زمان مطالعه: 4 دقیقه

مطالعه‌ای جدید می‌گوید: بله.

اگر پزشک شما جراحی را توصیه کند، مسائل زیادی برای فکر کردن و سؤالات زیادی برای پاسخ دادن وجود دارد. آیا واقعاً به این جراحی نیاز دارم؟ آیا باید نظر شخص دیگری را نیز بپرسم؟ آیا بیمهٔ من عملم را پوشش می‌دهد؟ بهبودی من چقدر طول می‌کشد؟

اما این چیزی است که ممکن است به آن توجه نکرده باشید: آیا جنسیت جراح شما بر احتمال خوب انجام شدن عمل تأثیر می‌گذارد؟ طبق مطالعه‌ای در JAMA Surgery، ممکن است جنسیت جراح مهم باشد.

 

 

چگونه جنسیت جراح ممکن است بر نتایج جراحی تأثیر بگذارد

این مطالعه اطلاعات به‌دست‌آمده از بیش از 1.3 میلیون بزرگسال و نزدیک به 3000 جراح را که بین سال‌های 2007 تا 2019 یکی از 21 عمل جراحی رایج انتخابی یا اورژانسی را در کانادا انجام دادند، مورد بررسی قرار داد. طیف وسیعی از جراحی‌ها شامل آپاندکتومی، تعویض مفصل زانو و مفصل ران، ترمیم آنوریسم آئورت و جراحی‌های ستون فقرات در این مطالعه بررسی شدند.

محققان تعداد دفعات وقوع پیامدهای نامطلوب (عوارض جراحی، بستری مجدد در بیمارستان یا مرگ) را در 30 روز پس از جراحی در بین چهار گروه بیمار مقایسه کردند:

  • بیماران مردی که توسط جراح مرد عمل می‌شوند (39% از عمل‌ها)
  • بیماران زن با جراح مرد (50٪ از عمل‌ها)
  • بیماران زن با جراح زن (7٪ از عمل‌ها)
  • بیماران مرد با جراح زن (4٪ از عمل)

 

در اینجا مطالبی که از این تحقیق به دست آمده، بیان شده است:

  • حدود 15 درصد از همهٔ بیماران پیامدهای نامطلوبی را تجربه کردند.
  • زمانی که جنسیت جراح و بیمار متفاوت بود (در مقایسه با بیمارانی که جنسیت پزشک و بیمار یکسان بود) خطر عوارضی مانند خونریزی شدید، حملهٔ قلبی یا نارسایی کلیه، 9 درصد بیشتر و خطر مرگ 7 درصد بیشتر بود.
  • بیشتر خطر ابتلا به عوارض بعد از جراحی در بیمارانی که جنسیتشان از جراح متفاوت بود، توسط بیماران زن تجربه شد. در مقایسه با زنانی که جراح زن داشتند، زنان دارای جراح مرد 11 درصد بیشتر احتمال بستری شدن مجدد در بیمارستان، 16 درصد عوارض بیشتر و 32 درصد بیشتر احتمال مرگ را داشتند.
  • تفاوت‌های کوچک‌تری برای بیماران مرد مشاهده شد، اما نتایج آن‌ها همچنان به نفع جراحان زن بود. بیماران مرد در صورتی که جراح آن‌ها به جای مرد زن بود، 13 درصد مرگ‌ومیر کمتر و 6 درصد نرخ بستری مجدد کمتر داشتند.

این مطالعه برای تعیین اینکه چرا این نتایج مشاهده شد، طراحی نشده بود. با این حال، محققان آن پیشنهاد کردند که تحقیقات آینده باید تفاوت‌های خاص در مراقبت، روابط بیمار و جراح، معیارهای اعتماد و سبک‌های ارتباطی بین چهار گروه بیمار را مقایسه کند. همچنین ممکن است جراحان زن دستورالعمل‌های استاندارد را با دقت بیشتری نسبت به همتایان مرد خود دنبال کنند. پزشکان در نحوهٔ رعایت دقیق دستورالعمل‌ها تفاوت زیادی دارند، اگرچه مشخص نیست که آیا این ممکن است بسته به جنسیت پزشک متفاوت باشد یا خیر.

 

آیا تحقیقات دیگری وجود دارد که نشان دهد جنسیت پزشک و بیمار مهم است؟

این اولین مطالعه‌ای نیست که نشان می‌دهد در کیفیت مراقبت‌های پزشکی، جنسیت پزشک اهمیت دارد. نمونه‌های دیگر شامل مطالعهٔ قبلی در مورد جراحی‌های رایج، تحقیقات در مورد بیماران مسن بستری در بیمارستان و بیماران مبتلا به حملات قلبی است. هر مطالعه نشان داد که بیماران پزشکان زن وضعیت بهتری نسبت به بیماران پزشکان مرد را تجربه کردند. نتایج مشابهی برای مرور تحقیقات بر روی بیماران مبتلا به بیماری قلبی عروقی گزارش شد.

در این تحقیق اخیر موردی اضافه وجود دارد: بیشترین تفاوت در نتایج در میان بیماران زن بود که توسط پزشکان مرد مراقبت می‌شدند. بنابراین، دلیلی وجود دارد که نگاه دقیقی به این موضوع داشته باشیم که چرا ممکن است چنین باشد. جراحان زن چه کار متفاوتی به‌ویژه با بیماران زن خود انجام می‌دهند که منجر به نتایج بهتر در مقایسه با جراحان مرد می‌شود؟

 

موضوع حساسی است

بیایید با آن روبه‌رو شویم: حتی افزایش این احتمال که جنسیت جراح مهم است، می‌تواند برخی از پزشکان را به حالت تدافعی وادار کند، به‌ویژه آن‌هایی را که بیمارانشان نتایج بدتری داشتند. بیشتر پزشکان به احتمال زیاد بر این باوراند که بدون توجه به جنسیت بیمار، مراقبت‌های باکیفیتی را برای تمام بیماران خود ارائه می‌دهند.

البته، منصفانه است که سؤالاتی را مطرح کنیم و نسبت به یک مطالعه مشکوک باشیم. برای نمونه آیا ممکن است جراحان مرد موارد پیچیده‌تری را برعهده بگیرند یا به آن‌ها محول شود؟ یا شاید اعضای غیرجراح تیم‌های جراحی، مانند پرستاران، کارآموزان و دستیاران پزشک که مراقبت‌های قبل، حین و بعد از جراحی را ارائه می‌دهند، با نتایج آن ارتباط داشته باشند. در حالی که این مطالعه سعی در توضیح این عوامل و سایر عوامل داشت، مطالعه‌ای مشاهده‌ای بود که کنترل کامل عوامل مداخله‌گر برای آن اغلب غیرممکن است.

 

سخن پایانی

اگر جراحی شما اورژانسی باشد، شانس کمی برای برنامه‌ریزی زیاد وجود دارد. حتی اگر جراحی شما انتخابی باشد، در بسیاری از کشورها، از جمله کانادا که این مطالعه در آن انجام شد، بیشتر جراحان مرد هستند. این حتی در مکان‌هایی که دانشکده‌های پزشکی تعداد دانشجویان دختر و پسر مشابهی دارند نیز صادق است. اگر احتمال کمی برای دریافت مراقبت از یک جراح زن وجود داشته باشد، ممکن است هرگونه مزیت بالقوه از بین برود.

تخصص و تجربهٔ جراح در روش‌های خاص بیشترین اهمیت را دارد. انتخاب جراح تنها بر اساس جنسیت، حتی با توجه به آخرین تحقیقات، غیرعملی است.

اما اگر بیماران جراحان زن واقعاً نتایج بهتری نسبت به بیماران جراحی‌شده توسط جراحان مرد داشته باشند، درک دلیل آن ضروری است. تعیین اینکه جراحان زن چه کارهایی را به‌خوبی انجام می‌دهند (یا چه کاری را انجام می‌دهند که جراحان مرد انجام نمی‌دهند) هدفی ارزشمند است که می‌تواند نتایج را برای همهٔ بیماران، صرف نظر از جنسیت آن‌ها و پزشکانشان، بهبود بخشد.

 


منبع:

آیا جنسیت جراح مهم است؟ / آیا جنسیت جراح مهم است؟ / آیا جنسیت جراح مهم است؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟