زمان مطالعه: 3 دقیقه

اختلالات انزال از اختلالات شایع در مردان است. اختلال در انزال، پنج نوع شایع دارد که عبارتند از: انزال زودرس، انزال دیررس، ناتوانی در رسیدن به انزال، انزال دردناک و عدم انزال. آقای دکتر نیما نریمانی، فوق تخصص اورولوژی، ناباروری و اختلالات انزال، در پاسخ به این سوال که روش درمان زودانزالی چیست؟ مباحثی مطرح کردند که می‌توانید در مصاحبه‌ای که با ایشان انجام شده مشاهده کنید:

سه خط درمانی زودانزالی چیست؟

دکتر نیما نریمانی، فوق تخصص اورولوژی، ناباروری و اختلالات انزال در گفت‌وگوی زنده با برنامهٔ اینستاکلینیک محب در پاسخ به اینکه “روش درمان زودانزالی چیست؟” به طور مفصل بیان کردند:

اولین راه، سایکوتراپی یا روان‌درمانی است در واقع شامل یک سری تکنیک‎هایی است که به آنان آموزش داده می‌شود تا مشکل آنان برطرف شود. مثلاً به آن‌ها گفته می‌شود در هنگام نزدیکی روی تنفس خود تمرکز کرده و آن را کنترل کنند، چون معمولاً این افراد کار‌های خود را به تندی انجام می‌دهند و از این نوع تکنیک‌ها که افراد می‌توانند برای دریافت کامل این تکنیک‌ها به کلینیک مراجعه کنند.

دومین راه مصرف دارو‌های موضعی است، این نوع داروها نیز دارای تکنیک‌های خاص خود هستند که باید حتماً مطابق با آنچه از سوی پزشک تجویز می‌شود، مصرف شوند که ممکن است در زمان اشتباه مصرف شوند و در این‌صورت افراد شکایت می‌کنند که چرا تأثیرگذار نبوده‌اند. معمولاً مدت زمان مناسب برای مصرف آن‌ها، 5 تا 10 دقیقه قبل از تماس جنسی است یا ممکن است فرد در سطح وسیعی از دارو استفاده کند مثلاً تمام اندام جنسی خود را به دارو آغشته کند در نتیجه حس نزدیکی و توانایی نعوظ را از بین می‌برد. پس طریقهٔ مصرف دارو طبق گفته‌های پزشک اجرا شود.

و اما سومین راه دارو‌های خوراکی هستند در مصرف این دسته از دارو‌ها باید حتماً صبور باشیم زیرا با یک یا دو روز مصرف، نتیجه نمی‌گیریم، پس نباید انتظار داشته باشیم که فوراً جواب بگیریم. گاهی افراد با چند روز استفاده از دارو‌ها و نگرفتن نتیجه، مصرف دارو را قطع می‌کنند. در حالی‌که باید حداقل 10 تا 14 روز مصرف را ادامه دهیم. بعد از مصرف دارو معمولاً اثر ماکزیمم آن را در 3 تا 4 هفته بعد از شروع درمان می‌بینیم. پس به بیمار توصیه می‌شود که 3 تا 4 هفته بعد از مصرف دارو مجدداً مراجعه کند.

چیزی که باید به آن توجه شود این است که مسأله این بیماری مثل سرماخوردگی نیست که با یک دارو درمان شود، بلکه دارو‌های مختلفی دارد که آن‌ها را امتحان می‌کنیم و اگر جواب نداد دارو را تعویض می‌کنیم و دوز دارو باید به تدریج اضافه شود، زیرا در ابتدای مصرف عوارضی دارند که ممکن است آزاردهنده باشد و فرد را دستپاچه کند، مثل خشکی دهان، یبوست و یا تحریک پذیری، که اگر با دوز کم مصرف شود این عوارض هم کمتر می‌شوند.

همین‌طور توصیه می‌شود، سه ماه پس از درمان مراجعه شود تا دارو‌ها توسط پزشک قطع شود؛ بنابراین قطع خودسرانهٔ دارو نیز نباید صورت بگیرد، چون در این‌صورت ممکن است در اثر عوارض ناشی از قطع دارو قبل از درمان کامل، فرد دچار استرس و اضطراب شود و نتیجهٔ دلخواه حاصل نشود. همچنین ممکن است مشکل فرد با یک دورهٔ درمانی حل نشود و نیاز به زمان بیشتر و مصرف دارو‌های مختلف باشد. پس فرد مراجعه‌کننده باید نهایت همکاری خود را با پزشک داشته باشد تا دورهٔ درمان کامل شود.

برای افراد در طیفی که به خاطر مسائل ناباروری مراجعه می‌کنند و زود انزال هستند، ابتدا آزمایشات مربوط به اسپرم برای آنان نوشته می‌شود که بر اساس آن بیمار را چک می‌کنند، به خصوص افرادی که در سن باروری باشند.

بیماران می‌پرسند که چرا این آزمایشات را باید انجام دهند، علت آن هم این است که برخی از دارو‌ها می‌توانند بر روی کیفیت اسپرم تأثیر بگذارند و این بررسی‌ها جهت آن انجام می‌شود که مشخص شود دارو اثر مضر یا تضعیف‌کننده بر روی اسپرم نداشته باشد. این آزمایشات یک بار قبل از درمان، 1 ماه بعد از درمان و سه ماه بعد در پایان درمان باید انجام شود.

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟