زمان مطالعه: 3 دقیقه

امروزه بخش زیادی از سؤالاتِ اشخاص در خصوص کرونا، متعلق به مسئله‌ٔ واکسن است. با افزایش همه‌گیری کرونا، بالا رفتن آمار قربانیان این ویروس و همچنین اثبات این موضوع که ابتلا به کرونا به سن و سال و به سابقه‌ٔ وجود بیماری‌های خاص در بدن شخص ربط ندارد و  با توجه به اینکه حتی علائم گوناگونی که مدام در حال تغییر هستند از خود نشان می‌دهد، تلاش برای کشف واکسن این بیماری آغاز شد. دکتر محمد مهدی زمانی، فوق تخصص مراقبت‌های ویژه و مشاور تحقیقات بالینی در گفت‌وگوی زنده‌ٔ برنامهٔ اینستاکلینیک محب که به موضوع واکسن کرونا اختصاص داشت، نکات مهم و امیدبخشی را در مورد واکسن کرونا بیان کردند که در این بخش به آن‌ها می‌پردازیم. پاسخ ایشان به این سؤال که واکسن کرونا چطور ایمنی می‌دهد؟ را می‌توانید در ویدئوی زیر مشاهده نمائید.

واکسن کرونا چطور ایمنی می‌دهد؟

دکتر محمد مهدی زمانی، فوق تخصص مراقبت‌های ویژه و مشاور تحقیقات بالینی در گفت‌وگوی زنده‌ٔ برنامهٔ اینستاکلینیک محب که به موضوع واکسن کرونا اختصاص داشت، نکات مهم و امیدبخشی را در مورد واکسن کرونا بیان کردند که در این بخش به آن‌ها می‌پردازیم.

ایشان درمورد این سؤال که چگونه واکسن می‌تواند در شرایطی که احتمال ابتلای مجدد به بیماری وجود دارد، مؤثر باشد؟ گفتند:

هیچ یک از صحبت‌هایی که منِ نوعی در این برنامه عرض می‌کنم، براساس نظر شخصی نیست، زیرا در علوم پزشکی، نظر شخصی نداریم؛ یعنی منظور من این است که براساس مسائلی درمان را روی انسان انجام می‌دهیم که حتماً از آن مطمئن باشیم.

در مورد کرونا خوشبختانه مطالعه‌ای در ژورنالِ سلول (Cell Journal) وجود دارد که طبق آن، در چند ماه بیمارانِ خفیف، متوسط و شدید را ارزیابی کردند و به جواب خوبی رسیده‌اند. احتمالاً سؤال بسیاری از مردم این است که در صورتی که فرد به این بیماری مبتلا می‌شود و احتمال ابتلای مجدد به آن هم وجود دارد، با این وجود چگونه واکسن مؤثر می‌باشد؟

این مطالعه نشان داد که واکسن مؤثر است. بر اساس آن، نمونه خون در فواصل زمانی مثلاً یک هفته گرفته شده و سپس مشاهده کرده‌اند که در این افراد به علت اینکه التهاب در بدن آن‌ها وجود دارد که ما به آن طوفان التهابی در بدن می‌گوییم؛ پس در واقع سیستم ایمنیِ خودِ فرد است که باعث مرگ در افراد با علائم شدید می‌شود. دیده شده است که این التهاب باعث می‌شود آنتی بادی‌ها یا ایمنی که قرار است در بدن ایجاد شود، ضعیف‌تر شده‌اند. به بیان خیلی ساده‌تر مثل زمانی که قرار است در یک جنگ، سربازی با زره شرکت کند، در این مطالعه نیز مشخص شد که در بدن کسانی که بیمار هستند، سربازانِ تولیدشده، زره ضعیفی دارند که خیلی زود از بین می‌رود. تا الان هم دریافته‌اند که این زره یا همان آنتی بادی‌ها 3 تا 6 ماه بیشتر در بدن نخواهند ماند که حتی این مدت هم در مورد همه‌ٔ افراد صدق نمی‌کند، زیرا بیمارانی بوده‌اند که بعد از 3  هفته IGG آن‎‌ها افت کرده و این یعنی بعد از 3 هفته احتمال ابتلای مجدد برای آن‌ها می‌تواند وجود داشته باشد و در واقع فرد مستعد به ابتلای مجدد می‌باشد.

در این مطالعه گفته شده که به علت این التهاب یا وجود سایتوکاین‌ها (دسته‌ای وسیع از پروتئین‌های کوچک که در انتقال پیام‌های بین سلولی نقش دارند) است که سرباز‌ها ضعیف می‌شوند. ولی در مورد واکسن خوشبختانه یک خبر خوشحال‌کننده را می‌توان داد و آن اینکه چون التهاب، کنترل شده است و سایتوکاین‌ها در بدن بالا نمی‌روند، آنتی بادی که در بدن ساخته می‌شود کاملاً در مقابل بیماری مقاوم است.

ایشان در ادامه همچنین گفتند:

موضوع دیگری را هم در کنار این مطلب عرض کنم. اینکه می‌گویند واکسن تنها 50 % تأثیر می‌گذارد، در این صورت چه فایده‌ای خواهد داشت؟

باید گفت واکسن آنفولانزا با اینکه جلوی مرگ‌ومیر بسیاری را در جهان گرفت، در سال گذشته و در بهترین حالت فقط 49% اثربخشی داشته است. پس واکسنی که جلوی صد‌ها هزار مرگ را گرفت 49% مؤثر بوده است یعنی 49% بدن فرد را مقاوم‌تر می‌کند. اگر 100% هم در مقابل کرونا مقاوم نشویم، مشکل خاصی پیش نمی‌آید. در واقع همین که جلوی مرگ‌ومیر گرفته شود، کافی است.

همان‌طور که خود مردم هم می‌دانند، کرونا در موارد خفیف تقریباً مانند سرماخوردگی می‌باشد و دورهٔ 2 تا 3 هفته‌ٔ آن که بگذرد، درمان می‌شود. ممکن است مشکل در بویایی و چشایی پیش آید و دوره‌ٔ آن بیشتر طول بکشد یا سرفه‌های خفیفی که احتمالاً تا 3 ماه نیز ادامه دارند. ضعف و درد‌های خفیف هم می‌تواند از دیگر علائم آن باشد که احتمال دارد تا چند ماه طول بکشد.

ایشان در ادامه‌ٔ این گفت‌وگو این خبر خوب را هم دادند که:

بعد از 7 تا 8 ماه از شروع این بیماری می‌توانیم بگوییم که موارد خفیفی که گفته شد، ریکاوری یا بهبودیِ کامل پیدا می‌کنند. خوشبختانه تا اینجا در مطالعات بالینی که در ایران انجام شده و از خارج از کشور نیز گزارش شده‌اند، در موارد شدیدی که حتی تا بالای 80% درگیری داشته‌اند به طوری‌که مثلاً دانه‌های سفیدی در اسکن ریه‌ٔ آن‌ها وجود داشته که نشانه‌ٔ آسیب به ریه می‌باشد، کاملاً برگشته‌اند و فرد بهبود یافته است.

 

 

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟