زمان مطالعه: 2 دقیقه

فلفل قرمز

ویتامین آ (A) نام گروهی از مواد به نام رتینوئیدها است. بیشتر افراد این ویتامین را از غذای خود به اندازهٔ کافی دریافت می‌کنند، اما برخی از زنان باردار ممکن است مقادیر بیشتری از این ویتامین را به رژیم خود اضافه کنند چرا که به رشد کودک کمک می‌کند. فلفل قرمز منبعی عالی است: نصف فنجان تقریباً نیمی از آنچه را که برای یک روز نیاز دارید به شما می‌دهد.

 

 

اسفناج

  • دو نوع ویتامین آ وجود دارد: ویتامین آ از پیش ساخته‌شده که در گوشت، مرغ، ماهی و لبنیات موجود است و آمادهٔ مصرف به بدن شما می‌رسد.
  • نوع دوم، پروویتامین آ، از میوه‌ها و سبزیجات خاصی مانند اسفناج به دست می‌آید. بدن شما باید برای استفاده از این نوع ویتامین آ نخست آن را پردازش کند.

 

جگر گاو

ممکن است این وعدهٔ غذایی محبوب شما نباشد، اما سرشار از ویتامین آ است که سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند و به سلول‌هایی که از شما در برابر عفونت محافظت می‌کنند، کمک می‌کند همان‌طور که باید عمل کنند. همچنین به ساخت آنتی‌بادی‌هایی کمک می‌کند که با عوامل بیگانه مبارزه می‌کنند.

 

سیب‌زمینی شیرین

یک دلیل خوب برای پر کردن بشقاب خود با این سبزیجات همه کاره این است که آن‌ها منبع عالی ویتامین آ هستند. یک سیب‌زمینی شیرین پخته‌شده بیش از یک و نیم برابر مقدار مورد نیاز روزانهٔ شما از ویتامین آ را فراهم می‌کند.

 

بستنی

کدام بهتر به نظر می‌رسد: یک فنجان بستنی یا 14 وعده ماهی تن؟ باور کنید یا نه، هر دو میزان یکسانی ویتامین آ دارند (حدود 20 درصد از آنچه باید در روز دریافت کنید). با این حال شما به بیش از 5 وعده بستنی نیاز دارید تا میزان ویتامین آیی را که فقط در یک سیب‌زمینی شیرین پخته است دریافت کنید.

 

کیک کدو

ویتامین آ به قلب، ریه‌ها و کلیه‌ها کمک می‌کند تا کار خود را انجام دهند. بنابراین اگر می‌خواهید دسر بخورید یک تکه کیک کدو تنبل را درنظر بگیرید. مقدار زیادی بتاکاروتن دارد، آنتی‌اکسیدانی که بدن شما آن را به ویتامین آ تبدیل می‌کند.

 

هویج

ویتامین آ باعث می‌شود که چشمان شما همان طور که باید کار کنند. افرادی که به اندازهٔ کافی این ویتامین را دریافت نمی‌کنند، ممکن است شب کوری داشته باشند. بنابراین به دریافت میزان توصیه‌شدهٔ روزانه توجه کنید. فقط نصف فنجان هویج خام نیمی از نیاز روزانه را به شما می‌دهد.

 

مکمل

اگر برای شما سخت است که تمام میزان ویتامین آ مورد نیاز خود را از غذا دریافت کنید می‌توانید غذاهای غنی‌شده را امتحان کنید. آن‌ها میزان بیشتری از این ویتامین را دارند. این غذاها شامل غلات، چاشنی‌ها، شکر و شیر است. این میزان ویتامین آ را در مکمل‌ها نیز خواهید یافت. در مورد میزان مناسب ویتامین آ با پزشک خود مشورت کنید.

 


منبع:

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟