زمان مطالعه: 4 دقیقه

زمینه‌های مشترک

 

گذشته از آب، چای و قهوه لذت‌بخش‌ترین نوشیدنی‌ها در جهان هستند. هر دو چیزهایی دارند که ممکن است به سلامت شما کمک کند. و آن‌ها بهانه‌ای برای دورهمی جمع شدن با دوستان هستند که می‌تواند برای شما هم خوب باشد.

 

دانه قهوه

 

دانه‌های قهوه بر روی درختانی گلدار می‌روید و تقریبا در بیش از 50 کشور در سراسر جهان از جمله آمریکا یافت می‌شود. دانه‌های قهوه بو داده و آسیاب می‌شود و بسته به جایی که شما زندگی می‌کنید و نوع قهوه‌ای که دوست دارید، این دانه‌ها خیسانده، جوشانده، و یا بخارپز می‌شوند تا قهوه آماده شود.

 

گیاه چای

 

بیش از دو سوم از مردم جهان این نوشیدنی را که از برگ گیاهی به نام ” کاملیا سینن سیس ” تهیه می‌شود را می‌نوشند. شما بطور معمول برگ‌های چای را چند دقیقه در آب جوش می‌خیسانید و به اصطلاح آن را دم می‌گذارید و سپس آن را داغ یا سرد سرو می‌کنید.

 

چای سبز، اوولانگ، سیاه: تفاوت چیست؟

 

سازندگان چای برای استخراج روغن‌های برگ چای، آنها را خشک و خرد می‌کنند. سپس بسته به نوع چایی که می‌خواهند درست کنند، ممکن است مدتی آن‌ها را در معرض هوا قرار دهند، که به این فرآیند تخمیر می‌گویند. تخمیر فرآیندی شیمیایی است که روی طعم برگ‌ها تاثیر می‌گذارد و آنها را به رنگ قهوه ای تبدیل می‌کند.

هر چه مدت طولانی‌تری در معرض هوا قرار بگیرند، کافئین بیشتری خواهند داشت. در تهیه چای سبز از برگ‌هایی استفاده می‌شود که به هیچ وجه تخمیر نشده اند، به همین علت تقریبا هیچ کافئینی ندارند. در تهیه چای اوولانگ از برگ هایی استفاده می‌شود که تا حدودی تخمیر شده اند، در‌حالی‌که برگ‌های چای سیاه طولانی‌ترین مدت تخمیر را دارند.

 

رادیکال‌های آزاد

 

این مواد شیمیایی می‌توانند به سلول‌های شما آسیب رسانده و منجر به آسیب و بیماری شوند. بدن شما هنگامی که غذاهای خاصی را به انرژی تبدیل می‌کند و هنگامی که نور خورشید به پوست اصابت می‌کند، این رادیکال‌های آزاد را ایجاد می‌کند. همچنین ممکن است این رادیکال‌های آزاد را از غذا و نوشیدنی‌هایی که مصرف می‌کنید، دریافت نمایید. چای و قهوه با داشتن مواد شیمیایی به نام آنتی اکسیدان به بدن کمک می‌کنند تا با رادیکال‌های آزاد مبارزه کند.

 

دیابت نوع 2

 

در افرادی که چای و قهوه مصرف می‌کنند احتمال ابتلا به دیابت نوع دو، پایین است، این مسئله با تاثیری که چای و قهوه بر نحوه استفاده بدن از قند خون (گلوکز) برای سوخت و ساز دارند، ایجاد می‌شود. قهوه دارای مقدار زیادی از آنتی اکسیدانی خاص است که به پایین نگه داشتن و پایداری قندخون، که چالش اصلی بیماران دیابتی است،  کمک می‌کند. و آنتی اکسیدان های موجود در چای ممکن است به فرآیند پردازش قند در خون کمک کند.

 

بیماری پارکینسون

 

قهوه و چای ممکن است در برابر این بیماری جدی که به سلول های عصبی حمله کرده و حرکت شما را سخت می‌کند، کمک کنند. برخی مطالعات حاکی از آن است که کافئین می ‌تواند علائم اولیه پارکینسون را کاهش دهد، این در‌حالی است که مطالعات دیگری نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه و چای در وهله اول به محافظت از مغز کمک می‌کند.

 

بیماری‌های قلبی

 

درگذشته پزشکان بر این باور بودند که افراد مبتلا به بیماری ‌های قلبی می‌باید مصرف چای و قهوه را به دلیل وجود کافئین، کاهش دهند. اما اکنون به نظر می‌رسد که مصرف چای و قهوه شما را از ابتلا به بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند. در یک مطالعه نشان داده شد که احتمال تشکیل کلسیم در عروقی که خون را به عضلات قلب می‌آورند در افرادی که روزانه 3 تا 5 فنجان قهوه می‌نوشند، بسیار پائین است. این می‌تواند به معنای احتمال ابتلای کمتر به بیماری های قلبی باشد.

 

بیماری کبد

 

این عضو دیگری است که احتمالا از فنجان صبحانه شما سود می‌برد. نوشیدن روزانه 3 فنجان قهوه یا بیشتر ممکن است احتمال ابتلا به بیماری مزمن کبد، سیروز و سرطان کبد را کاهش دهد، و ممکن است داروئی جایگزین برای افرادی باشد که به این مشکلات دچار هستند. قهوه دارای بیش از 100 نوع ترکیبات شیمیائی مختلف است و دانشمندان در تلاش هستند تا دریابند این ترکیبات دقیقا چه کاری انجام می‌دهند و چگونه می ‌توانند برای کمک به کبد شما با هم کار کنند.

 

سکته مغزی

 

سکته زمانی اتفاق می‌افتد که خون قسمت خاصی از مغز شما قطع می‌شود، و یک فنجان قهوه یا چای در روز ممکن است احتمال ایجاد این مورد را کاهش دهد. علت این کاهش می‌تواند به این دلیل باشد که قهوه می‌تواند التهاب را کاهش داده و به کنترل قندخون شما کمک کند. و نوشیدن چای سیاه با کاهش فشار‌خون مرتبط است، که می‌تواند ریسک سکته مغزی را کاهش دهد.

 

سرطان

 

قهوه و چای سبز ممکن است به پیشگیری از سرطان پروستات و سینه کمک کند، در حالی‌که انواع چای ممکن است شما را در برابر انواع مختلف سرطان که بر تخمدان و معده تاثیرگذار است، محافظت نماید. محققان بر این باورند که می‌بایست از آنتی اکسیدان‌های موجود در چای، از جمله آن‌هایی که پلی فنول نامیده می‌شوند، برای محافظت در‌برابر سرطان تشکر نمود.

 

بیماری آلزایمر

 

این اختلال به سلول های عصبی مغز (نورون‌ها) حمله می‌کند. این اختلال می‌تواند باعث از دست رفتن حافظه و تغییر در الگوهای تفکر و رفتار شود. قهوه دارای آنتی اکسیدان ‌هایی است که ممکن است به محافظت از نورون ‌ها کمک کند، و چای سبز با برخی آنتی اکسیدان‌هایی که دارد ممکن است از ایجاد خوشه پروتئین‌هایی که این بیماری را ایجاد می‌کنند، جلوگیری کند.

 

سنگ‌های کیسه صفرا

 

این سنگ‌ها تکه‌های ریز کلسترول سفت شده و سایر موادی هستند که در کیسه صفرا (عضو گلابی شکلی که در نزدیکی شکم شما قرار گرفته و به هضم غذا کمک می‌کند) تشکیل می‌شود. این سنگ‌ها در صورت عدم درمان، گاهی اوقات می‌توانند باعث درد و مشکلات جدی شوند. اما قهوه می‌تواند شانس ابتلا به این سنگ‌ها را کاهش دهد چرا که به حرکت مایع در کیسه صفرا کمک کرده و امکان تبخیر کلسترول و تبدیل آن به سنگ کیسه صفرا را کاهش می‌دهد.

 

کاهش وزن

 

اگر به جای نوشیدنی‌های قندی، نوشیدنی ‌های کم کالری مانند قهوه و چای می‌نوشید، کاهش وزن راحت تری را خواهید داشت. البته، اگر شکر و خامه به آن اضافه کنید، دیگر این خاصیت کاهش وزن را  نخواهند داشت.

 

بیش از حد مصرف نکنید

 

با وجود فواید سلامتی قهوه و چای، کافئین زیاد می‌تواند شما را مضطرب یا تحریک پذیر نماید و خوابیدن را برای شما سخت کند. همچنین می‌تواند باعث عدم نگهداشت کلسیم در بدن شما شده و منجر به شکستگی استخوان‌ها شود (کلسیم باعث حفظ استخوان‌ها می‌شود). اگر در مورد میزان آن مطمئن نیستید، می‌توانید با پزشک یا متخصص تغذیه در این مورد مشورت نمایید.

 


منبع:

 

مقالات مشابه

آیا داشتن سبک زندگی سالم در کودکی مهم است؟

آیا داشتن سبک زندگی سالم در کودکی مهم است؟

انجام غربالگری سلامت حافظه در خانه

انجام غربالگری سلامت حافظه در خانه

چگونه از عادت پرخوری جلوگیری کنیم؟

چگونه از عادت پرخوری جلوگیری کنیم؟