زمان مطالعه: 2 دقیقه

امروزه بخش زیادی از سؤالاتِ اشخاص در خصوص کرونا، متعلق به مسئله‌ٔ واکسن است. با افزایش همه‌گیری کرونا، بالا رفتن آمار قربانیان این ویروس و همچنین اثبات این موضوع که ابتلا به کرونا به سن و سال و به سابقه‌ٔ وجود بیماری‌های خاص در بدن شخص ربط ندارد و  با توجه به اینکه حتی علائم گوناگونی که مدام در حال تغییر هستند از خود نشان می‌دهد، تلاش برای کشف واکسن این بیماری آغاز شد. در این بخش از گفت‌وگوی زنده‌ٔ برنامهٔ اینستاکلینیک محب با آقای دکتر محمد مهدی زمانی، فوق تخصص مراقبت‌های ویژه و مشاور تحقیقات بالینی، با ایشان در مورد همزمانی آنفولانزا و کرونا در پاییز صحبت کردیم که در ویدئوی زیر می‌توانید آن را ملاحظه نمایید.

همزمانی آنفولانزا و کرونا در پاییز

امروزه بخش زیادی از سؤالاتِ اشخاص در خصوص کرونا، متعلق به مسئله‌ٔ واکسن است. با افزایش همه‌گیری کرونا، بالا رفتن آمار قربانیان این ویروس و همچنین اثبات این موضوع که ابتلا به کرونا به سن و سال و به سابقه‌ٔ وجود بیماری‌های خاص در بدن شخص ربط ندارد و با توجه به اینکه حتی علائم گوناگونی که مدام در حال تغییر هستند از خود نشان می‌دهد، تلاش برای کشف واکسن این بیماری آغاز شد.

در این بخش از گفت‌وگوی زندهٔ برنامهٔ اینستاکلینیک محب با دکتر محمد مهدی زمانی، فوق تخصص مراقبت‌های ویژه و مشاور تحقیقات بالینی، با ایشان در مورد دلیل اهمیت واکسن کرونا صحبت کردیم. ایشان در پاسخ به این سؤال که “چرا واکسن کرونا اهمیت دارد؟” گفتند:

چون بیماری کرونا یا کووید 19 که در اثر این ویروس ایجاد می‌شود، به بسیاری از بیماری‌های ویروسی، شباهت دارد، پس در نتیجه خیلی مهم است که ما بتوانیم واکسن آن را تولید کنیم تا با بیماری‌های دیگر اشتباه نشود. بنابراین جواب سؤالِ شما این است که کرونا نه تنها با آنفولانزا بلکه با بسیاری از سرماخوردگی‌ها و بیماری‌های ویروسی دیگر هم دارای شباهت است.

در ادامه‌ٔ این گفت‌وگو و در جواب این سؤال که آیا نگران وجود همزمان آنفولانزا و کرونا در پاییز امسال باشیم؟ توضیح دادند:

واقعیت این است که اولاً خوشبختانه وزارت بهداشت اعلام کرده است که روی تست‌های دوگانه در حال کار کردن است. این خبر خیلی موثق بود که امیدوارم اجرایی شود. در صورت اجرای آن، در تست‌هایی که از اشخاص گرفته می‌شود، جواب آنفولانزا و کرونا در آن‌ها به شکل مثبت و منفی مشخص می‌شود. یعنی با یک نمونه فرد را از نظر هر دو بیماری ارزیابی می‌کنند. پس اگر این تست به مرحله‌ٔ اجرا در بیاید، خیلی کمک‌کننده است.

نکتهٔ دوم اینکه نگران پاییز امسال باشیم یا نه؟ در واقع نگران هستیم، چون اخیراً چندین حادثه رخ داده و متأسفانه باید گفت که پاییز امسال، آنفولانزا شیوع بیشتری خواهد داشت. در هرصورت مردم باز همان رعایت‌های قبلی را انجام دهند. این را هم بگویم که ویروس کرونا با وجود اینکه بسیار مهلک است و در جهان تاکنون نزدیک به یک میلیون نفر فوتی داشته، اما یک خوبی که دارد این است که با شناختی که از آن داریم، انجام دو کار ساده یعنی استفاده از ماسک، مانند ما که حتی در حال صحبت کردن هم آن را برنمی‌داریم و همین‌طور رعایت فاصله‌ٔ اجتماعی خیلی کمک‌کننده می‌باشد و به راحتی می‌توانیم جلوی این ویروس بایستیم.

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟