زمان مطالعه: 2 دقیقه

ویروس کرونا تاکنون میلیون‌ها نفر را آلوده کرده و جان هزاران نفر را گرفته است، یکی از مهم‌ترین موضوعات در این مورد درمان و دارو‌های مورد استفادهٔ مؤثر در درمان این ویروس است. برنامهٔ اینستا‌کلینیک محب در گفت‌وگویی با خانم دکتر مینو محرز، استاد و متخصص عفونی و عضو ثابت ستاد ملی مبارزه با کرونا، سوالی با عنوان اینکه “آیا کرونا مهار می‌شود؟” مطرح نمود، ایشان به شکل مفصل توضیحاتی بیان کردند که در این ویدئو می‌توانید شاهد آن باشید.

آیا کرونا مهار می‌شود؟

دکتر مینو محرز، استاد و متخصص عفونی و عضو ثابت ستاد ملی مبارزه با کرونا در گفت‌وگوی زنده با برنامهٔ اینستاکیلینیک محب، در پاسخ به این سؤال که ” آیا کرونا را می‌توان مهار کرد” با ابراز تأسف فراوان از شرایط فعلی که ناشی از عدم رعایت کافیِ موارد بهداشتی ِتوصیه شده، توسط هموطنان می‌باشد، گفتند:

با گذشت این 6 ماه پاندمی (جهانگیری بیماری)، تغییر رفتار زیادی از ویروس کویید 19 دیده‌ایم و نمی‌دانیم آیا واکسن‌هایی که در حال ساخت هستند و برخی از آن‌ها نیز قرار است تا چند ماه آینده عرضه شوند، می‌توانند مصونیت 100% داده و مؤثر باشند یا خیر. با این وجود چیزی که ما از این ویروس دیدیم این است که رفتار آن با مِرس و سارس متفاوت است، زیرا این بیماری‌ها بعد از گذشت چند ماه کنترل شدند اما ویروس کووید19 همچنان در حال سرایت و همه‌گیری است، مدام تغییر ماهیت می‌دهد و اخیراً تغییر ژنی نیز داده به صورتی که از ژن D146  به ژن G146 تبدیل شده و به طرز وحشتناکی قدرت سرایت آن بالا رفته است؛ به طوری که در بعضی نقاط از جهان که تقریباً کنترل شده بود، مانند کشور‌های اروپایی، بعضی ایالت‌های استرالیا، اسپانیا و امریکا و حتی در کشور خودمان نیز که تا چندی پیش نمودار‌های پیشرفتِ ویروس به سمت پایین (در حال کاهش) بود، هم‌اکنون دوباره همه‌گیری آن زیاد شده است.

در چند ماه پیش شاهد آن بودیم که مثلاً از یک خانواده یک نفر درگیر این بیماری می‌شد؛ اما الآن وضعیت به گونه‌ای‌ است که تعداد بیشتری از اعضای خانواده با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند. با بالا رفتن قدرت سرایت این بیماری، تعداد افرادِ درگیر با بیماری، بیشتر خواهند شد و تعداد افراد بدحال که نیاز به بستری شدن داشته باشند نیز به طبع آن افزایش می‌یابد؛ پس در نتیجه تخت‌های بیمارستانی پر می‌شوند. وضعیتی که هم‌اکنون نیز در برخی بیمارستان‌ها شاهد آن هستیم؛ بنابراین در این خصوص تدابیری اندیشیده شده است که طبق آن، در مورد افرادی که بدحال نیستند، درمان‌های سرپایی در منزل صورت گیرد و نیاز به بستری شدن در بیمارستان نباشد؛ در واقع ما از اول هم به دنبال چنین برنامه‌ای بودیم.

وی همچنین در توضیحات خود این موضوع را خاطر نشان کردند که: هنوز ثابت نشده است که شدت بیماری، در وخامت اوضاع، نقشِ مشابهِ قدرتِ سرایت دارد یا خیر.

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟