زمان مطالعه: 3 دقیقه

ویروس کرونا که تاکنون هزاران نفر به آن آلوده شده‌اند و افراد زیادی جان خود را از دست داده‌اند، یکی از موضوعاتی است که منجر به نگرانی و تشویش خاطر افراد زیادی در جامعه شده است. سوالات زیادی در مورد این ویروس از جمله اینکه تقویت سیستم ایمنی برای مقابله با کرونا موثر است یا خیر؟ و … مطرح شده است.

در برنامه اینستا‌کلینیک محب که در صفحه اینستاگرام محب به‌صورت زنده برگزار می‌شود با‌حضور آقای دکتر محسن عباسی, متخصص ببهوشی و فلوشیپ طب اورژانس, این سوال مطرح شد که آیا تقویت سیستم ایمنی برای مقابله با کرونا موثر است یا خیر؟ پاسخ آقای دکتر عباسی را در این ویدیو می‌‌توانید ببینید.

 

آیا استفاده از داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی، مواد معدنی یا ویتامین‌ها به‌‌ویژه ویتامین C، در جلوگیری از ویروس کرونا موثر است؟

علائم ویروس کرونا

ویروس کرونای جدید ۲۰۱۹، ویروسی است (بطور خاص ویروس کرونا نامیده می‌شود) که به عنوان عامل شیوع بیماری تنفسی که برای اولین بار در ووهان چین یافت شد، شناخته شده است.

در ابتدا، بسیاری از بیماران این شیوع بیماری در ووهان چین ارتباط با بازار بزرگ غذاها و حیوانات دریایی داشته‌اند و این نشان از این دارد که این ویروس منتقله از حیوان به انسان است.

با این حال، تعداد فزاینده‌ای از بیماران در معرض و در ارتباط با بازار حیوانات نبوده، که این مورد نشان‌دهنده این است که گسترش و انتقال از شخصی به شخص دیگر نیز در حال وقوع است.

آیا تقویت سیستم ایمنی برای مقابله با کرونا موثر است؟

در هشتمین برنامه زنده اینستا کلینیک این سوال مطرح شد که ” آیا استفاده از داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی، مواد معدنی یا ویتامین‌ها به‌‌ویژه ویتامین C، در جلوگیری از کرونا موثر است؟”

پاسخ آقای دکتر محسن عباسی به این سوال را ببینید:

” اینکه سیستم ایمنی اگر تقویت شود اثری دارد یا نه، بله. حتما اگر سیستم ایمنی تقویت شود و یا در حد تقویت‌شده کامل باشد، حتما موثر است، و اصلا ممکن است که با یک سیستم ایمنی قوی و مناسب علائم بیماری بروز پیدا نکند. ممکن است.

اینکه آیا ما این مواد را به‌صورت دارویی مصرف کنیم، به‌صورت ساپلیمنت دارویی (مکمل دارویی) مصرف کنیم یا در خود مواد غذایی که مصرف می‌کنیم چون موجود است، با آن تامین کنیم، صد البته ترجیح این است که با همان مواد خوراکی که مصرف می‌کنیم مثل میوه‌جات، سبزیجات، آن‌ها را تامین کنیم که نیازی به قرص و داروهای خوراکی اضافی نباشد.

درخصوص مواد معدنی هم به همین ترتیب است، به‌خصوص در منیزیم و روی که تقویت‌کننده سیستم ایمنی هستند. این‌ها تمام عناصر در واقع تریس المنت‌هایی هستند که همه بر سیستم ایمنی موثر هستند و آن‌ها می‌بایست در سطح نرمال باشند. باید توجه داشت که زیادی خوردن ویتامین‌ها کلا توصیه نمی‌شود.

در مورد ویتامین C به‌صورت خاص، تامین آن از مواد خوراکی میوه‌ای بسیار ارجح است نسبت به مصرف توسط قرص‌ها یا قرص‌های جوشان ویتامین C. آن هم علتش این است که ترکیبات مختلف اجزاء مختلف ترکیبی ویتامین C در داخل میوه‌جات موجود است، ولی در داخل این قرص‌ها فقط قسمت اسید آسکوربیک موجود است. بنابراین توصیه می‌شود که طبیعی آن مورد استفاده قرار گیرد.

یک بحثی هم که حدود 4 – 5 روز پیش در مقالاتی مطرح بود و بعضا هم از سمت WHO حمایت می‌شد، این بود که اسیدی بودن خود این اسید آسکوربیک‌ها آیا باعث افزایش احتمال ابتلا می‌شود یا نه، این اثبات نشده است، و مقالاتی به نفع یا به ضرر آن مکرر آمد.

بنابراین توصیه این است که تمام ویتامین‌ها در حد مورد نیاز بدن تامین شود. اگر امکان دارد تا جایی که ممکن است از منابع طبیعی و تازه و اگر لازم شد از منابع ساپلیمنت و اضافه دارویی استفاده شود. “

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟