زمان مطالعه: 2 دقیقه

ویروس کرونا تاکنون میلیون‌ها نفر را آلوده کرده و جان هزاران نفر را گرفته است، یکی از مهم‌ترین موضوعات در این مورد درمان و دارو‌های مورد استفادهٔ مؤثر در درمان این ویروس است. برنامهٔ اینستا‌کلینیک محب در گفت‌وگویی با خانم دکتر مینو محرز، استاد و متخصص عفونی و عضو ثابت ستاد ملی مبارزه با کرونا، در مورد اثر داروی کلروکین در درمان کرونا سوالاتی مطرح شد، ایشان به شکل مفصل توضیحاتی بیان کردند که در این ویدئو می‌توانید شاهد آن باشید.

اثر داروی کلروکین در درمان کرونا

دکتر مینو محرز، استاد و متخصص عفونی و عضو ثابت ستاد ملی مبارزه با کرونا در گفت‌وگوی زنده با برنامهٔ اینستاکیلینیک محب، در مورد نقش داروی کلروکین که اخیراً در درمان کرونا از آن استفاده می‌شود، مفصل توضیحاتی بیان کردند: مدتی قبل شاهد نوعی شیطنت شرکت‌های دارویی دیگر بودیم که تابع تبلیغات آن‌ها بود و باعث شد به این دارو مقدار زیادی اجحاف شود و آن را کنار بزنند؛ در حالی که این دارو ارزان‌قیمت است و حتی در درمان روی دست بسیاری از دارو‌ها نیز زده است.

خوشبختانه در مطالعه‌ای که سازمان بهداشت جهانی روی حدود 600 تا 700 هزار نفر در کل دنیا انجام داده که می‌شود گفت تقریباً 1600 تا 1700 نفر از آنان مربوط به ایران هستند، مشخص شد که این دارو در موارد سرپایی نتیجه می‌دهد، ولی در موارد بستری کاری انجام نمی‌دهد.

درست است که عوارضی همچون آریتمی قلب می‌دهد، اما سال‌ها است که در درمان رماتیسم استفاده می‌شود و داروی ضد التهاب فوق‌العاده‌ای است.

در حال حاضر مقالات جدید بر روی فرماتیدین و برومکسین نیز صورت می‌گیرد که به مقدار فراوان در دسترس هستند. بر اساس این بررسی‌ها، این دارو‌ها در افراد با علائم خفیف و سرپایی به عنوان داروی ضد‌ویروس معرفی شد. حتی در بسیاری از مقالات خارجی از آن نام برده شده و در کشورِ ما نیز در بیمارستان امام از این دارو استفاده شده و نتایج خوبی داشته است. در کمیتهٔ کشوری بر طبق این بررسی‌های جدید و به‌روز که در برگیرنده‌ٔ همه‌ٔ بخش‌های بیمارستانی است، پروتکل درمانی کشوری برای درمان سرپایی به دست می‌آید تا مشخص شود چه دارو‌هایی مناسب‌اند تا مصرف شوند که به زودی نیز نتایج آن منتشر می‌شود.

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟