زمان مطالعه: 3 دقیقه

فواید زردچوبه برای سلامتی

استفاده از این ادویهٔ زرد متمایل به نارنجی که از خویشاوندان زنجبیل است، در آشپزی هند، آسیای جنوب شرقی و خاورمیانه رایج است. همچنین قرن‌هاست که در مکان‌هایی مانند هند به عنوان دارو برای درمان مشکلاتی مانند مشکلات تنفسی استفاده می‌شود. اما فواید زردچوبه برای سلامتی چیست؟ اخیراً از زردچوبه به عنوان یک مادهٔ غذایی فوق‌العاده که می‌تواند با سرطان مبارزه کند، افسردگی را کاهش دهد و …، نام برده می‌شود. در این مقاله سعی داریم که نشان دهیم زردچوبه چه کارهایی را می‌تواند و یا نمی‎‌تواند برای سلامتی شما انجام دهد.

 

افسردگی

چندین ترکیب موجود در زردچوبه ممکن است از سلامت شما حمایت کند. شناخته‌شده‌ترین این ترکیبات، کورکومین است. دانشمندان در مورد پتانسیل کورکومین برای کاهش افسردگی و کمک به عملکرد بهتر داروهای ضدافسردگی امیدوار هستند. اما تاکنون نتایج تحقیقات متناقض بوده‌است.

 

 

دیابت نوع 2

ازآنجاکه کورکومین به مبارزه با التهاب کمک می‌کند و سطح قند خون را ثابت نگه می‌دارد، می‌تواند برای پیشگیری یا درمان دیابت نوع 2 مفید باشد. یک مطالعه که حدود 240 بزرگسالِ مبتلا به پیش‌دیابت را مورد بررسی قرار داد و مشخص کرد که مصرف مکمل کورکومین در طی 9 ماه احتمال ابتلا به دیابت را در آن‌ها کاهش داده‌است. تحقیقات در حال انجام است، اما بسیاری از مطالعات تاکنون بر روی حیوانات بوده است، نه انسان.

 

عفونت‌های ویروسی

دفعهٔ بعد که بیمار شدید، شاید بخواهید کمی چای زردچوبه بنوشید. کورکومین ممکن است به شما در مبارزه با انواع ویروس‌ها از جمله تبخال و آنفولانزا کمک کند (اما بیشتر تحقیقات در این مورد در آزمایشگاه انجام شده‌است، نه بر روی افراد و در شرایط محیطی). به خاطر داشته باشید که زردچوبه تنها حاوی حدود 3 درصد کورکومین است و بدن شما کورکومین را به‌خوبی جذب نمی‌کند، بنابراین نوشیدنِ گه‌گاهِ یک فنجان چای نمی‌تواند درمان همه چیز باشد.

 

سندرم پیش از قاعدگی

یک مطالعهٔ اخیر که زنان را برای سه دورهٔ قاعدگی متوالی مورد بررسی قرار داد، نشان داد که مکمل‌های کورکومین به کاهش علائم PMS کمک می‌کنند. یک مطالعه بر روی ماهیچه‌های خوکچه هندی و موش نشان داده‌است که زردچوبه می‌تواند دردهای قاعدگی را نیز تسکین دهد.

 

کلسترول بالا

تحقیقات در مورد توانایی زردچوبه برای تغییر سطح کلسترول خون متناقض بوده‌است. برخی مطالعات نشان داده‌اند که زردچوبه می‌تواند کلسترول بد (LDL) را کاهش دهد، در حالی که برخی دیگر به این نتیجه رسیدند که این ادویه هیچ تأثیری در این زمینه ندارد. دانشمندان به بررسی احتمال محافظت از قلب توسط زردچوبه ادامه می‌دهند. مطالعه‌ای کوچک نشان داده‌است که زردچوبه می‌تواند به جلوگیری از حملات قلبی در افرادی که جراحی بای‌پس انجام داده‌اند کمک کند.

 

بیماری آلزایمر

افراد مبتلا به آلزایمر التهاب مزمن دارند و به‌نظر می‌رسد زردچوبه اثرات ضدالتهابی طبیعی دارد. پس آیا زردچوبه می‌تواند با آلزایمر مبارزه ‌کند؟ با عرض پوزش، هنوز هیچ مدرک علمی قوی‌ای مبنی بر اینکه مصرف زردچوبه راهی مؤثر برای پیشگیری از این بیماری است، وجود ندارد.

 

آرتروز

زردچوبه برای کاهش درد، سفتی و التهاب مفاصل مفید است. با این حال، پیش از اینکه در مورد مصرف زردچوبه برای درمان آرتریت تصمیم بگیریم، به تحقیقات بیشتری نیاز داریم. اگر تصمیم دارید آن را برای درد مفاصل خود امتحان کنید، با خوردن زردچوبه همراه با فلفل سیاه به بدن خود در جذب کورکومین طبیعی کمک کنید.

 

سرطان

در مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی، زردچوبه رشد سلول‌های تومور را متوقف کرده، به آنزیم‌های سم‌زدایی کمک کرده است تا بهتر عمل کنند و موارد دیگر. با این حال آنچه این مطالعات نمی‌توانند به ما نشان دهند این است که زمانی که فردی زردچوبه می‌خورد، چه اتفاقاتی در بدن انسان رخ می‌دهد. همچنین این احتمال وجود دارد که زردچوبه با برخی از داروهای شیمی‌درمانی تداخل داشته باشد.

 

سندرم رودهٔ تحریک‌پذیر

تحقیقات اولیه، از جمله مطالعه‌ای آزمایشی بر روی 207 بزرگسال و تحقیق دیگری بر روی موش‌ها، نشان داده‌است که زردچوبه می‌تواند به بهبود علائم IBS مانند درد شکم کمک کند. مانند بسیاری از مواردی که قبلاً در اینجا بیان کرده‌ایم، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. زردچوبه همچنین به عنوان درمانی برای بیماری‌هایی مانند کولون و کولیت اولسراتیو مورد مطالعه قرار گرفته‌است.

 

سردرد

ازآنجاکه زنجبیل که هم‌خانوادهٔ زردچوبه است به‌عنوان یک داروی طبیعی برای سردرد شناخته شده‌است، جای تعجب نیست که زردچوبه نیز به‌عنوان درمان سردرد به‌ویژه برای میگرن توصیه می‌شود. اما شواهد علمی کمی وجود دارد که نشان دهد زردچوبه می‌تواند سردرد را درمان یا از آن پیشگیری کند، اگرچه مطالعه‌ای نشان داده‌است که زردچوبه می‌تواند بخشی از یک رویکرد جدید درمانی باشد.

 

آکنه

برخی افراد ادعا می‌کنند که قرار دادن ماسک زردچوبه روی پوست یا خوردن زردچوبه به مبارزه با جوش‌های سرسخت کمک می‌کند. شاید این ادعا به دلیل خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی گزارش‌شده دربارهٔ این ادویه است. متأسفانه هیچ شواهد علمی‌ای برای تأیید این موضوع وجود ندارد.

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟