زمان مطالعه: 2 دقیقه

همزمان با شروع دوباه سال تحصیلی تنظیم ساعت. خواب برای داشتن تمرکز و انرژی در کلاس درس لازم است . اگر به دیر به رختخواب رفتن و دیر بیدار شدن در تابستان عادت کرده اید و میخواهید زمان ساعت خواب خود را تنظیم کنید. این نکات را در نظر بگیرید:

  • از میزان خواب کافی آگاه باشید :

بچه های 5 تا 12 ساله به 9 تا 12 ساعت خواب نیاز دارند. نوجوانان به 8 تا 10 ساعت و میزان خواب مورد نیاز افراد بزرگسال بین 7 تا 9 ساعت میباشد.

  • هر روز 15 دقیقه زودتر به رختخواب بروید :

فکر خوبی نیست که تا یک روز قبل از آغاز مجدد مدرسه برای ایجاد تغییرات صبر کنید. از سه یا چهار روز قبل به ایجاد تغییرات در ساعات خواب بچه ها اقدام کنید. به این روش که روزانه 15 دقیقه ساعت بیدارشدن را جلو بکشید. زمان به رختخواب رفتن مناسب را براساس نیاز آنها محاسبه نمائید. تطابق ساعت به رختخواب رفتن و بیدار شدن تقریبا به یک تا دو هفته زمان نیاز دارد.

  • شرایط خواب را فراهم کنید :

یک ساعت مانده به رختخواب رفتن میبایست شرایط خانه آرام و ساکت باشد. این به معنای این است که ورزش و کافئین در کار نباشد. گوشی تلفن همراه و تلویزیون خاموش باشد. سعی کنید از پرده های ضخیم برای اتاق خواب استفاده کنید تا نور بیرون به داخل نیاید. در این حالت، تاریکی به بدن پیام میدهد که زمان خواب فرا رسیده است. میزان ملاتونین بطور طبیعی افزایش میابد که باعث خواب می شود. از طرفی در زمان بیدارشدن پرده ها را کنار زده و اجازه دهید نور طبیعی به داخل وارد شود.

  • کمبود خواب را جدی بگیرید :

کمبود خواب مانند سیگار کشیدن است. کشیدن یک عدد سیگار کسی را نمیکشد. اما در طولانی مدت به سلامتی فرد ضرر میرساند. اگر برای مدت زمانی طولانی خواب کافی نداشته باشید، آسیب هائی به سلامت شما وارد میشود. مشکلات خواب درمان بیماری های مزمن را سخت تر کرده و بدن را دچار کمبود انرژی میکند، میزان تحمل درد را کاهش میدهد، میزان سطح هورمون ها را تغییر میدهد و یادگیری و تفکر انتقادی را کاهش میدهد. یک مغز محروم از خواب نمیتواند تصمیم های مناسبی را بگیرد.

 


منبع :

مقالات مشابه

تغذیه با شیر مادر

شیر مادر

روز جهانی بدون دخانیات روز جهانی بدون سیگار

روز جهانی بدون دخانیات

روز جهانی آلرژی و آسم

روز جهانی آلرژی و آسم