوان مثال با رعایت بهداشت دست و بهداشت تنفسی مناسب، قدم بردارند.

آیا آنتی‌بیوتیک‌ها در جلوگیری و درمان کووید 19 موثر هستند؟

خیر. آنتی‌بیوتیک‌ها تنها در برابر میکروب‌ها موثر هستند و برای درمان ویروس‌ها کاربردی ندارند. بیماری کووید 19 ویروسی است، بنابراین نباید از آنتی‌بیوتیک‌ها بعنوان ابزاری برای پیشگیری یا درمان آن استفاده کرد.

با این حال، اگر فردی بعلت کووید 19 در بیمارستان بستری شود، ممکن است برای جلوگیری از عفونت‌های باکتریایی، آنتی‌بیوتیک دریافت نماید.

آیا داروی خاصی برای پیشگیری یا درمان کروناویروس جدید وجود دارد؟

تا به امروز، هیچ داروی خاصی برای جلوگیری یا معالجه کروناویروس جدید توصیه نشده است.

با این حال، افراد آلوده به ویروس باید برای رفع و درمان علائم، مراقبت‌های لازم را انجام دهند، و افرادی که بصورت حاد مبتلا شده‌اند می‌بایست مراقبت‌های حمایتی بهینه را دریافت نمایند. برخی درمان‌های خاص در مرحله بررسی هستند و از طریق آزمایشات بالینی مورد آزمایش قرار گرفته‌اند. سازمان بهداشت جهانی در حال کمک رسانی به سرعت بخشیدن تلاش‌ها در حیطه تحقیق و توسعه با دامنه وسیعی از محققان می‌باشد.

 


 

منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟