زمان مطالعه: 4 دقیقه

سویه دلتای کرونا

جدیدترین جهش ویروس کرونا (سویهٔ دلتای کرونا) که در هند کشف شد، اکنون در سراسر جهان در حال گسترش است و در برخی از کشورها مانند انگلیس به سویهٔ غالب تبدیل شده‌ است و در برخی دیگر مانند ایالات متحده نیز احتمالاً چنین خواهد شد.

 

 

ویژگی‌های سویه دلتا

  • سریع‌تر گسترش می‌یابد. در انگلیس، در حال حاضر تعداد موارد ابتلا به سویهٔ دلتا از آلفا پیشی گرفته‌ است. تصور می‌شود که قابلیت انتقال آلفا ۴۳٪ تا ۹۰٪ بیشتر از سویه‌های قبلی کووید ۱۹ باشد. کارشناسان معتقداند که دلتا بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد بیشتر از آلفا توانایی آلوده کردن افراد را دارد.

محققان هنوز مطمئن نیستند که چرا قابلیت انتقال سویهٔ دلتا بسیار بیشتر از سایرین است. آن‌ها فکر می‌کنند که تغییر در پروتئین سویه ممکن است ورود آن به سلول‌های انسانی را آسان‌تر کند. مطالعهٔ اولیه دیگری نشان می‌دهد که جهش در سویهٔ دلتا ممکن است به ترکیب‌شدن بهتر ویروس با سلول‌های انسانی کمک کند. اگر ویروس بتواند به‌راحتی با سلول‌های شما ترکیب شود، می‌تواند تعداد بیشتری از سلول‌ها را آلوده کرده و بر سیستم ایمنی بدن شما غلبه کند.

  • به نظر می‌رسد افراد جوان را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد. در انگلستان، مطالعات نشان داد که کودکان و بزرگسالان زیر ۵۰ سال ۲٫۵ برابر بیشتر در معرض ابتلا هستند.
  • به نظر می‌رسد علائم شدیدتراند. در صورت ابتلا به سویهٔ دلتای ویروس کرونا، احتمال بستری شدن در بیمارستان بیشتر است. مطالعات نشان می‌دهد احتمال خطر بستری شدن در بیمارستان تقریباً دوبرابر آلفا است.

اما برای تأیید این نتیجه‌گیری‌ها، تحقیقات بیشتری لازم است.

 

در چین، پزشکان می‌گویند بیماران مبتلا به نوع دلتا نسبت به بیمارانی که در اوایل همه‌گیری کرونا درمان می‌کردند، بیمارتراند و به نظر می‌رسد که وضعیت آن‌ها خیلی سریع‌تر بد می‌شود.

داده‌های مطالعهٔ Zoe COVID Symptom Study، برنامه‌ای که به افراد امکان ردیابی علائم را می‌دهد، نشان می‌دهد علائم کووید ۱۹ در انگلستان ممکن است با گسترش سویهٔ دلتا تغییر کند.

علائم اصلی گزارش‌شده در برنامه شامل موارد زیر است:

  • سردرد
  • گلودرد
  • آبریزش بینی
  • تب

شیوع سرفه در حال کم شدن است و ازدست‌دادن بویایی دیگر در بین ۱۰ نشانهٔ رایج نیست. محققان نگران‌اند که مردم ممکن است این علائم را با سرماخوردگی شدید اشتباه بگیرند و از قرنطینه خودداری کنند و این‌گونه به انتشار این سویه کمک کنند.

 

چگونه از خود در برابر سویهٔ دلتای کرونا محافظت کنیم؟

واکسیناسیون بهترین راه‌حل است. مطالعات نشان داده‌است که برخی از واکسن‌های کووید در برابر انواع جدید از جمله سویهٔ دلتا مؤثراند که باعث می‌شود تزریق واکسن اهمیت بیشتری پیدا کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که دو دوز واکسن فایزر در برابر ابتلا به سویهٔ دلتا، ۷۹٪ محافظت ایجاد می‌کند. به نظر می‌رسد در صورت ابتلا، ۸۸٪ در برابر علائم مؤثر باشد.

دو دوز واکسن آسترازنکا در جلوگیری از بستری شدن به علت ابتلا به سویهٔ دلتا، ۹۲٪ موفق است و هیچ مرگ‌ومیری در میان افراد واکسینه‌شده گزارش نشده‌ است.

مردم تنها به دلیل تزریق دو دوز واکسن نباید احساس امنیت کنند. آن‌ها هنوز هم باید از خود محافظت کنند. حفظ فاصلهٔ اجتماعی، استفاده از دو ماسک، انجام اقدامات بهداشتی مانند شستن منظم دست‌ها یا ضدعفونی‌کردن آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

آیا واکسن‌های کووید ۱۹ در برابر سویه دلتا مؤثر هستند؟

واکسن‌ها در اصل باتوجه‌به سویهٔ اصلی کووید یعنی نوع آلفا تولید شده‌اند، بنابراین نوع دلتا و انواع جدیدِ در حال ظهور، توانایی پیشی گرفتن از آنتی‌بادی‌های آزادشده توسط واکسن‌ها را دارند.

دانشمندان همچنین در مورد ویژگی‌ها و مشخصه‌هایی که به انواع جدیدتر کمک می‌کند تا از سیستم دفاعی ایمنی و محافظت ایجادشده توسط واکسن فرار کنند، ابراز نگرانی کرده‌اند.

بااین‌حال، مطالعات ادعا کرده‌اند که برخی از واکسن‌های کووید در برابر سویهٔ دلتا مؤثراند. اما وقتی حرف از دلتا پلاس می‌شود، هنوز کارشناسان مشخص نکرده‌اند که آیا واکسن‌ها می‌توانند در برابر آن محافظت کنند یا خیر.

تجزیه‌وتحلیل بهداشت عمومی انگلستان، نشان داد که دو دوز واکسن فایزر یا آسترازنکا در برابر بستری شدن به علت ابتلا به سویهٔ دلتا بسیار مؤثراند.

 

آیا باید انتظار سویه‌ها و جهش‌های بیشتری را داشت؟

پاسخ این است: تقریباً بله. در حال حاضر نسخه‌ای از سویهٔ دلتا – معروف به دلتا پلاس – باعث نگرانی ویروس‌شناسان شده‌ است. این جهش حداقل در ۲۲ مورد در ایالت مهاراشترا در هند یافت شده‌ است و ممکن است نسبت به سویهٔ اصلی دلتا قابلیت انتقال بیشتری داشته باشد.

 

دلتا پلاس

سویهٔ دلتای کرونا جهش جدیدی دارد به نام دلتا پلاس.

هند دلتا پلاس را «سویهٔ نگران‌کننده» لقب داده‌ است و نگرانی‌هایی وجود دارد که احتمالاً این جهش قابلیت انتقالش بیشتر است.

وزارت بهداشت هند بیانیه‌ای را منتشر کرده که در آن گفته شده‌ است نوع دلتا پلاس سه ویژگی نگران‌کننده دارد.

 

ویژگی‌های دلتا پلاس

  • افزایش قابلیت انتقال
  • اتصال قوی‌تر به گیرنده‌های سلول‌های ریوی
  • کاهش بالقوهٔ پاسخ آنتی‌بادی مونوکلونال (که ممکن است اثربخشی درمان نجات‌دهندهٔ آنتی‌بادی مونوکلونال را که برای برخی بیماران بستری‌شده در بیمارستان به علت کرونا استفاده می‌شود، کاهش دهد.)

دکتر چاندراکانت لاهاریا، پزشک اپیدمیولوژیست و متخصص واکسن‌ها و سیستم‌های سلامتی مستقر در دهلی‌نو، گفت: «اگرچه دولت باید نسبت به پیشرفت و گسترش این سویه هوشیار باشد، اما هیچ دلیلی برای وحشت وجود ندارد.»

ایشان ادامه دادند: «اگر از شواهد موجود استفاده کنیم، دلتا پلاس تفاوت چندانی با نوع دلتا ندارد. این همان سویهٔ دلتا با یک جهش اضافی است. تنها تفاوت بالینی که تاکنون می‌دانیم، این است که دلتا پلاس در برابر درمان ترکیبی آنتی‌بادی مونوکلونال کمی مقاومت دارد. این تفاوت بزرگی نیست، زیرا خود درمان در حال بررسی است و تعداد کمی واجد شرایط این روش درمانی‌اند.»

 


منبع

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟