زمان مطالعه: 3 دقیقه

یکی از دوستان من هر روز داروی استاتین مصرف می‌کند تا کلسترول خود را کاهش دهد. بارها از او شنیده‌ام که می‌گوید: «خیلی چربی خورده‌ام و باید یک قرص اضافی بخورم.»

قرص‌ها این‌طور عمل نمی‌کنند. یک قرص استاتین اضافی برای کلسترول و یا سلامت او تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کند. به خاطر داشته باشید که نباید خودتان مقدار دارویتان را تنظیم کنید. قبل از ایجاد هرگونه تغییر در مقدار دارو، باید با پزشک خود مشورت کنید.

اما زیاده‌روی دوست من این سؤال را مطرح می‌کند که آیا شروع دارو‌ها برای بیماری‌هایی مانند فشارخون بالا یا کلسترول بالا ممکن است باعث شود مردم توجه کمتری به انتخاب سبک زندگی سالم داشته باشند. آیا دوست من قبل از شروع مصرف استاتین نیز به همین اندازه احتمال پرخوری داشته‌است؟

 

 

بعد از تجویز دارو‌ها چه اتفاقی برای تغییر سبک زندگی می‌افتد؟

تفکر ممکن است به این صورت باشد. اگر کلسترول و یا فشارخون شما ایده‌آل نیست، پزشک احتمالاً تغییراتی در سبک زندگی شما در جهت بهبود رژیم غذایی، ورزش منظم و کاهش وزن اضافی شما توصیه می‌کند، چرا که این اقدامات باعث کاهش کلسترول و فشارخون در بسیاری از افراد می‌شود. اما اگر این روش به اندازهٔ کافی خوب کار نکرد، ممکن است دارویی نیز تجویز شود. هنگامی که دارو کار خود را انجام می‌دهد، ممکن است این‌طور به نظر برسد که ادامه دادن رژیم غذایی و انجام ورزش چندان مهم نیست.

یک مطالعهٔ جدیدِ منتشرشده در مجلهٔ انجمن قلب آمریکا نشان می‌دهد که این طرز تفکر ممکن است گسترده باشد: به‌نظر می‌رسد افراد مبتلا به فشارخون بالا و یا کلسترول بالا، پس از شروع مصرف دارو به ادامهٔ عادت‌های سالم خود اهمیت چندانی نمی‌دهند.

محققان داده‌هایی را در مورد وزن، سیگار کشیدن، فعالیت بدنی و مصرف الکل در بین بیش از 40000 بزرگسال بدون سابقهٔ بیماری قلبی عروقی جمع‌آوری کردند. در مقایسه با افرادی که دارو‌های کلسترول یا فشارخون بالا برای آن‌ها تجویز نشده بود، افرادی که داروهای تجویزشده داشتند:

  • تمایل به افزایش وزن داشتند. در واقع، 82 درصد بیشتر احتمال داشت که چاق شوند.
  • کمتر ورزش کردند. 8 درصد بیشتر احتمال داشت از لحاظ فیزیکی غیرفعال باشند.

تمام اخبار و یافته‌ها هم بد نبود. افرادی که مصرف دارو‌ها را شروع می‌کردند، نسبت به افرادی که دارو مصرف نمی‌کردند، معمولاً الکل کمتری می‌نوشیدند و سیگار را ترک می‌کردند.

 

اگر از قرص استاتین یا فشارخون استفاده می‌کنید، کمتر اهمیت دادن به تغییر سبک زندگی مانند رژیم غذایی و ورزش مناسب نیست

این نتایج را می‌توان به روش‌های مختلف تفسیر کرد. شاید افرادی که شروع به مصرف دارو می‌کنند، تصور می‌کنند دیگر نیاز ندارند که مراقب نحوهٔ غذا خوردن یا سایر انتخاب‌های سبک زندگی خود باشند. همچنین ممکن است افرادی که در نهایت به دارو نیاز پیدا کردند حتی قبل از تجویز دارو‌ها کمتر به پیروی از سبک زندگی سالم اهمیت می‌دادند و این ممکن است حداقل تا حدی توضیح دهد که چرا آن‌ها در وهلهٔ اول به دارو نیاز داشتند. یا ممکن است افرادی که قرار است به درمان دارویی نیاز داشته باشند، ژن‌های پرخطر بیشتری را برای چاقی آینده به ارث برده باشند.

توضیح هرچه که باشد، افراد مبتلا به فشارخون یا کلسترول بالا باید بدون توجه به تجویز دارو، وزن خود را حفظ کنند و فعالیت بدنی منظمی داشته باشند. در واقع، ممکن است برای افرادی که دارو برایشان تجویز شده‌است مهم‌تر باشد، زیرا اگر شرایط آن‌ها به اندازه‌ای شدید باشد که تجویز نسخه لازم شود، ممکن است در معرض خطر بالاتری برای عوارض آن مانند حملهٔ قلبی یا سکتهٔ مغزی نسبت به کسانی باشند که می‌توانند از مصرف دارو اجتناب کنند.

 

سخن پایانی

برای بسیاری از بیماری‌ها، دارو می‌تواند کار‌های زیادی انجام دهد. عادات سبک زندگی سالم می‌تواند شانس مؤثر بودن دارو را افزایش دهد.

برای افراد مبتلا به فشارخون بالا، کلسترول بالا و بسیاری از بیماری‌های دیگر، تجویز دارو باید همراه با تغییر سبک زندگی باشد، نه راه حلی به جای آن. انتخاب‌های سبک زندگی نه تنها احتمال تأثیر دارو‌ها برای کاهش فشارخون یا بهبود سطح کلسترول را افزایش می‌دهند، بلکه فهرست طولانی دیگری از مزایای سلامتی مانند بهبود خلق‌وخو، کاهش خطر ابتلا به دیابت و کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را به همراه دارند. همچنین اگر به تغییرات سبک زندگی پایبند باشید، این احتمال وجود دارد که بتوانید در آینده مصرف دارو را متوقف کنید.

اگر پس از تلاش برای تغییر رژیم غذایی، انجام ورزش و یا سایر تغییرات سبک زندگی، دارویی برای شما تجویز شده‌است، از پزشک خود بپرسید که آیا تمرکز بر این عوامل سبک زندگی همچنان مهم است یا خیر و اگر پاسخ مثبت بود، تعجب نکنید.

 


منبع:

سبک زندگی خودتان را تغییر دهید / سبک زندگی خودتان را تغییر دهید / سبک زندگی خودتان را تغییر دهید

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟