زمان مطالعه: 2 دقیقه

روز جهانی بدون دخانیات

موضوع سال 2020

تمرکز موضوعِ روز ‌‌جهانی بدون دخانیات در سال جاری، 31 ماه مه، محافظت از نوجوانان و جوانان در برابر بازاریابی و تبلیغات شرکت‌های بزرگ دخانیات و کمک به آن‌ها برای جلوگیری در استفاده از دخانیات و نیکوتین است. هر ساله، سازمان بهداشت جهانی (WHO)، از این روزِ آگاهی برای برجسته‌سازیِ خطراتِ سلامتی ناشی از مصرف دخانیات و ترغیب دولت‌ها به تصویب و اجرای سیاست‌هایی در جهت کمک به کاهش استعمال سیگار و سایر محصولات دخانی، حمایت می‌کند.

براساس گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی، مصرف دخانیات سالانه بیش از 8 میلیون نفر را در سراسر جهان به کام مرگ می‌کشاند. تعدادی که پیش‌بینی می‌شود در صورت عدم افزایش اقدامات ضد‌دخانی و پیشگیرانه، رشد کرده و بیشتر شود. در ایالات متحدهٔ آمریکا، مصرف دخانیات بزرگ‌ترین عامل بیماری و مرگ و میر است که قابل پیشگیری است. استعمال دخانیات انواع مختلفی از سرطان‌ها و همچنین بیماری‌های قلبی، سکتهٔ مغزی، بیماری ریه و سایر مشکلات سلامتی را ایجاد می‌کند.

 

کمپین سال 2020

امسال، سازمان بهداشت جهانی با کمپین محافظت از نوجوانان و جوانان در برابر بازاریابیِ شرکت‌های دخانی، فعالیت‌ها و تلاش‌هایی را حمایت و تشویق می‌کند که نوجوانان را قادر می‌سازد تا در مقابل تبلیغاتِ شرکت‌های دخانی مقاومت کرده، از مصرف هرگونه محصول دخانی یا نیکوتین (از جمله سیگار الکترونیکی و سایر دستگاه‌های مولد بخار) خودداری نمایند و به انتشار این پیام و کمپین میان دوستان خود کمک کنند. این سازمان همچنین در تلاش برای افشای داستان‌ها و روش‌هایی است که این شرکت‌ها از آن‌ها در جهت تبلیغ محصول‌ خود برای جوانان استفاده می‌کنند. این سازمان افراد مشهور، رسانه‌ها و دیگر تاثیرگذاران از جمله والدین و معلمان را تشویق می‌کند تا از جوانان در برابر این پیام‌ها و تبلیغات مضر محافظت نمایند. براساس یافته‌ها و بررسی‌های سازمان بهداشت جهانی، شرکت‌های دخانی از روش‌های بسیاری برای جلب توجه جوانان استفاده می‌کنند.

در این مورد بیشتر بخوانید:

چند نمونه از روش‌های جلب توجهِ موردِ استفادهٔ شرکت‌های دخانی:

  • طعم‌ها

برخی تنباکو‌ها و محصولات نیکوتینی در طعم‌های گیلاس، آدامس بادکنکی، پشمک و سایر طعم‌ها موجود هستند.

  • طراحی

برخی محصولات نیکوتینی به شکل فلش (USB) یا آب‌نبات طراحی شده‌اند. این طرح‌ها جذاب بوده و به آسانی حمل و پنهان می‌شوند.

  • ادعا‌های تأیید‌نشده

شرکت‌های دخانی گاهی اوقات می‌گویند برخی محصولات مانند دستگاه‌های مولد بخور (دستگاه ویپ) نسبت به سیگار تمیز‌تر و کم‌ضرر‌تر هستند. در‌حالی‌که شواهدِ علمیِ کافی برای تأیید این ادعا‌ها وجود ندارد.

  • تأییدیه‌ها

از مسابقات، افراد مشهور و تأثیرگذار که به آن‌ها مبلغی بابت تبلیغ پرداخت می‌شود، برای بازاریابی و تبلیغ محصولات دخانی در رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌شود.

  • مکان قرارگیری محصول

قرار دادن محصولات دخانی در فروشگاه‌ها در نزدیکیِ آب‌نبات‌ها، میان‌وعده‌ها و نوشیدنی‌ها باعث می‌شود بیشتر در معرض دید نوجوانان و جوانان قرار گیرند.

  • فیلم‌ها

نمایش استعمال دخانیات و محصولات نیکوتینی در فیلم و تلویزیون می‌تواند باعث ایجاد جذابیت در آن‌ها شود.

  • دستگاه فروش اتوماتیک که محصولات دخانی می‌فروشد

این دستگاه‌ها را می‌توان با تبلیغات پوشانده و در مکان‌هایی که اغلب نوجوانان و جوانان در آنجا رفت و آمد دارند، قرار داد.

 

چرا نوجوانان و جوانان؟

مطالعات نشان می‌دهد که بیشتر افراد از زمان نوجوانی و یا جوانی شروع به کشیدن سیگار کرده‌اند. هر‌چه سن فرد کمتر بوده و مصرف دخانیات را در سنین پایین‌تری شروع کند، احتمال اعتیاد او به تنباکو و محصولات نیکوتینی بیشتر می‌شود. به همین علت بسیار مهم است که جوانان از سیگار کشیدن و هرگونه دستگاه‌های استعمال دخانیات دوری کنند.

 


 

منبع:

 

مقالات مشابه

تغذیه با شیر مادر

شیر مادر

روز جهانی آلرژی و آسم

روز جهانی آلرژی و آسم

روز جهانی ماما

روز جهانی ماما