زمان مطالعه: 2 دقیقه

آیا زدن دو ماسک موثرتر است؟

از آنجایی‌که افراد بیشتری از ماسک استفاده می‌کنند تا انتشار ویروس کرونا را کاهش دهند، ممکن است متوجه شده باشید که برخی از افراد از دو ماسک استفاده می‌کنند. اما آیا زدن دو ماسک موثرتر است؟

بستگی دارد.

اگر موفق به تهیهٔ ماسک N95 یا ماسک جراحی واقعی (نه ماسک‌های تقلبی که تنها شبیه به ماسک‌های جراحی‌اند) شده‌اید، قرار دادن یک لایهٔ دیگر روی آن احتمالاً چندان مفید نیست. این ماسک‌های مراقبت‌های بهداشتی از مواد کاملاً بافته‌شده‌ و محکمی ساخته شده‌اند که به‌طور خاص برای جلوگیری از نفوذ ذرات ویروسی طراحی شده‌اند، بنابراین احتمالاً به کمک اضافی نیاز ندارید.

اما اگر از ماسک پارچه‌ای که جنس آن پنبه است، استفاده می‌کنید، در صورتی‌که دو ماسک بزنید، ممکن است هنگام بازدم، ماسک دوم ذرات ویروسی بیشتری را که احتمال دارد در نفس شما موجود باشد، به دام انداخته و از انتشار آن جلوگیری نماید و همچنین محافظت بهتری در برابر استنشاق ویروس از هوا ایجاد نماید. تحقیقات اخیرِ انجام‌شده بر روی ماسک‌های منفرد نشان می‌دهد عملکرد ماسک صورتِ دولایهٔ پارچه‌ای بهتر از ماسک تک‌لایه است. بنابراین آیا این بدان معنا است که لایه‌های اضافی که با استفاده از زدن دو ماسک ایجاد می‌شود، محافظت بیشتری فراهم می‌کند؟ ما هنوز شواهد علمی در این مورد نداریم، اما احتمال می‌رود که زدن دو ماسک بر روی هم مضر نباشد، به‌خصوص اگر در موقعیتی با خطر بالا قرار دارید، مانند زندگی با فردی که مبتلا به کووید 19 است و مراقبت از ایشان.

اما مراقب باشید که زدن دو ماسک احساس امنیت کاذب ایجاد نکند، بدین معنی که فکر کنید نیازی به انجام اقدامات احتیاطی دیگر و رعایت سایر موارد بهداشتی نیست. شما هنوز هم می‌بایست فاصلهٔ فیزیکی را از سایر افراد حفظ نمایید و دستان خود را مرتب بشویید.

همچنین، مهم نیست که ماسک شما چند لایه پارچه دارد، مطمئن شوید که ماسک به‌درستی بر روی صورت شما قرار گرفته است و هیچ فاصله‌ای بین ماسک و صورت شما نیست. هر فاصله‌ای بین صورت و ماسک شما ممکن است این امکان را برای ویروس‌ها فراهم آورد تا وارد بدن شما شده و شما را بیمار نمایند.

در آخر، به یاد داشته باشید که بهترین ماسک، ماسکی است که شما به‌طور مداوم از آن استفاده نمایید. این جمله به این معنا است که سعی کنید همیشه ماسک بزنید. اگر زدن دو ماسک باعث اذیت شما می‌شود، با آن راحت نیستید و وسوسه می‌شوید تا ماسک را تا زیر بینی خود پایین بکشید، و یا به‌کل آن را از صورت خود بردارید، پس فقط به زدن یک ماسک اکتفا کنید.

 


منبع:

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟