زمان مطالعه: 3 دقیقه

آشنایی با کرونای هندی ، در این مقاله اطلاعاتی مختصر در مورد این ویروس را بررسی و منتشر کردیم. بیش از ۶۰٪ از کل عفونت‌های ویروس کرونا در هند ، به نوع جدید ربط دارند. برای اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

جهش هندی چیست؟

در اواخر ماه مارس، مرکز ملی کنترل بیماری هند (NCDC)، بخشی از وزارت بهداشت و رفاه خانواده، اعلام کرد که نوع جدیدی از ویروس – با نام «جهش مضاعف» یا «جهش هندی» – در نمونه‌های بزاقِ گرفته‌شده از مردم در ماهاراشترا، دهلی و پنجاب شناسایی شده‌ است. این در حالی است که در یک ماه گذشته شاهد افزایش موارد کووید ۱۹ در سراسر هند بوده‌ایم و بسیاری از ایالت‌ها مقررات منع رفت و آمد، محدودیت‌ها و قرنطینه را دوباره اعمال کرده‌اند.

در ایالت ماهاراشترای هند، بر اساس عفونت‌هایی که برای منشأ آ‌ن‌ها تعیین توالی شده‌ است، بیش از ۶۰٪ از کل عفونت‌های ویروس کرونا، به نوع جدید B.1.617 (جهش مضاعف) ربط دارند.

اما مقامات محلی می‌گویند تعداد موارد توالی‌شده بسیار کم است و آن‌ها نمی‌توانند نتیجه‌گیری روشنی داشته باشند. به همین دلیل، هنوز مشخص نیست که آیا نوع هندی عامل افزایش عفونت در هند است یا خیر. تصور می‌شود که این افزایشِ مواردِ ابتلا به دلیل اجتماعات گستردهٔ مردمی مانند عروسی، افتتاح سالن‌های سینما و بدنسازی و همچنین تجمعات بزرگ سیاسی در بنگال غربی که انتخابات به زودی در آنجا برگزار می‌شود، باشد.

توالی‌یابی ژنوم توسط کنسرسیومی از ۱۰ آزمایشگاه در هند، موسوم به کنسرسیوم ژنومیک SARS-CoV-2 هند (INSACOG)، دو جهش مهم را در نوع جدید شناسایی کرده‌ و به آن عنوان ناگوار «جهش مضاعف» را داده‌ است.

دانشمندان در حال تلاش برای درک این هستند که چگونه مجموعهٔ دقیق جهش‌های این نوع بر توانایی آن برای انتقال از فردی به فرد دیگر تأثیر می‌گذارد و اگر این جهش‌ها نسبت به قدرت دفاعیِ ایمنیِ بدن ما برتری داشته باشند، واکسن‌ها را  نیز شامل می‌شوند.

کارشناسان می‌گویند این خطر و احتمال وجود دارد که افرادی که از عفونت کووید ۱۹ بهبود یافته‌اند یا کسانی که واکسینه شده‌اند، در مقایسه با سایر اشکال ویروس، در برابر این نوع جدید مقاوم نباشند.

سازمان جهانی بهداشت، نوع هندی را به عنوان «نوع علاقه» طبقه‌بندی می‌کند. این بدان معناست که این نوع تحت نظارت است، اما فعلاً نگران‌کننده نیست. سازمان جهانی بهداشت همچنین تأکید کرد که «مطالعات مستحکم بیشتر» در مورد ویژگی‌های نوع هندی (B.1.617) و انواع دیگر، شامل تأثیر بر انتقال، خطر و شدت عفونت مجدد، «فوراً مورد نیاز است».

 

 

ویژگی‌های جهش هندی یا جهش دوتایی

دکتر جفری بارت، مدیر طرح ابتکار ژنومیک کووید ۱۹ در مؤسسهٔ Wellcome Sanger در انگلیس، اظهار نظر کرده‌ است که نوع هندی در چند ماه گذشته در سطح کمی گسترش یافته‌ است، و این باعث می‌شود “احتمال انتقال آن به اندازهٔ نوع انگلیسی وجود نداشته باشد”.

اما تعدادی دیگر از کارشناسان تهدید را متفاوت می‌بینند. و با توجه به تحولات فعلی به نظر می‌رسد آن ها نیز ممکن است درست بگویند.

آنوراگ آگراوال، مدیر انستیتوی ژنومیک و زیست‌شناسی تلفیقی (IGIB) به PTI گفت: “تا آنجا که ما می‌دانیم، نه نوع انگلیسی و نه نوع هندی (B.1.617) با افزایش شدت بیماری یا مرگ همراه نیستند. قابلیت انتقال بالاتر سویهٔ انگلیسی ثابت شده‌ است و نوع هندی نیز ممکن است قابلیت انتقال را افزایش دهد. اما این ثابت نشده‌ است و چندین ویژگی و مشخصه برای اثبات آن وجود دارد و مطالعات کامل نشده‌اند”.

با این حال، وی افزود که هیچ مقایسه‌ای وجود ندارد که کدام یک از این جهش‌ها قابلیت انتقال‌پذیری را افزایش داده باشند.

وی گفت: «اما با نگاهی به تجربهٔ ماهاراشترا، به نظر می‌رسد جهش هندی انتقال بیشتری دارد، اما هنوز اثبات نشده‌ است. با نگاهی به شواهد عمومی، ممکن است انتقال‌پذیرتر باشد.»

مطالعات بر روی این توالی‌ها در حال انجام است و موارد و اطلاعات جدید به‌روزرسانی خواهند شد.

 

منابع:

آشنایی با کرونای هندی

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟